Barn "tvingade" till vegankost
Jag skulle ju kollat med barnen om dom verkligen vill äta vegankost, om de är gamla nog att säga att de har ont och känner sig utanför så är de gamla nog att välja sin kost. De kan ju helt enkelt gå över till vegetariskt till att börja med, då slipper mamman förbereda matlådor. Sen om barnen har ont ska de tas till en läkare för att få det kollat, kan mycket väl vara kosten som gör detta. Deras mamma måste ju lyssna på sina barn och höra deras önskemål om kost och inte bara anta att de vill äta veganskt. Vegansk kost är inget barn ska äta egentligen, åtminstone inte enligt BVC, min BVC sköterska har haft barn som har kommit in på årskontroll som ligger långt under normalvikt och har inte utvecklats lika bra, samt var väldigt trötta och inte intresserade av leksaker och annat, dessa barn åt vegansk kost.
Så jag skulle ta upp detta med din väninna om läkarkontakt, ta blodprov för att kolla så de får i sig tillräckligt med viktiga ämnen. Sen uppmuntra henne till att lyssna på sina barns önskemål och respektera det, de kanske vill gå över till vegetarisk kost, då får sonen äta "samma" mat som sina klasskompisar och får antagligen i sig mer näring än den veganska matlådan.
Sen är jag ingen expert på detta med vegansk kost, det kan säkert funka jättebra, men man måste tänka på att barn behöver mer näring än vad vi vuxna behöver då de gör av med mer energi och de växer. Så det kan ju vara svårt att få in allt detta i en vegansk kost.