• AnonymYesYes

Hund i rastgård eller hemma?

Något som jag tycker är förbryllande är att det inte är ok att ha en hund hemma inomhus när man jobbar, men det anses vara okej att ha hunden utomhus i bur/rastgård när man är på jobbet?

Kan någon förklara vad detta beror på?

• Svar på tråden Hund i rastgård eller hemma?
  • viseversa

För att hemma kan den inte göra sina behov. Hade du velat hålla dig i 10h om dagen? Eller ha en hund som kissar/bajsar inne? Ute i rastgård kan den kissa bajsa. Och dom flesta rastgårdar har ju ett isolerat litet hus hunden kan gå in i vid dåligt väder.

• viseversa

Du kunde alltså inte lista ut det själv? Sen tycker jag inte rastgård hela dagarna är okej heller men bättre att lämna den hemma hela dagarna.

• Dexter dot com
    AnonymYesYes skrev 2019-11-21 13:45:30 följande:

Något som jag tycker är förbryllande är att det inte är ok att ha en hund hemma inomhus när man jobbar, men det anses vara okej att ha hunden utomhus i bur/rastgård när man är på jobbet?

Bur är aldrig ok och olagligt men en bra och stor hundgård där hunden kan slå en drill, välja mellan att ligga ute och hålla koll eller gå in i ett uppvärmt hundhus är ett bra alternativ. Personligen tycker inte jag det är ok att lämna hela dagar varken inne eller i hundgård men har man inget bättre alternativ är hundgård bättre än inne där hunden åtminstone kan göra sina behov om det behövs.
  • BurningDiamond
    AnonymYesYes skrev 2019-11-21 13:45:30 följande:

Du får inte lämna hund i bur vare sig inne eller ute.
    Restgårdar är reglerade hur de ska se ut; storlek, skydd mot väder och vind, viloplats, och så vidare.
    Inne i ditt hem kan hunden inte gå på toa eller få utevistelse.

Ett förslag är att du läser på lite på jordbruksverkets sida om djurhållning hund, så får du bättre koll.
  • AnonymYesYes

Men vad anser ni att man ska göra om man inte lyckas fixa hundhjälp? Eller hunddagis? Och inte har hundrastgård? Ska man lämna bort hunden? Säga upp sig från jobbet och bli bostadslös?

• AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 18:11:51 följande:
    Du får inte lämna hund i bur vare sig inne eller ute.
    Restgårdar är reglerade hur de ska se ut; storlek, skydd mot väder och vind, viloplats, och så vidare.
    Inne i ditt hem kan hunden inte gå på toa eller få utevistelse.

Ett förslag är att du läser på lite på jordbruksverkets sida om djurhållning hund, så får du bättre koll.
    Det finns inga förbud eller lagar kring detta, utan enbart rekommendationer. Du ska inte ha en hund i rastgård i mer än sex timmar helst. Detsamma gäller för inomhusvistelse.
  • AnonymYesYes
    Dexter dot com skrev 2019-11-22 06:15:19 följande:
    Bur är aldrig ok och olagligt men en bra och stor hundgård där hunden kan slå en drill, välja mellan att ligga ute och hålla koll eller gå in i ett uppvärmt hundhus är ett bra alternativ. Personligen tycker inte jag det är ok att lämna hela dagar varken inne eller i hundgård men har man inget bättre alternativ är hundgård bättre än inne där hunden åtminstone kan göra sina behov om det behövs.
    Men om man inte har en hundgård då? Och ingen hjälp att få? Är det bortlämning som gäller?
  • AnonymYesYes
    viseversa skrev 2019-11-21 16:25:49 följande:

För att hemma kan den inte göra sina behov. Hade du velat hålla dig i 10h om dagen? Eller ha en hund som kissar/bajsar inne? Ute i rastgård kan den kissa bajsa. Och dom flesta rastgårdar har ju ett isolerat litet hus hunden kan gå in i vid dåligt väder.

"Dom flesta rastgårdar har ju ett isolerat litet hus" Hur många rastgårdar har du sett? Tro mig, det finns mängder av små inhägnader där folk har sina hundar dygnet runt, oavsett väder. Om man inte har några andra alternativ, är det då inte bättre att hunden får vara inomhus i värme? Med mat och vatten? Eller är det bortlämning som gäller.

Det är helt otroligt vad folk är otrevliga i den här tråden.
  • BurningDiamond
    AnonymYesYes skrev 2019-11-22 18:49:31 följande:
    Det finns inga förbud eller lagar kring detta, utan enbart rekommendationer. Du ska inte ha en hund i rastgård i mer än sex timmar helst. Detsamma gäller för inomhusvistelse.
    Jo, visst finns det regler kring detta. Som sagt, kolla på jordbruksverkets sida, eller läs de lagarna och föreskrifter som reglerar det (Djurskyddsförordningen, lagen om tillsyn över hund och katt, djurskyddslagen, SJVFS 2019:28). Hundar får vistas i rastgård dygnet runt om de är lämpade för det och har anpassats till det. Om temperaturen är under nollan ska de få ljummet vatten 2ggr/dag.

6 timmar gäller inomhusvistelse, inte i rastgård.

Läs på om regler och föreskrifter, så slipper du göra bort dig.
  • BurningDiamond
    AnonymYesYes skrev 2019-11-22 18:50:20 följande:
    Men om man inte har en hundgård då? Och ingen hjälp att få? Är det bortlämning som gäller?
    Kan du inte ta hand om din hund så ska du inte ha en hund. Ganska enkelt.
Svar på tråden Hund i rastgård eller hemma?