AndraSladdis skrev 2021-02-03 10:47:49 följande:
Pixie78, kanske extra bra om du kan kika runt och ha några studier som stöd när du pratar med läkaren? Det finns mycket om adenomyos, såg bland annat detta:
www.fertstert.org/article/S0015-0282(17)30484-3/fulltext
I artikeln nämner de att nedreglering hjälper, men också att vissa lokala varianter kan adenomyom kan tas bort kirurgiskt.
Tusen tack för länken! Så himla värdefullt för mig. Har ju såklart googlat som en galning men tycker det är svårt att hitta info om just adenomyos. Denna var jättebra. Ångest dock med nedreglering 3-6 mån eftersom tiden bara går och går och jag redan känner mig för gammal för detta både fysiskt och mentalt.
Jag ringde gyn på St Göran och önskade få göra ultraljud för att bekräfta adenomyosen och sen får en remiss till hysto. Fick tid den 17 feb men vet ju inte om de går med på en remiss, men känns skönt att iaf få lite mer besked kring adenomyosen. Har ju även möte med ivf-läkaren på måndag så hon ska få berätta mer om vad hon såg. Vi pratade ju inte om det vid ultraljudet för insättning.
Mycket ska man vara med om alltså.. känns som jag får en ny diagnos varje gång jag gör ett ultraljud eller tar ett blodprov!
Tack igen för ditt svar!!
Var är du nu i processsen? Visst var det insättning i mars om allt gick vägen med hysto?