AnonymYesYes skrev 2019-11-26 09:40:24 följande:
Ja, fast nu är det så att det inte finns nägon lag som säger att en hund inte får vara inomhus i 9,5 timmar. Det finns dock en rekommendation om att hundar som vistas inomhus bör rastas minst en gång var sjätte timme. Lagen säger dock att en hund måste ha tillsyn två gånger på ett dygn. De flesta av er här har en extremt svartvit syn. Skrämmande. Om jag rastar min hund fem gånger per dag minst 30-60 min per gång , aktiverar den och ger den massvis med kärlek, så får du väldigt svårt att bevisa någon form av djurplågeri. Men enligt din ståndpunkt så ska jag alltså ge bort en tik på 8 år för att den får vara hemma i nödfall? DET är djurplågeri om något. Inser du hur traumatiskt det är för en hund att flytta till olika hem? Och nej, det finns inte alltid hundpensionat, hundpromenerare och dagis tillgängligt. Alla bor inte i städer.
Alltså, om du lämnar din hund 9.5 timmar på ett dygn och därefter rastar den 30-60 min vid fem tillfällen, så går du ut med den med 2-2.5 timmars intervall. Menar du på fullaste allvar att du går hemifrån för att sova, och därefter är hemma resterande tid? Någon annan möjlighet finns ju inte. Eller jo, sover du 8 timmar per dygn så du går ut 30-60min med ca 20-40 min mellanrum mellan rastningarna. Det du skriver är ju rena lögner, det faller på sin egen omöjlighet.
Rekommendationen säger 6 timmar, du överskrider detta med närmare 60%. Det är inte rimligt. Dessutom skriver du att din hund är 8 åt, det betyder att den är senior och rekommendationen är att den ska rastas
oftare än dessa 6 timmar, vilket gör att du ytterligare överskrider denna rekommendation.
Om du utsätter din hund för detta vansinne PÅ REGELBUNDEN BASIS så ja, då ska du för hennes skull hitta ett nytt hem. Hon förtjänar bättre. Om du, som du vill få det att framstå, bara utsätter henne för detta djurplågeri vid sällsynta tillfällen (min definition skulle vara vid några tillfällen om året, mer sällan än en gång varannan månad) så får du placera henne på ett pensionat dessa dagar. Även om det är dyrt, långt att åka osv. Det gäller ju såpass sällan. Pensionat ligger sällan i städerna, det argumentet faller platt.
Du får gärna uppge vilket landskap du bor så kan jag försöka hjälpa dig hitta pensionat, dagmatte/husse/promenadkompis osv.