AndraSladdis skrev 2021-02-01 13:21:17 följande:
Så tråkigt att höra att det blev negativt :(.
Hos Olga-kliniken kan adenomyos kan vara både en orsak eller ett fynd av hysteroskopi. Oftast det sistnämnda. Om man redan sett den på UL kan möjligtvis hysto avslöja hur utbrett den är, men kan tyvärr inte ta bort den. Standardbehandlingen mot adenomyos hos Olga verkar vara, tyvärr, 4-5 månaders nedreglering. Efter detta har folk lyckats.
I princip kan man sätta in 1-1.5 månad efter hysteroskopin, om inga fynd görs.
Jag hoppas verkligen att ni hittar en väg framåt som ni är nöjda med, det är tråkigt att vänta men ni har ju två fina embryon som ska få bästa möjliga chanser därinne.
Tack för dina informativa svar! :)
Känner att ju mer jag läser om hysto desto rimligare framstår det. Att kolla status och rensa upp i området där man ska sätta in det dyrbaraste man har. Men hur går man tillväga? Jag bor i Stockholm så tänkte börja kolla upp detta idag. Försöker man hitta en gyn för att få remiss eller kan man kontakta Ultragyn direkt för att boka tid. Eller kan man gå privat så man slipper kötiden?
Har möte med min ivf-äkare på måndag och har skrivit en lista på det jag vill diskutera då. Blir ett långt möte :)
Kortison för att dämpa immunförsvar (prednisol)
Blodförunnande (Trombyl)
Duphaston (minska missfallsrisk)
Hysteroskopi (dag 21 eller tidigt i menscykeln)
Pipelle-prov (reta slemhinnan)
Nedreglering inför insättning pga adenomyos