• AnonymYesYes

Hund i rastgård eller hemma?

Något som jag tycker är förbryllande är att det inte är ok att ha en hund hemma inomhus när man jobbar, men det anses vara okej att ha hunden utomhus i bur/rastgård när man är på jobbet?

Kan någon förklara vad detta beror på?

• Svar på tråden Hund i rastgård eller hemma?
  • Anonym (Em)

Just de allmänna råden i föreskrifterna är faktiskt inte bindande lag. Själva paragraferna är föreskrifterna är bindande, men när det står att det är allmänna råd så är det just bara rekommendationer. Du kan inte dömas för brott mot allmänna råd alltså.

• BurningDiamond
    Anonym (Em) skrev 2019-11-22 21:57:02 följande:

Just de allmänna råden i föreskrifterna är faktiskt inte bindande lag. Själva paragraferna är föreskrifterna är bindande, men när det står att det är allmänna råd så är det just bara rekommendationer. Du kan inte dömas för brott mot allmänna råd alltså.

Det är sant. Men om TS konstant lämnar sin hund 9.5 timmar per dag så är jag övertygad om att det kommer klassas som djurplågeri, om det skulle utredas.
  • Dexter dot com
    AnonymYesYes skrev 2019-11-22 18:48:06 följande:

Men vad anser ni att man ska göra om man inte lyckas fixa hundhjälp? Eller hunddagis? Och inte har hundrastgård? Ska man lämna bort hunden? Säga upp sig från jobbet och bli bostadslös?

Man har alltid en plan B innan man skaffar hund i form av hundvakt eller pensionat som kan ta hunden. Jag har svårt att tro att ens livssituation förändras över en natt så det borde ha funnits tid att lösa hundens passning. I värsta fall får man betala för att någon kommer och tar ut hunden 2 g/dag.
  • AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 22:07:32 följande:
    Det är sant. Men om TS konstant lämnar sin hund 9.5 timmar per dag så är jag övertygad om att det kommer klassas som djurplågeri, om det skulle utredas.
    Det blir svårt att bevisa någon form av djurplågeri om det kan bevisas att djuret mår bra. Du är medveten om att de flesta hundar sover runt 10-16 timmar per dygn? Rastas hunden en bra stund innan ägaren far iväg till arbetet och en ännu längre stund när ägaren väl kommer hem och däremellan har djuret tillgång till mat, vatten, värme, tak över huvudet och en trygg tillvaro då den befinner sig i sitt egna hem. Detta skulle jag på fullt allvar säga är bra mycket bättre än att ha sitt djur i en inhägnad dygnet runt, året runt med enbart två skålar ljummet vatten.
  • AnonymYesYes

Ingen som vill svara på detta? Det är inte alla hundägare som bor i stora staden och ibland kan det faktiskt bli så att man står utan hjälp, tyvärr. Hunndagis och promenadhjälp växer inte på träd. Och nej, inte alla vill hjälpa till, nej. Och då sitter folk här och skriker om djurplågeri och bortlämning. Ni är ju inte riktigt kloka någon av er.

"Oj då. Men om det är tillfälligt då? Tills personen har lyckats fixa med hundvakt/hunddagis och aktivt försöker ordna detta? Är hundägaren fortfarande olämplig och bör lämna bort hunden? Jag tycker det är mer ansvarslöst om omdömeslöst att lämna bort hunden med en gång. Jag tycker det är ännu mer ansvarslöst och omoraliskt att ha hunden utomhus dygnet runt, oavsett väder."

• Dexter dot com
    AnonymYesYes skrev 2019-11-23 08:22:41 följande:

Ingen som vill svara på detta? Det är inte alla hundägare som bor i stora staden och ibland kan det faktiskt bli så att man står utan hjälp, tyvärr. Hunndagis och promenadhjälp växer inte på träd. Och nej, inte alla vill hjälpa till, nej. Och då sitter folk här och skriker om djurplågeri och bortlämning. Ni är ju inte riktigt kloka någon av er.

"Oj då. Men om det är tillfälligt då? Tills personen har lyckats fixa med hundvakt/hunddagis och aktivt försöker ordna detta? Är hundägaren fortfarande olämplig och bör lämna bort hunden? Jag tycker det är mer ansvarslöst om omdömeslöst att lämna bort hunden med en gång. Jag tycker det är ännu mer ansvarslöst och omoraliskt att ha hunden utomhus dygnet runt, oavsett väder."

Jag har redan skrivit att man bör ha en plan B innan man skaffar hund i form av hundvakter eller ett bra pensionat. Menar du att du bor så illa till att det inte finns en enda hundvakt, dagis, pensionat eller dogwalker inom rimligt avstånd?
  • Anonym (O)

En hundgård med tillräcklig storlek, skydd och miljöberikning är absolut inte något en hund av normal typ (dvs inte nakenhund, extremt lite päls osv) mår dåligt av att stå i dagligen så länge den får komma ut och motioneras/aktiveras före/efter arbetstid samt bo inne kvällar/nätter.

För väldigt många hundar är det ett bra mycket bättre alternativ än dagis etc då det för många hundar är ett stort stresspåslag.

Har man dessutom mer än en hund är dom inte heller ensamma.

Så trist med att förmänskliga hundar på det vis som många gör i många avseenden.

Själv har jag med mina hundar på jobbet men hade jag fortfarande haft hundgård hade dom utan tvekan fått vara där som ett betydligt bättre alternativ för dom än att ligga på ett kontor utan ngt att göra hela dagarna.

• Anonym (````)
    AnonymYesYes skrev 2019-11-22 21:23:22 följande:
    Oj då. Men om det är tillfälligt då? Tills personen har lyckats fixa med hundvakt/hunddagis och aktivt försöker ordna detta? Är hundägaren fortfarande olämplig och bör lämna bort hunden? Jag tycker det är mer ansvarslöst om omdömeslöst att lämna bort hunden med en gång. Jag tycker det är ännu mer ansvarslöst och omoraliskt att ha hunden utomhus dygnet runt, oavsett väder.
    Hade du blivit anmäld i den situationen är jag övertygad om att du hade fått tillsägelse om att ordna upp det (som du ju håller på att fixa ändå) och sedan blivit kollad igen efter någon månad för att se att du hade gjort det. Det är ytterst sällan som välanpassade, friska djur tas omhand utan att ägaren får en chans att ställa tillrätta ev problem först.
  • BurningDiamond
    AnonymYesYes skrev 2019-11-23 08:22:41 följande:

Om det bara är tillfälligt så får man lämna hunden på pensionat. Är det permanent så får man omplacera. Om det nu är fullkomligt omöjligt att få hundpassning på annat sätt.
  • BurningDiamond
    AnonymYesYes skrev 2019-11-23 08:19:52 följande:
    Det blir svårt att bevisa någon form av djurplågeri om det kan bevisas att djuret mår bra. Du är medveten om att de flesta hundar sover runt 10-16 timmar per dygn? Rastas hunden en bra stund innan ägaren far iväg till arbetet och en ännu längre stund när ägaren väl kommer hem och däremellan har djuret tillgång till mat, vatten, värme, tak över huvudet och en trygg tillvaro då den befinner sig i sitt egna hem. Detta skulle jag på fullt allvar säga är bra mycket bättre än att ha sitt djur i en inhägnad dygnet runt, året runt med enbart två skålar ljummet vatten.
    Om mun hund sover 14 timmar i sträck när jag är hemma så är det en helt annan femma än att hunden är ensam hemma i 7-8 timmar i sträck. Om du inte förstår skillnaden så kan jag inte hjälpa dig.
Svar på tråden Hund i rastgård eller hemma?