• Ingentvekan

Barn "tvingade" till vegankost

Hej,

Jag ber om ursäkt på förhand om tråden hamnat fel! 

Har en nära vännina med två barn, 7 respektive 9 år. Min vännina är ensamstående (om detta ens är relevant) och har varit vegan under ca 4 års tid, hennes barn likaså. Träffar min vännina  ca 1 gång i veckan/varannan, tillsammans med hennes och mina barn. I min vänninas barns skola har de inte möjlighet pga. knappa resurser att erbjuda barnen vegankost enligt henne, enbart vegetarisk kost. Min vännina bereder därför mellanmål varje dag till sina två barn som de har med sig till skolan.

I början fick 9-åringen inte ens äta sin matlåda i matsalen, utan fick äta ensam i klassrummet under 1,5 årstid. Nu har min vännina nått en kompromiss med skolan, och han får äta sin matlåda i matsalen, tillsammans med sina klasskompisar. Vilket självfallet är mycket positivt för pojken, då han tidigare lätt blev utanför, då han fick sitta ensam. Dock har jag märkt att killen känner sig annorlunda och uttryckt lite smått att han tycker det är jobbigt att inte få äta samma typ av mat som serveras i skolmatsalen. Flera gånger när folk tagit med sig glass till skolan vid födelsedagar, har han inte fått någon glass. Inte heller när det är avslutningar vid fritids osv, och inte alltid heller när han klasskompisar har födelsedagskalas.

Jag har nu börjat bli orolig för min väninnas två barn. I synnerhet nu när jag märker på min vänninas barn att de känns mycket slöa och trötta och inte besitter samma typ av energi som barn i den åldern har. Jag är ingen veganexpert, och känner inte att jag vill kritisera min fina vännina. Men jag är osäker på om barnen får i sig allt som de behöver rent näringsmässigt med den veganska kosten. Hon är väldigt stressad, och uttryckt att hon har svårt att få allt att gå ihop som ensamstående och alla middagsbestyr och matlådor. Samtidigt växer min oro när det inte är sällan som jag varit hemma hos dom, och min vännina enbart kokat pasta med tre körsbärstomater till sina barn.

Hade jag vetat att barnen fick en näringsrik kost i skolan, hade min oro släppt. Men nu får de inte de, och jag märker på barnen att dom är trötta och upplevs väldigt slöa. Jag har försökt prata med min vännina lite lätt, föreslå att de äter vegetarisk kost i skolan, och att det är viktigt att dom får i sig ordentligt med näring, men detta är inte något som hon vill. Hon tycker det är äckligt om sina barn får i sig mejeriprodukter och kan absolut inte se dom äta en sådan kost. Passar jag hennes barn hemma hos mig och barnen vill äta något som vi andra äter, är det absolut inte ok om de smakar. Vilket jag respekterar såklart.Samtidigt  dras jag med denna oron och förstår inte varför skolan inte reagerar när barnen är så pass trötta. 

Ska jag låta detta vara och hoppas  att det löser sig? Har som sagt pratat med min vännina vid flertal tillfällen om detta, samt om min oro. Nu känner jag dock att jag inte kan säga till fler gånger. 

• Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost
  • DenLillaSjöjungfrun

Vegankosten är inte problemet. Problemet är att de inte får tillräckligt med näringsrik mat. Vegankost behöver inte vara komplicerad.

• Tow2Mater
    DenLillaSjöjungfrun skrev 2019-12-15 01:10:05 följande:

Vegankosten är inte problemet. Problemet är att de inte får tillräckligt med näringsrik mat. Vegankost behöver inte vara komplicerad.

Det forsta jag får fram när jag googlade enkel veganmat för barn var nåt som ju ser ut som det redan blivit uppspytt:

• veganenipyjamas

Jag har tre barn i åldrarna 5, 7, och 9 år som i stort sätt växt upp på vegankost. Äldsta har ätit kött någon enstaka gång och de två yngsta har någon gång ätit mejeriprodukter. Deras läkare och skolsköterskan vet om det och de är friska och som vilka nästa barn som helst. Idag hade t.ex. de två äldsta simtävlingar och fick goda resultat. Men ifall min barn skulle bli svaga, slöa och få ont överallt skulle jag naturligtvis ta med dem till läkaren och be om alla möjliga prover. Det låter ju inte normalt alls. Att regelbundet äta pasta med tre körsbärstomater till middag låter mycket ohälsosamt och som en bristfällig kost. Dricker barnen t.ex. berikad sojmjölk så att de får kalcium, d-vitamin och b12? Vad äter de egentligen i skolan och hemma en vanlig dag?

• Disa35
    veganenipyjamas skrev 2019-12-15 15:22:48 följande:

Jag har tre barn i åldrarna 5, 7, och 9 år som i stort sätt växt upp på vegankost. Äldsta har ätit kött någon enstaka gång och de två yngsta har någon gång ätit mejeriprodukter. Deras läkare och skolsköterskan vet om det och de är friska och som vilka nästa barn som helst. Idag hade t.ex. de två äldsta simtävlingar och fick goda resultat. Men ifall min barn skulle bli svaga, slöa och få ont överallt skulle jag naturligtvis ta med dem till läkaren och be om alla möjliga prover. Det låter ju inte normalt alls. Att regelbundet äta pasta med tre körsbärstomater till middag låter mycket ohälsosamt och som en bristfällig kost. Dricker barnen t.ex. berikad sojmjölk så att de får kalcium, d-vitamin och b12? Vad äter de egentligen i skolan och hemma en vanlig dag?

Du verkar ha koll på det här med bra veganmat, och vi är några som tror att TS vän tyvärr saknar den kollen.
    Därför tycker några av oss, jag bland andra, att läkarbesök med samtal om kosten kunde vara en bra idé - det kan tjäna som ögonöppnare för TS vän och leda till bättre kost för barnen.
    Inte meningen att skriva dig på näsan, bara ge dig lite info i all vänskaplighet Glad
  • hammarhajen

Tycker att det är konstigt att skolan inte står på sig och stöttar barnet i att äta vegetariskt i skolan. Att tillåta matlåda på grund av förälderns egna åsikter om mat låter ganska extremt, särskilt om barnet vill äta skolmat. 

Om du inte når fram till väninnan tror jag också på att ringa skolsköterskan. Säg precis det du skrev här, och lägg till att du vet att hon förstås inte får säga något till dig men att du vill dela med dig av din oro och att hon får göra vad hon vill med informationen. 

Skulle också prata lite lätt med barnen, särskilt det äldsta. De är ju egna individer och mamman kan inte tvinga dem att äta på ett visst sätt i skolan eller hemma hos andra. Om de uttrycker längtan efter att få äta som kompisarna så kan man ju tipsa dem om att själva fråga skolsköterskan vid vilken ålder barn får välja själva om de vill följa någon speciell diet eller inte 

• Ingentvekan

Vill bara uppdatera tråden om vad som hänt om det är någon som är intresserad. Vill även passa på att tacka för allt stöd! 

Jag hade ett givande samtal med min vännina i lördags, och ringde en privat läkarmottagning på måndagen och fick tid redan på eftermiddagen samma dag för barnen. Min vännina var positivt inställd till att ta barnen till läkare, då barnen inte mår särskilt bra, vilket märks väldigt tydligt. Följde med min vännina som stöd i måndags. 

Läkaren sa att det inte är någon bra idé att mixtra med veganmat för såpass små barn och att det få allvarliga konsekvenser. Är inte klart om man verkligen får i sig alla näringsämnen, men även att våra kroppar är utformade på olika sätt, och således även reagerar olika, på olika former av kost. Vissa mår toppen av veganmat, medan andra inte. Även om man lägger i mycket engagemang i att ersätta och få i sig substitut. (Dock har väl barnens mat inte heller ersatts med substitut här). Men små barn ska man inte utsätta för detta form av experiment i vilket fall som helst enligt honom. 

Tester togs även på barnen och det visade sig att de inte såg särskilt bra ut alls.Underskott på järn, kalcium, B12, omega 3, något protein och några fler som jag inte kommer ihåg vad de heter. 

Min vännina blev/är helt knäckt Försöker vara ett så bra stöd som möjligt för henne just nu. Hon inser att hennes värderingar får stå åt sidan, även fast det trycker emot. Ledsen att ha experimenterat med sina barn och fått dom att må så dåligt, över så lång tid. Barnen ska nu börja äta en mer varierad kost, hemma som i skolan. Börja äta kött i skolan, och hemma få börja dricka mjölk, äta ägg och kanske lite pålägg. Vi har även fått en tid för uppföljning.  

Tack för allt stöd! 

• Disa35

Här kommer omedelbart nytt gott råd; stötta din väninna så mycket du bara kan!

Jättebra gjort av ER BÅDA att gå med barnen till läkare, och nya kostplanen låter mycket lämplig.
    Din väninna har helt enkelt varit lite tanklös, och det är ingen synd - säg den förälder som aldrig gjort fel! Det viktiga är att hon dels har kommit till insikt, dels är beredd att ta till sig av fakta, och framförallt att hon verkar vara med på förändring.

Skickar stor kram - inte minst och också till din väninna! Glad

• Sasu
    Ingentvekan skrev 2019-12-17 14:50:35 följande:

Vill bara uppdatera tråden om vad som hänt om det är någon som är intresserad. Vill även passa på att tacka för allt stöd! 

Jag hade ett givande samtal med min vännina i lördags, och ringde en privat läkarmottagning på måndagen och fick tid redan på eftermiddagen samma dag för barnen. Min vännina var positivt inställd till att ta barnen till läkare, då barnen inte mår särskilt bra, vilket märks väldigt tydligt. Följde med min vännina som stöd i måndags. 

Läkaren sa att det inte är någon bra idé att mixtra med veganmat för såpass små barn och att det få allvarliga konsekvenser. Är inte klart om man verkligen får i sig alla näringsämnen, men även att våra kroppar är utformade på olika sätt, och således även reagerar olika, på olika former av kost. Vissa mår toppen av veganmat, medan andra inte. Även om man lägger i mycket engagemang i att ersätta och få i sig substitut. (Dock har väl barnens mat inte heller ersatts med substitut här). Men små barn ska man inte utsätta för detta form av experiment i vilket fall som helst enligt honom. 

Tester togs även på barnen och det visade sig att de inte såg särskilt bra ut alls.Underskott på järn, kalcium, B12, omega 3, något protein och några fler som jag inte kommer ihåg vad de heter. 

Min vännina blev/är helt knäckt Försöker vara ett så bra stöd som möjligt för henne just nu. Hon inser att hennes värderingar får stå åt sidan, även fast det trycker emot. Ledsen att ha experimenterat med sina barn och fått dom att må så dåligt, över så lång tid. Barnen ska nu börja äta en mer varierad kost, hemma som i skolan. Börja äta kött i skolan, och hemma få börja dricka mjölk, äta ägg och kanske lite pålägg. Vi har även fått en tid för uppföljning.  

Tack för allt stöd! 

Skönt att höra! Hoppas barnen och din vän snart mår bättre!
  • Annita

Vilken lättnad att läsa att barnen kom iväg till läkare! Sorgligt dock att de hunnit få såpass allvarlig näringsbrist, hoppas verkligen att de snabbt ska må bättre av den nya dieten!

Bra gjort av dig, starkt av väninnan! 

• Wolfie13

Tack för allt stöd! 

En eloge till dig! Att du låg på och fick detta ordnat, vilken tur att barnen har dig i sitt liv och att det nu verkar ordna sig. Så bra gjort ska du veta.
  • Amak

Tack för allt stöd! 

Gud, vilken underbar vän du är! Vilken tur att familjen har dig!
Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost