• Sasu

Barn "tvingade" till vegankost

Jag skulle ju kollat med barnen om dom verkligen vill äta vegankost, om de är gamla nog att säga att de har ont och känner sig utanför så är de gamla nog att välja sin kost. De kan ju helt enkelt gå över till vegetariskt till att börja med, då slipper mamman förbereda matlådor. Sen om barnen har ont ska de tas till en läkare för att få det kollat, kan mycket väl vara kosten som gör detta. Deras mamma måste ju lyssna på sina barn och höra deras önskemål om kost och inte bara anta att de vill äta veganskt. Vegansk kost är inget barn ska äta egentligen, åtminstone inte enligt BVC, min BVC sköterska har haft barn som har kommit in på årskontroll som ligger långt under normalvikt och har inte utvecklats lika bra, samt var väldigt trötta och inte intresserade av leksaker och annat, dessa barn åt vegansk kost.
    Så jag skulle ta upp detta med din väninna om läkarkontakt, ta blodprov för att kolla så de får i sig tillräckligt med viktiga ämnen. Sen uppmuntra henne till att lyssna på sina barns önskemål och respektera det, de kanske vill gå över till vegetarisk kost, då får sonen äta "samma" mat som sina klasskompisar och får antagligen i sig mer näring än den veganska matlådan.

Sen är jag ingen expert på detta med vegansk kost, det kan säkert funka jättebra, men man måste tänka på att barn behöver mer näring än vad vi vuxna behöver då de gör av med mer energi och de växer. Så det kan ju vara svårt att få in allt detta i en vegansk kost.

• Sasu
    Kramklubba skrev 2019-12-14 17:36:08 följande:
    Jag är doktor. Men du får gärna upplysa mig om vetenskap att barn som är tvingade leva på vegansk kost mår dåligt av att äta kött. Bevisbördan lägger jag helt och hållet på dig, för det är du som hypotiserar att det är farligt, bara hosta upp en källa.

"Skärp dig" är en härskarteknik, lilla du, som inte har något att komma med alls, helt utan utbildning eller hyfs.
    Jag är allätare, men äter inte kött så ofta, kanske 1-2 gånger i månaden. Varje gång jag äter kött efter några veckors vegetariskt så mår jag jättedåligt. får så otroligt ont i magen så har nästintill gått över till vegetariskt helt och hållet för att slippa denna magknipen. Då är ändå köttet väl tillagat och färskt från affären. Så  kan fullt förstå om en vegan som helt plötsligt äter en köttgryta blir sjuk.
  • Sasu
    Ingentvekan skrev 2019-12-17 14:50:35 följande:

Vill bara uppdatera tråden om vad som hänt om det är någon som är intresserad. Vill även passa på att tacka för allt stöd! 

Jag hade ett givande samtal med min vännina i lördags, och ringde en privat läkarmottagning på måndagen och fick tid redan på eftermiddagen samma dag för barnen. Min vännina var positivt inställd till att ta barnen till läkare, då barnen inte mår särskilt bra, vilket märks väldigt tydligt. Följde med min vännina som stöd i måndags. 

Läkaren sa att det inte är någon bra idé att mixtra med veganmat för såpass små barn och att det få allvarliga konsekvenser. Är inte klart om man verkligen får i sig alla näringsämnen, men även att våra kroppar är utformade på olika sätt, och således även reagerar olika, på olika former av kost. Vissa mår toppen av veganmat, medan andra inte. Även om man lägger i mycket engagemang i att ersätta och få i sig substitut. (Dock har väl barnens mat inte heller ersatts med substitut här). Men små barn ska man inte utsätta för detta form av experiment i vilket fall som helst enligt honom. 

Tester togs även på barnen och det visade sig att de inte såg särskilt bra ut alls.Underskott på järn, kalcium, B12, omega 3, något protein och några fler som jag inte kommer ihåg vad de heter. 

Min vännina blev/är helt knäckt Försöker vara ett så bra stöd som möjligt för henne just nu. Hon inser att hennes värderingar får stå åt sidan, även fast det trycker emot. Ledsen att ha experimenterat med sina barn och fått dom att må så dåligt, över så lång tid. Barnen ska nu börja äta en mer varierad kost, hemma som i skolan. Börja äta kött i skolan, och hemma få börja dricka mjölk, äta ägg och kanske lite pålägg. Vi har även fått en tid för uppföljning.  

Tack för allt stöd! 

Skönt att höra! Hoppas barnen och din vän snart mår bättre!
Svar på tråden Barn "tvingade" till vegankost