Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

Vad blir det för mat?

Anonym (&) skrev 2024-03-04 07:00:22 följande:
    Jag gjorde friterad banan med några tjejkompisar för många år sedan. Var rätt enkelt. Bara att doppa skalade bananer i frityrsmet och sedan fritera.
    Tack för tipset!

Men antar att ni använde en fritös då? Jag äger ingen sådan. Går det lika bra att fritera i en kastrull tro?
  • Auditanne
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-04 22:39:36 följande:

Så gott med friterad banan, mums

Ja, det är riktigt gott ibland. Hade nog varit avsevärt billigare att fritera bananen själv också, om det nu skulle funka i kastrull då. 
  • Auditanne
    Anonym (&) skrev 2024-03-05 09:12:29 följande:
    Vi använde kastrull och det gick alldeles utmärkt. Har även friterat strimlad fläskfilé i kastrull flertalet gånger.
    Tack för tipset! Då är det bara att inhandla banan och frityrsmet då Solig
  • Auditanne

Panerad torsk med tartarsås och små delikatesspotatis med hollandaise.
    Drack lite socker och koffeinfri cola till. Inga tillsatta stimulanter som bara stressar upp en inombords.

Längtar till påsk med tillhörande mat. Kanske göra en fiskgratäng med sherry som smaksättning. Lammfilé med hemgjord tzatziki. kokta ägghalvor med nån fet majonnäsfyllning, kanske romröra toppad med räka.

Efterrätt vet jag inte riktigt. Nån trevlig gul fruktmousse kanske till en bit tryffelkaka. Eller nån kaka av mandelmassa. Vet inte vad som passar till påsk i dessertväg.

• Auditanne
    Anonym (Zoom) skrev 2024-03-25 17:15:26 följande:
    Samma här. Hamburgare! Mums. 
    Japp! Och utse sina egna tillbehör också. Saltgurka rular Tungan ute
  • Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-03-25 19:35:37 följande:

Vofflor med sylt och grädde 

Fler som skrivit detta ser jag nu. Antar att det är våffeldagen idag? Synd att man missade den. Är ju så sällan man äter våfflor annars.

Får kompensera för detta i mitten av maj istället då vi har chokladbollens dag.

Minns denna ?högtid?  lite tydligare sen jag läst om den på en milslång trolltråd som nåt rasistiskt ägghuvud skapade på flashen. 
  • Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-03-25 19:49:36 följande:
    Det stämmer bara att det är voffeldagen idag.
    Då får du äta extra mycket chokladbollar i maj  
    Japp! Chokladbollar är ju lika roliga som våfflor då man alternera mellan många olika smaker och tillbehör.

Kommer tillbaka när den dagen är här och ger lite goa tips Tungan ute
  • Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-03-25 20:12:31 följande:
    Chokladbollar är goda och jag föredrar dom klassiska 😋

Ja, de som smaksatts med kaffe. Man är ju mest van vid dem. Men det är ändå kul att experimentera lite med andra smaker ibland. 

Vet att vi testade både med banan och jordgubbssmak när jag bakade med syskonbarnen i fjol. Blev lite intressant. 

• Auditanne
    Blond tjej skrev 2024-03-26 20:10:18 följande:
    Lite kaffe ska det vara i chokladbollarna.
    Jag tror att min dotter inte skulle äta några andra än dom klassiska så vi kör vidare med dom   
    Det finns nog ändå en del andra härinne som gärna tar emot tips och blir inspirerade så jag skriver i vilket fall.

Syskonbarnen gillade särskilt jordgubbsbollarna. Jordgubb gifter sig så bra ihop med choklad.

Finns en del vuxna varianter som också smakar lite extra fint. T.ex. med likörer av olika slag.
  • Auditanne

Asiatisk buffémat från lunchrestaurangen Chili & Wok.

Kycklingbröst med minimajs och broccoli i ostronsås, lite pommes vid sidan av och friterade bananbitar med en massa sliskig sirap på. 

• Auditanne

Fikabröd och kallt vaniljkaffe från Starbucks. Orkar inte göra middag. Varmt, och gjort massa annat som tagit all must ur en. 

Imorgon blir det pizza eller möjligen hamburgare på allmänna grillen härnere. Kan man grilla rått hamburgerkött eller måste burgaren ha fått en liten stekyta först?

Ursäkta om frågan lät dum men jag är inte så grillvan. 

• Auditanne
    Anonym (Zoom) skrev 2024-05-19 22:12:07 följande:

Du kan grilla det rått. Pensla gärna med lite olja så att det inte fastnar. 

Här blev det sallad med chiliräkor mm. 

Tack för tipset Glad
  • Auditanne
    Eurydike skrev 2024-09-11 00:45:51 följande:
    Smarrigt! Jag åt korv med bröd nyss och häromdagen åt jag barndomsklassikern korvbröd med ketchup, men det var inte lika gott som jag mindes det 🥲🌭
    Smakade väl mest socker kan jag tro?

Fetasallad med en äppelcider och örtmarinad plus ett par mellankokta ägg till.
    Får äta ganska magert numera. 

• Auditanne
    Eurydike skrev 2024-09-11 00:52:52 följande:
    Mja, det var ingen höjdare. En ganska tvådimensionell smak måste jag säga. Tomat å brö 🍅🍞

Din mat lät godare och nyttigare! 🤩
    Lite trist bara att man inte blir riktigt mätt av sallader. Åtminstone inte såna utan pasta eller en mer såsig dressing till. Kanske skulle prova en sallad med rostbiff nästa gång. 

Korv med bröd är alltid gott. Hade du nån spännande topping på korven? Något att rekommendera?
  • Auditanne
    Eurydike skrev 2024-09-11 01:09:09 följande:
    Ja, så kan jag också känna. Mitt tips skulle vara att ha mer protein som mättar, men du hade ju redan ägg. Ibland gör jag nyttiga sallader med lite mindre pasta. Då blir resultatet ändå okej och man behöver inte utesluta det helt.

Jag grillade i helgen så det var rester från det. Till korven hade jag majs och grillpotatissallad. På korven hade jag tre vändor med ketchup och en vända med dressing. Alltihop sköljdes ner med den något onyttiga, men ack så goda måltidsdrycken O?boy 😋
    Ja, det stämmer nog som du säger. Jag får koka lite fler ägg att ha till salladen nästa gång. Det räcker nog inte med två. Eller lägga till lite pasta ändå. En halv näve då och då ger väl ingen drastisk viktökning kanske. 

Låter gott med grillpotatissallad. Har för mig att den smakar lite chili och har färg av en sån också? Passar nog bra till korv.
  • Auditanne
    Nandez skrev 2024-09-19 18:18:19 följande:

Smörgåstårta 

Vad gott! Är det en klassisk sort med skinka och räkor?
Svar på tråden Vad blir det för mat?