Inlägg från: EmberEyes |Visa alla inlägg
  • EmberEyes

Barn "tvingade" till vegankost

Du kan alltid göra en orosanmälan.
    Dock tycker jag att det vore märkligt att skolan, som  har anmälningsplikt, inte redan skulle ha gjort en anmälan om barnen uppvisade brister.

• EmberEyes
    Amak skrev 2019-12-13 18:35:34 följande:
    Men ser de barnen på det vis som väninna ser dem? I en klass på 27 barn kan en lärare ha svårt att upptäcka om ett barn är trött och håglöst, särskilt om barnet inte gör något väsen av sig och det samtidigt finns barn i klassen som är utåtagerande och rastlösa. Då kan det vara lätt att missa att något kan vara fel hos barn som är tysta och inte stör lektionerna. Dessutom kanske pedagogerna själva mest har hört positivt om att äta växtbaserad kost och tänker att barnen måste vara extremt hälsosamma. När man har starka föreställningar om att något är bra, så kan det vara svårt att se hur saker verkligen är. 
    Jag trodde att ungar fortfarande var på kontroll hos t. ex. skolsköterskan, En lärare som inte uppmärksammar en beteendeförändring hos ett av sina barn, oavsett hur intetsägande detta barnet är, är faktiskt en ganska dålig lärare. Speciellt som det varit "ståhej" kring (det stora barnets) ätande så låter det högst otroligt att läraren skulle missa just denna lilla snöflinga. Att inte bara en lärare utan hela skolans personal skulle vara så fanatisk ang kosthållning att de ignorerar sjukdomsteckentill förmån för sin "tro" gör din slut sats extremt otrolig. Vissst, det finns en risk, men den är minimal.
  • EmberEyes
    Amak skrev 2019-12-14 00:26:10 följande:
    Och det finns inte massor av "dåliga" lärare? Barngrupperna är inte som förr: idag har i stort sett varje klass flera barn med stora behov som tar mycket kraft av lärare och övriga pedagoger. Barnen är frimodiga, smarta och stora individualister som tar plats och "obs-klasserna" är avskaffade så att ingen ska särskiljas från gruppen. Autism? Ja, då ska läraren anpassa undervisningen. ADHD? Det bara ska funka i vanlig klass. Trotssyndrom? Nå, det funkar i vanlig klass, pedagogerna får ha lågaffektivt bemötande för att hantera barnet så att det inte få utbrott. Klart att lärarna är "dåliga". Och samhället i stort säger bara positiva saker om växtbaserad kost. Mina egna barns skola har vegetarisk kost två dagar i veckan och smöret är växtbaserat. Varför skulle en pedagog larma om ett lugnt barn, som inte stör lektionen, som har en trevlig och tillmötesgående förälder som kommer på föräldramöten? Som dessutom är klimatsmart, modern och värnar om djurens rätt?
    Läraren ska ifrågasätta om ett barn uppvisar en PERSONLIGHETSFÖRÄNDRING som TS beskriver. Dessutom är just dessa barn redan på radarn eftersom det har varit villervalla om barnens måltider, det är inga osynliga flugor på väggen som ingen har lagt märke till.
  • EmberEyes
    Amak skrev 2019-12-14 07:57:16 följande:
    Men hur ska läraren veta vad som är en personlighetsförändring? Detta är väl inget som kommit plötsligt, om det kommit från ena dagen till nästa så beror det ändå knappast på kosten. Om ett av barnen går i fyran och den andra i ettan så har pedagogerna kanske känt barnen i ett halvår. 
    Jag menar att man inte kan lita på att skolan ska ha sån koll längre. Pedagogerna har för mycket att jonglera med för att man ska känna sig säker på att de ska hinna upptäcka allt som kan vara fel. 
    Ja du... Om vad TS skriver stämmer så är förändringen märkbar. Men visst, det finns inkompetenta lärare, men jag vägrar tro att inkompetens är standard och inte ett undantag.
  • EmberEyes
    Ingentvekan skrev 2019-12-14 12:40:20 följande:
    Men hur ska läraren kunna reagera på förändringarna när pojken mått som han gjort sedan han fick henne?

Min pojke och min vänninas pojke gick i samma klass innan jag flyttade mina till en skola närmare oss. Deras klassföreståndare, är som jag förstått av min vännina 22 år och utan lärarlegitimation. Varit stor omsättning på personal och lärare utan legitimation. Därav att jag flyttade mina barn till en skola, privat, närmare oss.
    Jag utgår från vad TS skriver
    Ingentvekan skrev 2019-12-13 16:07:58 följande:

Jag har nu börjat bli orolig för min väninnas två barn. I synnerhet nu när jag märker på min vänninas barn att de känns mycket slöa och trötta och inte besitter samma typ av energi som barn i den åldern har.

"Jag har nu börjat bli orolig", vilket jag tolkar som något nytt och inte ett permanent tillstånd de senaste 3-4 åren. En 9-åring borde då ha gått 0:an, ettan, tvåan och nu gå i 3:an, vilket gör att läraren/lärarna/skolsyster/ev fritidspersonal m. fl  har haft flertalet år på sig att lära känna det äldre barnet.
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-12-13 17:35:53 följande:

Dock tycker jag att det vore märkligt att skolan, som  har anmälningsplikt, inte redan skulle ha gjort en anmälan om barnen uppvisade brister.

• EmberEyes
    Ingentvekan skrev 2019-12-14 16:16:50 följande:

Tycker du att jag ska strunta i allt och hoppas att skolan snappar upp det hela? Vad rekommenderar du mig att göra? Jag är ju som sagt inte vårdnadshavare till dessa barn heller. 
    Som jag skrev från början... (inlägg #2 i denna tråden)
    EmberEyes skrev 2019-12-13 17:35:53 följande:

• EmberEyes
    Kramklubba skrev 2019-12-14 17:36:08 följande:
    Jag är doktor. Men du får gärna upplysa mig om vetenskap att barn som är tvingade leva på vegansk kost mår dåligt av att äta kött. Bevisbördan lägger jag helt och hållet på dig, för det är du som hypotiserar att det är farligt, bara hosta upp en källa.

"Skärp dig" är en härskarteknik, lilla du, som inte har något att komma med alls, helt utan utbildning eller hyfs.
    Oj, om alla läkarna i Sverige är lika okunniga som du så gäller det att emigrera till Botswana eller liknande. Eller lika otrevliga för den delen. Och snacka om härskartekniker, "lille du".
Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost