Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (jur) skrev 2019-12-01 22:27:04 följande:

En sakkunnig är en som har speciell kunskap inom ett område, exempelvis kan en läkare vara sakkunnig i frågor som rör dennes arbete.

Nu vet jag inte exakt var i som den sk. omsorgsbristen bestod, men säg att det rör sig om en anknytningsbrist då skulle en barnpsykolog kunna träffa Er tillsammans med barnen vid ett antal tillfällen och utifrån dessa iakttagelser skriva ett utlåtande som skickas till rätten, denna person kan även kallas som vittne vid den muntliga förhandlingen.

Jag hoppas att jag lyckats förklara, om inte får du fråga på nytt 

Aha nu förstår jag bättre! :) tack för infon
  • Anonym (Anonym1)

På fredag så ska vi och barnen få träffa barnens kommande familjehem tillsammans med socialen på deras kontor och där ska vi få berätta lite om oss själva, lite om barnen och sen ska dom få presentera sig osv. Vi ska även prata om inskolningen. Barnen flyttar under vecka 50 (nästa vecka?)

• Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-12-02 15:38:02 följande:

Ett råd - åk dit båda två, obstruera inte, var hjälpsam, bli inte kränkt

Ja vi kommer att åka hela familjen till mötet på fredag då dom gärna ville att barnen skulle få komma också. Vi ska träffa socialen och familjehemmen, lära känna varann lite och prata om inskolningen osv
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-02 18:55:23 följande:

Ett mycket bra råd som jag bara kan instämma i

Vi ska tänka på dom råden :) det enda jag önskar är ju att familjehemmen ska vara riktigt bra och att dom kopplar ihop rätt barn in till rätt familj, så att dom får det dom behöver osv. Känns skönt också att vi får en chans att träffa dom också och att barnen ska få inskolas osv först i hemmet innan dom flyttar
  • Anonym (Anonym1)

Det känns ändå positivt att vi nu kommer att få träffa dessa två familjehem på fredag och att vi får chansen att lära känna dom, träffa dom och att dom även får träffa barnen och lära känna dom osv. Sen att vi ska ha hembesök och inskolning innan dom flyttar, känns också bra, för då tas dom ju inte ifrån en på plats, utan nu får dom ju chansen att inskolas först, vilket jag iaf tycker är bättre än om dom dras ifrån en direkt och in i en ny familj.

Vi ska alla närvara på mötet på fredag så vi bägge två + barnen får närvara och träffa både socialen samt familjehemmen men det känns också lite jobbigt då man tänker på att nån annan ska få ta hand om dom ett tag men jag fyller mig själv med självkänsla och tänker på att dom inte kommer att bo där för alltid <3

• Anonym (Anonym1)

Trodde ju att det skulle vara mycket hårdare om t ex LVU väljs på fredag och att barnen då flyttar samma dag eller typ dagen efter men nu känns det ju bättre att vi får träffa familjehemmet, lära känna dom, ha hembesök och inskola barnen osv. Då får ju både vi och barnen en chans att se vilken familj detta är, hur dom bor och lever osv, än att barnen ska placeras direkt i ett främmande hem!

• Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-12-02 21:15:38 följande:

Socialen vill ju att barnen ska må så bra som möjligt i den situation de hamnat i. Det blir jobbigt för era små barn att flytta till andra familjer så då får man försöka göra det så mjukt som det går. Hur bra överflyttande blir för barnen hänger väldigt mycket på dig och din partner. Eftersom ni samarbetar med socialen kring detta så blir det bättre för barnen. Om ni vägrade skulle inte en mjuk övergång vara möjlig utan de skulle vara tvungna att abrupt hämta barnen.

Ert fokus i situationen ni är i måste vara era barn till 100%. Självklart är det väldigt jobbigt för dig och din partner men att sätta barnen framför sitt eget mående och känslor är en del i att vara en god förälder.

Det är väl en stor självklarhet att vi alla vill barnen väl och vi kommer att följa dom vart steg dom än tar och se till att denna flytt sker i en lugn och säker takt för barnen. Det är ju dom som är det viktigaste i vårat liv och i denna situationen <3
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-02 21:39:23 följande:

Synd att man skiljer på barnen måste jag säga.

Det är inte vårat val, utan socialens. Vi sa till dom att vi helst ville att barnen skulle få flytta tillsammans men när det inte gick så sa vi ja till att dottern får bo med en familj och pojkarna i ett. Dom kommer att bo i samma område och ha nära till varandra så dom kan träffa och att även vi kan ha umgängen lättare än att dom skulle bli placerad längre bort. Men vi har iaf sagt till dom att vi ville att dom skulle flytta tillsammans men är ju socialens beslut som även måste fungera för barnen. Dom ska ju matcha osv. Detta är deras val, inte vårat som sagt!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-02 21:54:25 följande:

Det förstår jag. Men jag tycker det är synd. Tycker det är viktigt att man håller ihop barnen. Men de hittade väl ingen som ville ta emot två barn antar jag.

Vi har tre barn tillsammans och vi tycker också att det är tråkigt att behöva skilja på dom men vi kan inte göra så mycket åt socialens val :(
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-02 22:00:28 följande:

Tre olika familjehem?

Nej jag menade att vi har 3 barn tillsammans. Dottern flyttar för sig och pojkarna flyttar tillsammans, så två olika familjehem
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?