Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Kjell2 skrev 2019-12-01 09:13:14 följande:

Om du läser yrkanden kring umgänge, kontakter, åtgärdsplan, stöd mm kan du nog komma fram till vad som gäller i ett fall.

Det är oändlig skillnad om det rör sig om föräldrar som sexuellt förgriper sig på sina barn, föräldrar som har en tillfällig svacka i sitt föräldraskap eller en kaostonåring som inte föräldrarna kan hantera.

Jo det vet jag
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 09:33:39 följande:

Visst är det på det sättet som du skriver.

Ett litet tillägg till det du redan beskrivit

Den största skillnaden med LVU jämfört med insatser enligt SOL är att du som vårdnadshavare/förälder sätts åt sidan och har begränsad till ingen påverkansmöjlighet när det gäller barnet.

Man får inte umgängesbegränsning per automatik vid LVU utan det är ett separat beslut av socialnämnden.

Socialnämnden har även vid LVU möjligheten att ansöka om vårdnadsöverflytt efter tre år, skulle det hända så är det "inte längre era barn" i annan aspekt än att de biologiskt kommit från Er.

Okej, skulle du kunna förklara närmare om detta? Det är skrivet på ett sånt förvirrande skrift att jag inte riktigt förstår vissa delar av vad dom menar:(
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 10:50:10 följande:

Övervägandet handlar om ifall LVUet ska fortsätta eller avbrytas. Barn kan vara omhändertagna enligt LVU under hela uppväxten. Det beror på om hemförhållanden ändras eller ej.

Om placeringen blir långvarig och det framöver blir en vårdnadsöverflytt så övertar familjehemmet även den juridiska vårdnaden.

Men va?! :'( oj detta lät inte alls roligt att höra att LVU är så hemskt. Nu fattar jag varför alla vill ha bort LVU...
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 10:51:46 följande:

Vårdnadsöverflytt är inget du behöver oroa dig för i dagsläget. Det ligger långt långt fram.

Okej jag förstår men man måste då vänta i en halvår och ändra på allt som behöver ändras innan dom tar beslutet var 6:e månad för att få hem dom eller? Alltså, om vi sköter alla möten, umgängen, ändrar på oss osv.
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 11:00:00 följande:

Lagstiftningen ställer krav på att LVU ska "omprövas" efter som längst 6 månader detta för att lagstiftaren till skillnad från många inom socialtjänsten inte ser LVU som en långvarig lösning.

Dessa överväganden som det heter inom socialtjänsten är inget som går till domstol utan det är helt upp till socialnämnden som får sitt underlag (det färdiga beslutet) från tjänstemännen.

Okej jag förstår
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-01 11:04:32 följande:

Omprövning görs automatiskt var 6:e månad enligt lag.

Du kan närsomhelst utöver detta begära hemtagning, som då måste prövas. Detta ska dock ske med försiktighet. De som gång på gång på gång begär hemtagning i ett tidigt skede kommer att betraktas som osamarbetsvilliga och att sakna insikt.

Att begära hemtagning innan de första 6 månaderna gått är inte rimligt. Förändringsarbete tar tid.

Ja jag vet det där redan men om man nu ser till att man ändrar på dig under dessa 6 månader, om det nu blir LVU, kan man då ansöka om en utredning för att få hem dom? Nu menar jag liksom att om man verkligen ändrar sig på dom saker som socialen vill se en förändring på innan man startar upp en sån utredning?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 11:05:15 följande:

Enkelt uttryck finns det en dom om LVU som vunnit laga kraft (dvs. inte blivit överklagad) så har man som förälder en sits som är mycket besvärlig.

Socialtjänsten kan då mer eller mindre göra vad de vill och att påverka detta är mycket krävande, i det läget har man inte mycket att välja på än att krypa för allt som socialtjänsten säger oavsett hur dumt det kan tyckas för de har en näst intill oinskränkt makt med i stort sett ingen insyn. Det finns ingen annan myndighet som kan mätas med detta.

Usch detta låter ju hemskt :'(
  • Anonym (Anonym1)
    Kjell2 skrev 2019-12-01 11:07:26 följande:

Om allt flyter på, åtgärder sker, behandlingsplaner följs, problem försvinner osv kan mycket väl barnen få flytta hem trots att beslut om LVU finns kvar. Det blir en sorts säkerhetsventil, om barnen ändå far illa kan de snabbt placerad i fosterhem igen.

Okej ja då verkar man ju ändå kunna få en chans att ändra på sig och få hem dom :)
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 11:08:33 följande:

Det ska enligt Lagen om vård av unga göras en prövning inom 6 månader men det är inte alltid det blir så, vilket jag vet i från de ärenden jag har hanterat.

När det gäller hemtagning så delar jag din uppfattning.

Okej tack för informationen!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-01 11:15:50 följande:

Man får inte glömma att det inte är säkert att det finns grund för LVU, bara för att socialtjänsten har fått den åsikten så innebär det inte att det är sanningen i det enskilda fallet.

Det finns många fall där det inte skulle ha varit LVU likväl som det finns fall där det verkligen LVU hade gjort en avgörande skillnad.

Med en bättre kvalité inom socialtjänsten så skulle det bli en bättre träffbild

Jag förstår egentligen inte varför dom ansökte om LVU. Vi har ju liksom tagit emot all hjälp vi fått av socialen och utredningahemmet, aldrig motarbetat sov, ändrar på oss och förstår att det även finns saker som vi än idag behöver ändra på osv. Men det kan ju inte vara speciellt allvarligt, för då borde vi ju ha tappat barnen redan på utredningshemmet?
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?