Inlägg från: Anonym (jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur)

LVU efter rättegång - vad händer?

Läsvärt om LVU

Lag (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga

t.o.m. SFS 2019:472

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-199052-med-sarskilda-bestammelser-om-vard_sfs-1990-52

Beredande av vård

2 §   Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. Lag (2003:406).

3 §   Vård skall också beslutas om den unge utsätter sin hälsa eller utveckling för en påtaglig risk att skadas genom missbruk av beroendeframkallande medel, brottslig verksamhet eller något annat socialt nedbrytande beteende.

Vård skall också beslutas om den som dömts till sluten ungdomsvård enligt 32 kap. 5 § brottsbalken vid verkställighetens slut bedöms vara i uppenbart behov av fortsatt vård för att inte löpa sådan risk som avses i första stycket. Lag (2006:896).

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 22:58:53 följande:
    Vi har fått 2 orosanmälningar ifrån barnens förskola pga att barnen inte varit där regelbundet pga att barnen ofta haft förkylningar, magsjuka och jag har även varit sjuk pga högt blodtryck och symptom som gjort att jag även blivit sjukskriven en tid. Den andra anmälan kom ifrån två fd vänner som innehöll anklagelser emot min sambo och att han skulle ha misshandlat barnen.

Det startades en utredning där vi tillslut fick förslag om ett utredningshem och vi tackade ja till detta och var där i 2 månader. Under mötet så kom det fram att vi hade några bristande saker i föräldraskapet + att jag har svårt med det känslomässiga biten emellan mig och andra människor men något jag sökt hjälp för nu. Vi fick komma hem med barnen efter dessa två månader och sen under ett möte 3 dagar senare så fick vi veta att vi hade två väl, Sol eller LVU.

Vi åkte hem och bestämde oss för att välja SoL, alltså att vi samtycker till vård i familjehem och utredning startas och dom börjar söka hem åt barnen. Senare så ville min sambos syster ta hand om barnen men vi nekade pga att ingen av oss har haft en bra relation till våra familjer under en lång dit och ansök att ingen var lämplig som familjehem men sen så ändrade sig min sambo och ville detta men jag var fortfarande osäker.

Sedan så fick vi beskedet att socialen valt att ansöka om LVU hos politikerna men vi har inte fått reda på varför. Politikerna valde LVU och snart blir det rättegång angående det!
    Det kan spruta orosanmälningar av olika anledningar, men detta betyder inte att dessa innehåller något som skulle kunna vara grund för någon typ av åtgärd.

Utredningshem är lite av ett lotteri, ofta så har soc redan bestämt sig och nu gäller det att skaffa underlag till domstolen. Begär ut samtliga handlingar från utredningshem, socialtjänst, skola etc. (detta har ni lagstadgad rätt till)

Socialtjänsten är skyldig att göra en sk. nätverksutredning (titta om det finns någon i barnets och föräldrarnas nätverk som skulle kunna hjälpa till) vilket man ofta struntar i. Socialtjänsten är tämligen dålig på att följa lagstiftningen då de som arbetar där ser lagstiftning som något som stör deras verksamhet.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 23:00:53 följande:
    Jo vi valde som sagt SoL och det mejlet har jag t om kvar som jag kommer att visa för advokaten på måndag. Alla mejlkonversationer, utredningspappren osv finns sparade
    Dokumentation är allt när man har med soc att göra, det går inte att få för mycket av den varan. Soc missar ganska ofta så det går att hitta motsägelser i deras eget material.
  • Anonym (jur)

Så här säger Socialstyrelsen

Insatser inom socialtjänsten för barn och ungdomar skall i första hand ges i frivilliga former med stöd av socialtjänstlagen (1 § LVU). Först när detta inte är möjligt kan LVU bli tillämplig.

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 23:24:57 följande:
    Okej ja men vi valde ju som sagt SoL, vilket finns mejl bevis på och det är ju att vi samtycker till vård i familjehem. Vi så dock ej till vård i nån av våra familjer pga långvarig och dålig relation. Varför dom ansökte om LVU har vi inte fått ett svar på när jag frågat

Det låter som att det är detta faktum som ni bör lägga krutet på i förvaltningsrätten. Det är viktigt att ni är tydliga i såväl inlagor som den muntliga förhandlingen då förvaltningsrätten många gånger visat sig inte allt för intresserade att försöka tolka det som ni försöker förmedla.

Förtydligande av Socialstyrelsens direktiv till socialtjänsten när det gäller tvångsvård:

Förutsättningar för tillämpningen av LVU För att LVU skall vara tillämplig måste tre förutsättningar vara uppfyllda.? Ett missförhållande skall föreligga med anknytning till den unges hemmiljö (2 §, de s.k. miljöfallen) eller till den unges eget beteende (3 §, de s.k. beteendefallen).? Missförhållandet skall medföra att det finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas.? Behövlig vård kan inte ges på frivillig väg.Att behövlig vård inte kan ges på frivillig väg innebär att den unges vårdnadshavare och/eller den unge själv, när han fyllt 15 år, inte samtycker till den vård som bedöms nödvändig. Då den som har fyllt 15 år är processbehörig i mål och ärenden enligt LVU, skall hans mening i frågan tillmätas självständig betydelse vid prövning av lagens tillämpning (36 § första stycket LVU).Målsättningen med vård enligt LVU är att med olika stödinsatser arbeta så att den unge kan återvända till sitt eget hem eller eget boende. Vården är alltså att anse som en tidsbegränsad insats. Även om en strävan bör vara att barn och föräldrar skall kunna återförenas,

• Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 23:37:24 följande:
    Okej jo vi kommer vara väldigt tydliga med vad vi har valt och vad vi vill osv. Som sagt finns ju mejlet sparat där vi själva har skrivit att vi samtycker till vård i familjehem osv

Troligen kommer soc att försöka sig på att få det att låta som att ni inte är trovärdiga i Er inställning till frivillig vård.

Jobba på och ge Er inte utan var starka så kan detta gå vägen för Er.

• Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 23:50:18 följande:
    Frivilliga insatser behöver inte i praktiken provas i den bemärkelsen som du menar, Men det ska alltid prövas i bemärkelsen att man gör en bedömning om det KAN vara så att frivilliga insatser kan vara lämpligt.
    Om arbetar inom socialtjänsten så borde du veta att man gjorde ett förtydligande i denna fråga för att inte hamna i detta godtycke.

Du kan gärna läsa på de skrivelser som Socialstyrelsen upprättat i detta ämne, eller ännu bättre läsa förarbetena till Lagen om vård av unga. 
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-23 23:55:32 följande:
    Nej vi har ingen skyldighet att utreda nätverket, men däremot att ta det i beaktande redan i ett tidigt skede. Men som sagt ingen utredning måste inledas. I det här fallet har hon dessutom redan sagt nej till placering hos sin syster.
    Då ser jag fram emot att du redogör för vilka skyldigheter socialnämnden har beträffande placering av barn utanför den egna familjen.

Jag är riktigt nyfiken på vad du kommer att luta dig emot i denna fråga
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-24 00:00:09 följande:
    Jag är väl förtrogen med det hela det är du som missförstått att man alltid praktisk förs MÅste prova.

Man gör en bedömning och ibland är det direkt olämpligt och farligt att inte ta ett lvu.
    Jag har sagt att först när det inte är möjligt med frivillig vård så kan LVU bli tillämpligt.

Detta betyder i lagliga termer att socialnämnden har bevisbördan att påvisa att frivilliga åtgärder inte varit möjliga för att kunna ansöka om LVU.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-23 23:58:45 följande:
    Vi så nej till placering hos min sambos syster pga konflikter vilket socialen tog på allvar och förstod. Dom mejlen har jag också kvar och kommer att visa för advokaten
    Socialtjänstens arbete ska vara baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet (detta är inte vad man kommit fram till i fikarummet på det enskilda socialkontoret utan en juridisk definition)

Så här säger lagen: När ett barn placeras skall det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. 

För att kunna göra detta och uppfylla kravet på kvalitet i arbetet som jag beskriver i början på detta inlägg så behöver man göra en nätverksutredning, i annat fall så har man inget underlag till sitt beslut utan som allt för ofta bara ett beslut baserat på en åsikt.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?