Inlägg från: Anonym (jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur)

LVU efter rättegång - vad händer?

Kjell2 skrev 2019-11-28 17:17:15 följande:
    Av din advokat. Det är inlagor, yrkanden, utredningar som skickats in till domstolen n
    Eller så kontaktar du domstolen och begär samtliga handlingar i målet skickade per epost, snabbt och enkelt
  • Anonym (jur)

Det är en sak att ha alla handlingar men det kan vara en helt annan sak att läsa och förstå vad som menas med det som står (oavsett om det är sant eller ej)

Det är bra om man kan ha någon att bolla med, då kan det vara lättare än om man ska göra det ensam.

Med detta sagt vill jag av erfarenhet ändå säga att det är i handlingarna som detta ärende avgörs, och det är en klar fördel om man lyckas plöja igenom dessa och visa på vad som kan vara fel, missuppfattningar och lögner samt se om det finns områden där man själv kan förbättra sig för att på så sätt ta bort skäl för LVU.

Jag önskar Er all kraft att ta Er igenom detta och komma ut stärkta på andra sidan

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 20:12:58 följande:
    Som sagt så har vi alla papper ifrån socialen och utredningen sparade och alla dom papprena har jag läst grundligt. Dokumentationen läste jag ikväll och det är exakt samma papper som dom vi redan har.

Märker att MYCKET i denna utredning inte stämmer. Det är många lögner, missuppfattningar och saker dom skrivit som ej stämmer ifrån både socialen, utredningshemmet mfl. Vissa av sakerna har vi redan påpekat om!
    En sak som är bra att veta är att sedan 25/5 2018 så gäller GDPR även i Sverige och so i resten av EU så gäller den alla företag, organisationer och myndigheter.

Den som för någon typ av digital lagring är skyldig att utan dröjsmål ta bort/korrigera felaktigheter.

Straffansvaret är delat mellan organisationen och den anställde (det går inte att komma undan för soc. sekr. som det har gjort tidigare) 
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 20:44:21 följande:
    Du måste skilja på akut och allvarligt. Är det akut risk gör man ett omedelbart omhändertagande. Men risken är alltid allvarlig om man ansöker om LVU, även om det inte är akut.
    Att socialtjänsten har en uppfattning i en fråga innebär inte på något sätt att denna uppfattning är korrekt och riktig i förhållande till verkligheten, utan det är just en partsinlaga i ett mål.

Det är därför vi överhuvudtaget har en domstolsprocess när det gäller LVU.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-28 20:46:03 följande:
    Och då hade det ju varit jättebra för dig att kunna ta upp sånt som inte stämde vid förhandlingen... men nej, du orkade ju inte läsa ...
    Om du nu arbetar vid socialtjänsten så borde du ägna lite tid att studera portalparagrafen i socialtjänstlagen och sedan noga begrunda det som står där och agera därefter.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 22:12:51 följande:
    Ja vi är inställda på att dom kan välja LVU :(

Har jag skrivit längre upp i tråden som sagt
    Man har rätt att överklaga ett felaktigt beslut till i kammarrätten, där görs bedömningen mer på juridiska grunder då det är tre som fattar beslutet och samtliga har juridisk skolning, (inga politiker som det är i förvaltningsrätten)
  • Anonym (jur)
    Kjell2 skrev 2019-11-29 13:51:18 följande:
    Det du skriver är en helt annan sak, det handlar om vad som hänt.

Vad som är viktigt är om det framkom tydligt under förhandlingen att ni går med på det förslag om placering som soc föreslog. Gjorde det inte det tycker jag er advokat ska kontakta soc och säga att ni till 100% ställer upp på deras förslag till placering, behandlingar och övriga åtgärder.

Om det finns ett placeringsförslag och föräldrarna ställer upp på det till 100% ska det rätt mycket till för att det ändå ska bli LVU.
    Jag får lov att instämma i den slutsatsen 
  • Anonym (jur)
    LoveRain skrev 2019-11-29 19:41:44 följande:
    Fast rätten att få uppgifter rättade eller raderade är begränsade i och med att socialtjänsten har dokumentationskrav enligt lag samt att det rör sig om myndighetsutövning.

Tror inte en diskussion om GDPR kommer hjälpa TS eftersom TS har svårt att riktigt greppa hur rättsväsendet fungerar och inte riktigt kan redogöra för vad som egentligen hände under förhandlingen.
    SKL har redan utrett detta i avseende socialtjänsten och GDPR gäller i sin helhet.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-11-29 20:04:08 följande:
    Ha ha... Sorry men det är helt meningslöst! Har soc skrivit lögner (vilket de alltid gör) så spelar era s.k bevis ingen som helst roll i kammarrätten heller. Bered er på LVU.
    Det går bevisligen att vinna över socialtjänstens lögner men det är inte en enkel resa så att säga.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 20:00:47 följande:
    Du misstolkar portalparagrafen.

Här handlar det om att bedömningen görs att vård behöver ges genom tvång och att santycke inte är tillförlitligt. Vad denna bedömning baseras på kan vi bara förstå om man läser utredningen. Nu har vi enbart TS version 
    Nix pix,

Jag ber dig citera portalparagrafen i socialtjänstlagen här i detta forum så kan vi ta det därifrån.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?