Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-12-03 20:57:42 följande:

Jag tror att de flesta inte ens i sin vildaste fantasi kan förstå och sätta sig in i det som ni genomgår. Så lite eftertanke skulle vara på sin plats innan man kritiserar 

Du har helt rätt gällande detta. Jag skulle inte ens vilja att min värsta fiendé fick genomlida det som vi nu går igenom och jag är så trött på folk som enbart kommenterar för att kritisera dåliga föräldrar. Om det vore ni själva som satt i denna position, så lovar jag att ni hade känt samma sak! Att inte få vakna upp med att era barn springer in i sovrummet och säger mamma, tomma sängar, totalt tyst osv och det lovar jag att INGEN vill uppleva!

Jag vill iaf säga att vi vill våra barn väl och att dom ska få allt dom är värda i livet <3 vi vill inget hellre än att se dom lyckliga. Vi mår väldigt dåligt just nu men vi håller oss starka och stöttar varandra :'( kändes konstigt att behöva avsluta barnens förskoleplatser idag också, för nu märker man mer och mer att dom snart kommer att flytta...
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-03 19:43:18 följande:

TS, det är nog detta som inte riktigt märks i det du skriver. Du verkar inte riktigt reflektera över att dina väldigt små barn blir separerade och placerade på oviss tid hos främlingar. Du verkar inte fatta att vad du än känner i detta så är det 100 ggr värre för dem. Du verkar inte riktigt kunna förklara vad det är du måste ändra på eller hur du ska göra det. Du verkar lite känslomässigt frånkopplad ja. Får du någon hjälp av socialtjänsten med detta? För om det är vad de anser vara det stora problemet så är det ju faktiskt rätt svårt att bli mer känslomässigt bunden till barnen när du inte kommer ha dem hos dig. Har ni kommit överens om något umgängesschema?

Jag önskar att du hade fått genomlida det vi går igenom nu, så att du själv kan få se hur otroligt hemskt det är för hela familjen och då kommer du säkert också att sluta kritisera föräldrar som har med socialen att göra. Detta har inte varit ett lätt år för nån av oss och att gå igenom det här, skulle jag inte ens önska min värsta fiendé, utan snälla, tänk dig för innan du skriver saker du inte vet något om!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-03 21:07:49 följande:

Tror att det som man kan reagera på är att det handlar väldigt mycket om dina känslor och du väldigt lite talar om hur barnen kommer att uppleva detta.

Barnen är alla tre under 5 år och vi vet att detta kommer att beröra dom väldigt mycket också och det är ju därför som barnen nu ska få träffa socialen och familjehemmen tillsammans med oss på fredag, där vi kommer att vi berätta lite om oss och barnen, där dom ska presentera sig osv. Sen kommer vi få göra hembesök hos dom och planera inskolning, så barnen kommer inte att ryckas ifrån oss och hamna i ett hem bara sådär! Självklart är vi medveten om att detta kommer att påverka barnen också, det är ju därför överflytten måste skötas på rätt sätt! :/
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-03 21:40:11 följande:

Hör jag ett litet sus av barnperspektiv från ditt håll även om det blir genom att trycka ner vårdnadshavare.

Barnperspektiv brukar annars lysa med sin frånvaro från socialtjänstens företrädare, säkerligen inte beroende på individen utan på brister i utbildningen beträffande barnrelaterade frågor.

Du hade kunnat framfört detta utan att trycka ner en person som redan är hårt ansatt av samhället, vad vinner du på att ytterligare skuldbelägga.

Håller faktiskt med dig i det här, vad har du för rätt att kritisera oss som föräldrar och förolämpa oss att vi inte verkar bry oss om våra barn? (Soc.)
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-03 21:57:24 följande:

Det handlar inte om kritik utan om att uppmärksamma dig på det, då detta är en viktig sak som socialtjänsten har med i sin bedömning. Om en förälder talar mycket om sina egna känslor, sin egen saknad, sina egna upplevda oförätter mycket mer än när man reflekterar omkring barnen så kommer det att tolkas som att föräldern anser att barnet ska tillgodose förälderns behov snarare än att föräldern ska tillgodose barnets behov.

Jasså det säger du? Så du påstår att föräldrarnas hälsa och välmående inte är viktig och att man enbart bryr sig om sig själv för att man gråter när man snart ska gå igenom någonting som INGEN borde få uppleva? Självklart så tänker vi på barnen, före oss själva och det är ju därför denna överflytt ska gå så smidigt som möjligt, så att barnen är 100% trygga där INNAN dom flyttar!

Att du som "socialsekreterare" inte har någon som helst uppfattning hur det är för en förälder att genomgå en utav deras livs värsta mardrömmar, får mig verkligen att bli rädd hur socialtjänsten arbetar i dagens samhälle. T om våra socialarbetare i denna kommun BRYR SIG om hela familjen och jobbar för att ALLA ska må bra och vara trygga i en familj så att barnen en dag får flytta hem igen! Lägg ner nån gång
  • Anonym (Anonym1)

Ni som själva har barn och läser denna tråden, tänk hur det skulle vara för er att gå igenom detta. Att först få 3 anmälningar på er med ordentliga falska anklagelser och lögner som i sin tur går till utredning. Ni får komma på möten på deras kontor, vara med om hembesök, att dom kontaktar nära och kära + dagis osv, att ni tackar ja till ett utredningshem, åker ner dit frivilligt och stannar där 8 veckor tillsammans och 1 vecka vardera där du är ensam med barnen själva medans den andre åker hem, att sedan få åka hem hela familjen och fortsätta med att ta emot hjälpen, ändringarna och allt som vi fått hjälp och tips om på utredningshemmet, att sedan få vara med på ett möte 3 dagar efter att ni kommit hem och få två val på ett papper, sen komma hem och behöva välja emellan familjehem eller fajtas i en rättegång, att sedan välja SoL för att det är det bästa för dina barn och invänta att socialen letar upp ett familjehem, börja små tjafsa då vi inte kommer överens med placering inom nätverket, vilket påverkar detta till att socialen istället ansöker om LVU, gå och vara orolig i flera dagar och sen få reda på att politikerna valt LVU och att ni måste genomgå en rättslig process, att bli nekad ifrån vänner och familj + dagis att barnen ej kan vara där och att du inte får närvara på rättegången, din partner åker ensam till rätten medans du blir uppringd på telefonen och få svara på så hårda frågor att du bryter ihop för att du vill barnens bästa men känner dig värdelös inombords och sedan förbereda sig för vad rätten ska välja då beslutet fattar och att ni även ska förbereda er för att barnen ska flytta till någon ni inte ens känner...

Läs igenom det så förstår ni vilket helvete vi fått gå igenom detta år och hur jobbigt det är för ALLA i familjen och inte bara oss! :'(

• Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-12-03 22:07:29 följande:

Tror du verkligen att du hjälper TS genom att elda på föraktet för socialtjänsten? Ja, det finns människor som inte borde jobba för inom både socialen, sjukvården och polisen. Det betyder inte att hela socialtjänsten, sjukvården och poliskåren är dålig och illvillig. Att elda på de känslorna hjälper inte TS alls.

Om socialen i TS fall skulle skita i barnen hade de knappast velat ha en mjuk övergång och lagt tid på möten där TS med familj ska träffa familjehemmen osv.

Det har du helt och hållet rätt i! Hade vi inte velat deras bästa, så hade nog barnen redan tagits ifrån oss, utan nu vill vi att överflytten blir riktigt bra så barnen känner sig riktigt trygga där innan flytt sker!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-03 22:22:35 följande:

Mmm... jo vi förstår att du måste må piss i allt detta, det har du ju berättat mycket om. Hur barnen mår i allt detta har du inte varit så fokuserad på.

Snälla människa, kan du inte förstå nånting? Barnen är 4 år, 3 år och 1.5 år?! Självklart att vi har tänkt på exakt allting och också tillsammans med socialen, så att vi gör deras överflytt till en trygghet i barnens liv. Hade vi inte brytt oss så hade barnen direkt flyttat men nu tar vi det sakta men säkert framåt, så att våra barn får en trygg överflytt till familjehemmen och jag tänker inte bry mig i vad du eller Stina skriver, då ni endast vill utpeka föräldrar som svaga och värdelösa, som har med socialen att göra!

Jag har själv bott i fosterfamilj flera gånger under min uppväxt pga att min mamma misshandlade mig både psykiskt och fysiskt. Jag flyttades först direkt men andra gången valde jag själv att lämna familjen så jag slapp misshandeln och jag vet hur hemskt det är att dras ifrån sin familj och in i en ny värld och det är därför jag tycker det är 100% viktigt att dom får en trygg överflytt.
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-12-03 22:27:57 följande:

TS, det är nog ingen i den här tråden som inte kan tänka sig in hur det skulle kännas att få sitt barn placerat i fosterhem. Det flera i tråden vänder sig emot är att du skriver så mycket om hur dåligt DU mår i detta och det framstår som ditt största fokus.

Om det hade varit mitt barn hade jag mått oerhört dåligt. Det hade varit väldigt jobbigt att veta att jag utsätter mitt barn för en jobbig separation och att flytta till en okänd familj med allt det innebär. Hade tänkt dag och natt på hur min bristande förmåga som förälder hade skadat mitt barn och vad jag kan göra annorlunda för att försöka reparera skadan. Att jag själv hade ångest och var ledsen hade varit sekundärt.

Vi har redan tänkt på allting som rör barnen <3
  • Anonym (Anonym1)

Men nu räcker det alltså! Kan ni människor inte sluta att spama min tråd med en massa diskussioner om vem som har rätt eller fel, kränka ner människor och hålla på att jävlas? Kan ni vänligen sluta med det och istället starta en egen tråd om ni vill fortsätta att diskutera där!

Jag startade inte tråden för att folk skulle bråka om vem som har rätt eller att vi som föräldrar hela tiden måste bli kränkta som dåliga föräldrar. Snälla, skriv inte mer i min tråd om ni ska hålla på såhär! Lägg ner nu!

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?