Inlägg från: AnonymYesYes |Visa alla inlägg
  • AnonymYesYes

Hund i rastgård eller hemma?

Något som jag tycker är förbryllande är att det inte är ok att ha en hund hemma inomhus när man jobbar, men det anses vara okej att ha hunden utomhus i bur/rastgård när man är på jobbet?

Kan någon förklara vad detta beror på?

• Svar på tråden Hund i rastgård eller hemma?
  • AnonymYesYes

Men vad anser ni att man ska göra om man inte lyckas fixa hundhjälp? Eller hunddagis? Och inte har hundrastgård? Ska man lämna bort hunden? Säga upp sig från jobbet och bli bostadslös?

• AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 18:11:51 följande:
    Du får inte lämna hund i bur vare sig inne eller ute.
    Restgårdar är reglerade hur de ska se ut; storlek, skydd mot väder och vind, viloplats, och så vidare.
    Inne i ditt hem kan hunden inte gå på toa eller få utevistelse.

Ett förslag är att du läser på lite på jordbruksverkets sida om djurhållning hund, så får du bättre koll.
    Det finns inga förbud eller lagar kring detta, utan enbart rekommendationer. Du ska inte ha en hund i rastgård i mer än sex timmar helst. Detsamma gäller för inomhusvistelse.
  • AnonymYesYes
    Dexter dot com skrev 2019-11-22 06:15:19 följande:
    Bur är aldrig ok och olagligt men en bra och stor hundgård där hunden kan slå en drill, välja mellan att ligga ute och hålla koll eller gå in i ett uppvärmt hundhus är ett bra alternativ. Personligen tycker inte jag det är ok att lämna hela dagar varken inne eller i hundgård men har man inget bättre alternativ är hundgård bättre än inne där hunden åtminstone kan göra sina behov om det behövs.
    Men om man inte har en hundgård då? Och ingen hjälp att få? Är det bortlämning som gäller?
  • AnonymYesYes
    viseversa skrev 2019-11-21 16:25:49 följande:

För att hemma kan den inte göra sina behov. Hade du velat hålla dig i 10h om dagen? Eller ha en hund som kissar/bajsar inne? Ute i rastgård kan den kissa bajsa. Och dom flesta rastgårdar har ju ett isolerat litet hus hunden kan gå in i vid dåligt väder.

"Dom flesta rastgårdar har ju ett isolerat litet hus" Hur många rastgårdar har du sett? Tro mig, det finns mängder av små inhägnader där folk har sina hundar dygnet runt, oavsett väder. Om man inte har några andra alternativ, är det då inte bättre att hunden får vara inomhus i värme? Med mat och vatten? Eller är det bortlämning som gäller.

Det är helt otroligt vad folk är otrevliga i den här tråden.
  • AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 19:08:26 följande:

Om du ser rastgårdar som inte följer reglerna så ska du anmäla dessa till länsstyrelsen. Att andra begår brott ger inte dig tillåtelse att begå brott.

Det är fortfarande inget brott då det är rekommendationer. Du borde läsa ordentligt. Det finns inga lagar kring detta. Om hunden rastas fem timmar om dagen, men behöver vara hemma 9,5 timmar för att det helt enkelt inte finns några andra alternativ så är det inget brott. Hunden får sin stimulans. Men vi får hoppas att någon vill ha en åtta år gammal tik då. Annars får jag skicka ut henne i skogen. Enligt ditt resonemang.
  • AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 19:06:51 följande:

Kan du inte ta hand om din hund så ska du inte ha en hund. Ganska enkelt.

Allmänna råd 2 kap. 12 §Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dockoftare.

Allmänna råd. Det är ingen lag på det. Hundar som vistas inomhus bör ha fri tillgång till vatten, men även möjlighet till trygg vila och mat.
  • AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 19:50:05 följande:
    Om du lämnar din hund 9.5 timmar varje dag och jag anmäler (och det går att bevisa) så kommer du efter utredning bli dömd. För det är ett brott.

Nu orkar jag inte diskutera mer med dig, jag kommer aldrig kunna få dig att förstå att du har fel.
    Nej, det är inte olagligt. Läs lagen själv. Jag har läst den flera gånger. Ingen kommer bli dömd för att de har sin hund hemma 9.5 timmar då och då i brist på annat och samtidigt söker hunddagis/promenadhjälp och att hunden har fri tillgång till trygg hörna, värme, tak över huvudet, mat och vatten och dessutom får ordentligt med motion innan och efter. 

Men tydligen är det ok att lämna hunden helt ensam dygnet runt bara man ser till att ge den ljummet vatten två gånger per dygn? Sinnessjukt.
  • AnonymYesYes

Det är ganska intressant att folk ogillar att jag citerat vad som faktiskt står i djurskyddslagen.

• AnonymYesYes
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-11-22 20:59:03 följande:
    Men självklart! Vad trodde du annars?! Att du ens ställer det som en fråga gör dig direkt olämplig som hundägare.
    Oj då. Men om det är tillfälligt då? Tills personen har lyckats fixa med hundvakt/hunddagis och aktivt försöker ordna detta? Är hundägaren fortfarande olämplig och bör lämna bort hunden? Jag tycker det är mer ansvarslöst om omdömeslöst att lämna bort hunden med en gång. Jag tycker det är ännu mer ansvarslöst och omoraliskt att ha hunden utomhus dygnet runt, oavsett väder.
  • AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-22 22:07:32 följande:
    Det är sant. Men om TS konstant lämnar sin hund 9.5 timmar per dag så är jag övertygad om att det kommer klassas som djurplågeri, om det skulle utredas.
    Det blir svårt att bevisa någon form av djurplågeri om det kan bevisas att djuret mår bra. Du är medveten om att de flesta hundar sover runt 10-16 timmar per dygn? Rastas hunden en bra stund innan ägaren far iväg till arbetet och en ännu längre stund när ägaren väl kommer hem och däremellan har djuret tillgång till mat, vatten, värme, tak över huvudet och en trygg tillvaro då den befinner sig i sitt egna hem. Detta skulle jag på fullt allvar säga är bra mycket bättre än att ha sitt djur i en inhägnad dygnet runt, året runt med enbart två skålar ljummet vatten.
  • AnonymYesYes

Ingen som vill svara på detta? Det är inte alla hundägare som bor i stora staden och ibland kan det faktiskt bli så att man står utan hjälp, tyvärr. Hunndagis och promenadhjälp växer inte på träd. Och nej, inte alla vill hjälpa till, nej. Och då sitter folk här och skriker om djurplågeri och bortlämning. Ni är ju inte riktigt kloka någon av er.

"Oj då. Men om det är tillfälligt då? Tills personen har lyckats fixa med hundvakt/hunddagis och aktivt försöker ordna detta? Är hundägaren fortfarande olämplig och bör lämna bort hunden? Jag tycker det är mer ansvarslöst om omdömeslöst att lämna bort hunden med en gång. Jag tycker det är ännu mer ansvarslöst och omoraliskt att ha hunden utomhus dygnet runt, oavsett väder."

• AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-24 17:48:02 följande:

Ja, just bevisbördan är svår att lösa, det gäller även för mord, våldtäkt och andra brott. Vårt samhälle bygger i mångt och mycket på att den stora majoriteten självmant väljer att avstå från brottslighet.

Sedan kan ju tilläggas att just din individuella åsikt inte trumfar de juridiskt bindande lagar, regler och föreskrifter som finns. Du har full rätt till din åsikt, du har dock inte full rätt att agera utifrån din åsikt.

Ja, fast nu är det så att det inte finns nägon lag som säger att en hund inte får vara inomhus i 9,5 timmar. Det finns dock en rekommendation om att hundar som vistas inomhus bör rastas minst en gång var sjätte timme. Lagen säger dock att en hund måste ha tillsyn två gånger på ett dygn. De flesta av er här har en extremt svartvit syn. Skrämmande. Om jag rastar min hund fem gånger per dag minst 30-60 min per gång , aktiverar den och ger den massvis med kärlek, så får du väldigt svårt att bevisa någon form av djurplågeri. Men enligt din ståndpunkt så ska jag alltså ge bort en tik på 8 år för att den får vara hemma i nödfall? DET är djurplågeri om något. Inser du hur traumatiskt det är för en hund att flytta till olika hem? Och nej, det finns inte alltid hundpensionat, hundpromenerare och dagis tillgängligt. Alla bor inte i städer.
  • AnonymYesYes
    Dexter dot com skrev 2019-11-25 18:26:03 följande:

Fast vill man erbjuda sin hund ett liv som är på gränsen till djurplågeri? Vill man inte erbjuda sin hund det bästa dvs ett liv med sällskap, aktivering, motion och regelbundna rastningar. Även om hundar sover mycket så sover dom ju inte 10-16 timmar i sträck. Hunden klarar förmodligen att ligga ensam nästa 10 timmar i sträck men är det verkligen livskvalitet och vill man verkligen att ens hund ska behöva utstå det?

Du har ingen aning vad du pratar om. Hur gör du på natten? Kissar du var tredje timme?
  • AnonymYesYes
    Jamesdio skrev 2019-11-25 15:12:09 följande:

För övrigt står det också att hundar som vistas i hundgård dygnet runt måste rastas på annan plats minst en gång per dygn. Och att de ska ha isolerad, ventilerad hundkoja som skyddar mot väder och vind, samt så regleras minimistorleken på hundgården.

Mina Siberian huskies skulle nog tycka det var djurplågeri om jag tvingade dem att bo inomhus. Det beror ju på hunden om den är mer lämpad att bo inne eller ute.

Blir inte din hund kissnödig på dessa 9,5 timmar? Har du (eller någon annan) ingen möjlighet att åka hem över lunchen? Ta ut semster, flex eller jobba hemifrån? Om det är övergående pga ändrad situation som man försöker lösa och hunden verkar må bra har jag svårt att tro att det skulle klassas som djurplågeri.

Det är inte alltid det går att lösa med hubdpromenerare nej. Åka hem från jobbet? Jobba hemifrån? Nehej du. Jag har en halvtimma att köra. Har två kvartsraster på hela dagen, jobbar i en fabrik vid ett löpande band.
  • AnonymYesYes
    BurningDiamond skrev 2019-11-26 11:59:21 följande:

Alltså, om du lämnar din hund 9.5 timmar på ett dygn och därefter rastar den 30-60 min vid fem tillfällen, så går du ut med den med 2-2.5 timmars intervall. Menar du på fullaste allvar att du går hemifrån för att sova, och därefter är hemma resterande tid? Någon annan möjlighet finns ju inte. Eller jo, sover du 8 timmar per dygn så du går ut 30-60min med ca 20-40 min mellanrum mellan rastningarna. Det du skriver är ju rena lögner, det faller på sin egen omöjlighet.

Rekommendationen säger 6 timmar, du överskrider detta med närmare 60%. Det är inte rimligt. Dessutom skriver du att din hund är 8 åt, det betyder att den är senior och rekommendationen är att den ska rastas oftare än dessa 6 timmar, vilket gör att du ytterligare överskrider denna rekommendation.

Om du utsätter din hund för detta vansinne PÅ REGELBUNDEN BASIS så ja, då ska du för hennes skull hitta ett nytt hem. Hon förtjänar bättre. Om du, som du vill få det att framstå, bara utsätter henne för detta djurplågeri vid sällsynta tillfällen (min definition skulle vara vid några tillfällen om året, mer sällan än en gång varannan månad) så får du placera henne på ett pensionat dessa dagar. Även om det är dyrt, långt att åka osv. Det gäller ju såpass sällan. Pensionat ligger sällan i städerna, det argumentet faller platt.

Du får gärna uppge vilket landskap du bor så kan jag försöka hjälpa dig hitta pensionat, dagmatte/husse/promenadkompis osv.

Vadå därefter? Går du en trettio-fyrtio minuter med hunden INNAN jobb och sedan går minst en timme när du väl kommer hem och senare ännu en timme innan läggdags så får hunden mer rastning än vad många hundägare ger sina hundar. Hör och häpna, jag måste faktiskt äta jag med. Och ja, jag matar hunden. Du gör otroligt många insinuationer ang en situation du har noll koll på. Sluta anta, eller anmäl mig så får vi se hur långt du kommer. Jag bor i Hälsingland.
Svar på tråden Hund i rastgård eller hemma?