• AnonymYesYes

Hund i rastgård eller hemma?

Något som jag tycker är förbryllande är att det inte är ok att ha en hund hemma inomhus när man jobbar, men det anses vara okej att ha hunden utomhus i bur/rastgård när man är på jobbet?

Kan någon förklara vad detta beror på?

• Svar på tråden Hund i rastgård eller hemma?
  • BurningDiamond
    AnonymYesYes skrev 2019-11-22 18:52:30 följande:
    "Dom flesta rastgårdar har ju ett isolerat litet hus" Hur många rastgårdar har du sett? Tro mig, det finns mängder av små inhägnader där folk har sina hundar dygnet runt, oavsett väder. Om man inte har några andra alternativ, är det då inte bättre att hunden får vara inomhus i värme? Med mat och vatten? Eller är det bortlämning som gäller.

Det är helt otroligt vad folk är otrevliga i den här tråden.

Om du ser rastgårdar som inte följer reglerna så ska du anmäla dessa till länsstyrelsen. Att andra begår brott ger inte dig tillåtelse att begå brott.

• AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 19:08:26 följande:

Om du ser rastgårdar som inte följer reglerna så ska du anmäla dessa till länsstyrelsen. Att andra begår brott ger inte dig tillåtelse att begå brott.

Det är fortfarande inget brott då det är rekommendationer. Du borde läsa ordentligt. Det finns inga lagar kring detta. Om hunden rastas fem timmar om dagen, men behöver vara hemma 9,5 timmar för att det helt enkelt inte finns några andra alternativ så är det inget brott. Hunden får sin stimulans. Men vi får hoppas att någon vill ha en åtta år gammal tik då. Annars får jag skicka ut henne i skogen. Enligt ditt resonemang.
  • AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 19:06:51 följande:

Kan du inte ta hand om din hund så ska du inte ha en hund. Ganska enkelt.

Allmänna råd 2 kap. 12 §Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dockoftare.

Allmänna råd. Det är ingen lag på det. Hundar som vistas inomhus bör ha fri tillgång till vatten, men även möjlighet till trygg vila och mat.
  • BurningDiamond
    AnonymYesYes skrev 2019-11-22 19:38:20 följande:
    Det är fortfarande inget brott då det är rekommendationer. Du borde läsa ordentligt. Det finns inga lagar kring detta. Om hunden rastas fem timmar om dagen, men behöver vara hemma 9,5 timmar för att det helt enkelt inte finns några andra alternativ så är det inget brott. Hunden får sin stimulans. Men vi får hoppas att någon vill ha en åtta år gammal tik då. Annars får jag skicka ut henne i skogen. Enligt ditt resonemang.
    Om du lämnar din hund 9.5 timmar varje dag och jag anmäler (och det går att bevisa) så kommer du efter utredning bli dömd. För det är ett brott.

Nu orkar jag inte diskutera mer med dig, jag kommer aldrig kunna få dig att förstå att du har fel.
  • AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 19:50:05 följande:
    Om du lämnar din hund 9.5 timmar varje dag och jag anmäler (och det går att bevisa) så kommer du efter utredning bli dömd. För det är ett brott.

Nu orkar jag inte diskutera mer med dig, jag kommer aldrig kunna få dig att förstå att du har fel.
    Nej, det är inte olagligt. Läs lagen själv. Jag har läst den flera gånger. Ingen kommer bli dömd för att de har sin hund hemma 9.5 timmar då och då i brist på annat och samtidigt söker hunddagis/promenadhjälp och att hunden har fri tillgång till trygg hörna, värme, tak över huvudet, mat och vatten och dessutom får ordentligt med motion innan och efter. 

Men tydligen är det ok att lämna hunden helt ensam dygnet runt bara man ser till att ge den ljummet vatten två gånger per dygn? Sinnessjukt.
  • AnonymYesYes

Det är ganska intressant att folk ogillar att jag citerat vad som faktiskt står i djurskyddslagen.

• Anonym (Kajsa)
    AnonymYesYes skrev 2019-11-22 18:50:20 följande:

Men om man inte har en hundgård då? Och ingen hjälp att få? Är det bortlämning som gäller?

Men självklart! Vad trodde du annars?! Att du ens ställer det som en fråga gör dig direkt olämplig som hundägare.
  • AnonymYesYes
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-11-22 20:59:03 följande:
    Men självklart! Vad trodde du annars?! Att du ens ställer det som en fråga gör dig direkt olämplig som hundägare.
    Oj då. Men om det är tillfälligt då? Tills personen har lyckats fixa med hundvakt/hunddagis och aktivt försöker ordna detta? Är hundägaren fortfarande olämplig och bör lämna bort hunden? Jag tycker det är mer ansvarslöst om omdömeslöst att lämna bort hunden med en gång. Jag tycker det är ännu mer ansvarslöst och omoraliskt att ha hunden utomhus dygnet runt, oavsett väder.
  • AniieeHär
    AnonymYesYes skrev 2019-11-22 20:54:46 följande:

Det är ganska intressant att folk ogillar att jag citerat vad som faktiskt står i djurskyddslagen.

Vad är det exakt du citerar? Kan du länka?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Hund i rastgård eller hemma?