• estilo

Kvinnor, gillar ni när en okänd man kommer fram till er och frågar ut er?

Hej, jag har precis blivit singel och jag är en sån som inte är så förtjust i Tinder, badoo och liknade sociala medier. Jag gillar att gå fram direkt till kvinnor som jag tycker är attraktiva och fråga ut de men sånt gjorde man för 2 år sedan och jag glömmer fortfarande inte jag gick fram till totalt 197 kvinnor och av dessa gav 44 kvinnor sitt nummer till mig 10 besvarade mina samtal och 7 gick med på att gå ut med mig och 3 av de kändes rätt så jag valde en av dessa och nu har vi gjort slut. 

1. Vad tycker du som kvinna när en okänd man kommer fram till er och frågar ut er?
    2. Ska han gå rakt på sak och fråga ut er? 
    3. Eller ska han prata om något inom himmel och jord och få dig att prata och sedan bjuda ut henne?

• Svar på tråden Kvinnor, gillar ni när en okänd man kommer fram till er och frågar ut er?
  • Anonym (H)
    Ms H skrev 2019-11-24 13:42:02 följande:

Okänd på gatan håller jag med om. Jag tänkte att det ändå var i något sammanhang där det skulle vara normalt att prata med folk, till exempel på en fest.

Det är ganska otydligt när det gäller trådstarten...

Men det är nog ingen som tar illa upp om någon minglar/småpratar på en fest så länge personen är artig och kan läsa av situationen. Sen kan man gå vidare om ömsesidigt intresse finns.

Men 1 & 2 tycker jag är obehagligt oavsett.

Alla är väl främlingar från början...

Det beror bara hur personen närmar sig.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Hata patriarkatet!) skrev 2019-11-24 13:50:43 följande:

Skulle sparka honom på kuken om han kom fram så.

Du skulle nog få sitta inne i så fall. Finns inget stöd för sånt agerande.
  • estilo
    Ms H skrev 2019-11-24 13:39:48 följande:

1. Jag skulle undra varför nån tror att jag vill gå ut med någon jag inte vet ett jota om och tycka att människan saknar social kompetens.

2. Nä.

3. ?Prata om något mellan himmel och jord? - det beror ju på vad han pratar om.

Men om du tänker dig en situation tex. du är i ICA sen kommer en man fram och frågar dig: Du ser ut som en person som kan hitta allt i denna butik, skulle du kunna visa mig vägen till fruktavdelning? 
    Du svarar och ger bra instruktioner.
    Mannen svarar:Tack för hjälpen och en sak till jag vet att vi är två helt okända människor, men skulle du vilja göra något galet och ta en fika med mig så kan vi se om vi kan ändra ordet okänd till vänskap?
  • estilo

Tack för alla svar. Men jag tycker att det fortfarande inte är logisk att som kvinna vara emot att män kommer fram och bjuder ut/frågar ut på en dejt eller frågar om att lära känna henne för han tycker att hon är så himla vacker.

Jag menar ska man låta chansen att träffa någon som man tycker och ser trevlig ut bara gå förbi utan göra något åt det? Tänk om det är någon som du slutar med att gifta dig med?

Tycker ni det är bättre att istället vänta och förvänta sig att träffa honom på en mer passande plats som krogen, bar, bibliotek, gruppaktivitet etc?

• Anonym (H)
    estilo skrev 2019-11-24 14:30:12 följande:

Tack för alla svar. Men jag tycker att det fortfarande inte är logisk att som kvinna vara emot att män kommer fram och bjuder ut/frågar ut på en dejt eller frågar om att lära känna henne för han tycker att hon är så himla vacker.

Jag menar ska man låta chansen att träffa någon som man tycker och ser trevlig ut bara gå förbi utan göra något åt det? Tänk om det är någon som du slutar med att gifta dig med?

Tycker ni det är bättre att istället vänta och förvänta sig att träffa honom på en mer passande plats som krogen, bar, bibliotek, gruppaktivitet etc?

Många väljer bort ytliga män per automatik.
  • Anonym (H)
    estilo skrev 2019-11-24 14:22:54 följande:

Men om du tänker dig en situation tex. du är i ICA sen kommer en man fram och frågar dig: Du ser ut som en person som kan hitta allt i denna butik, skulle du kunna visa mig vägen till fruktavdelning? 

Mannen svarar:Tack för hjälpen och en sak till jag vet att vi är två helt okända människor, men skulle du vilja göra något galet och ta en fika med mig så kan vi se om vi kan ändra ordet okänd till vänskap?

Det låter riktigt fantasilöst och klumpigt.
  • LoveRain

Det KAN funka om mannen i fråga har väldigt bra känsla för stämningar och kan läsa av situationer på ett bra sätt. Risken är dock att kvinnan tycker det är både obehagligt och obekvämt.

Dessutom, vill du bjuda ut på dejt så kan du ju inte nämna vänskap! Du kan inte kalla det galet heller. Låter enormt krystat! Säg bara, tack för hjälpen! Kan jag få bjuda på en kaffe i förbutiken som tack. Krångla inte till det utan håll det avslappnat och enkelt. Säger hon ha till den fikan kan du flirta då och kanske kan du få hennes nummer/snap/insta eller vad hon nu använder.
  • Ms H

Då skulle jag svara Tack, men nej tack.
  • LoveRain
    estilo skrev 2019-11-24 14:30:12 följande:

Men det handlar inte om ni träffas på krogen, på Ica eller på gruppträningen. Det handlar ju om sättet det görs på. Folk har träffats och blivit kära i alla möjliga situationer och platser. Det handlar ju om att läsa in och känna av situationen och stämningen. Det är när man inte kan det som det blir så fel och stelt.
  • Barbro45

Jag skulle undra varför du tror att jag hittar där, om jag inte har kläder eller namnskylt som säger det. Sedan skulle jag undra varför du frågar just mig, är det för att jag är kvinna och du förutsätter att vi kvinnor gärna hjälper en vilsen man?

Din andra fråga, alltför intimt, alltför snart. Om vi har sett varandra i butiken 5-6 gånger, nickat en hälsning till varandra, sedan sagt hej 5-6 gånger, då kanske jag presenterar mig eller du presenterar dig själv. Nu är vi inte okända för varandra, nu kan du fråga den sjunde gången vi säger hej,  vill ta en kopp kaffe med dig. Allt under förutsättning att jag nickat vänligt och sagt hej vänligt utan panik i blicken sökande efter närmsta utgång. 

Att någon okänd tar kontakt i offentlig miljö känns ofta obehagligt för kvinnor. Föreslår att du istället börjar en matlagningskurs, lär dig dansa tango, skaffa hund och gå dressyrkurs, börja sjunga i kör, lär dig italienska, börja i en bokcirkel. Det är inte säkert att det är någon singelkvinna i lämplig ålder där. Men deltagarna har döttrar, systrar, kollegor, vänner. Genom ett sånt nätverk är chanserna större att du träffar någon, större chans att någon säger jag för deras mamma, syster, kollega, vän känner redan dig. Känns tryggare helt enkelt.

Svar på tråden Kvinnor, gillar ni när en okänd man kommer fram till er och frågar ut er?