Inlägg från: Auditanne |Visa alla inlägg
  • Auditanne

Vad blir det för mat?

Krämare86 skrev 2023-10-25 14:53:58 följande:

Njure. 

Åh fy! Inälvor inte så trevligt. Fast näringsrikt är det ändå. Mycket järn och sånt som gör en stark. 

Hade du något till njuren? Nån trevlig liten sås?
  • Auditanne
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2023-11-11 13:22:13 följande:

Traditionell men förstärkt skånsk gåsmiddag:

Champagne och snittar
    Svartsoppa med gåskorv alt. svampsoppa med massor av sherry
    Gås med krås, två såser, potatis, rödkål, äppelmos, gelé och grönt, pinot noir
    Två sorters äppelkaka med tre sorters vaniljsås, portvin eller mer sherry efter behag
    Kaffe med hemmalagade biskvier, godis och avec.
    Sen blir det drinkar och en hel kasse popcorn poppade i gåsfett.
    Bara för att vi kan! Flört

Aldrig provat svartsoppa. Känner man av blodsmaken i denna soppa eller finns det kanske en buljong i som tar över? 
  • Auditanne
    Krämare86 skrev 2023-11-20 18:50:46 följande:

Jag mofflade Coq au vin och höjer mitt glas. Buken sväller. Frosseriet är trots allt en källa till lycka. 

Det var trist att läsa Lasseman. Din buk behöver knappast bli större om man säger så. Frosseri är också en källa till en tidigare död i vissa fall.

Blev kycklingkorv i ugn här hos mig. Med extralagrad Västerbotten som spetsats i alkoholfritt rödvin.

Sätter lite extra karaktär med vin i matlagning tycker jag. 

• Auditanne
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2023-11-22 17:56:53 följande:
    Svartsoppa är tjock och mjölredd och smakar mest pepparkaka, den innehåller sådana kryddor.

Så kanske en aning blodkorv och sen pepparkaka som dominant smak.
    På så vis. Ja, då är det nog inget för mig. Har lite svårt för den typen av kryddblandning. Pepparkakor inte riktigt i min smak. Men tack för att du ville dela med dig! 
  • Auditanne
    Krämare86 skrev 2023-11-23 13:12:35 följande:
    HÖRRU DU DU Auditanne, Tuppen kom från en saluhall i närheten, lokalt från småbrukare. Den där kycklingkorven du mofflar i dig är till 99,9 % sannolikt en Cobb Ross hybrid genmanipulerad och framavlad att kunna slaktas på 4 veckor. Full med campylobacter, sårig och traumatisk i ett slakthägn där djuren i desperation ägnar sig åt kannabalism. Så sätt du lite extra karaktär med Vin till din glåmiga och menliga kycklingkorv. 
    Låter inte särskilt trovärdigt att min kycklingkorv skulle vara full med skadliga bakterier. Jag har då inte blivit magsjuk hittills av att äta denna så tror nog inte det är någon fara.

Tja, vill man försäkra sig till 100% om att inte äta kött från djur som lidit så är det nog lika bra att övergå till vegetarianism. Det finns inga garantier om etisk djurhållning någonstans, inte ens på Saluhallen.

Fast din inbillade tupp kunde du nog avnjuta med rent samvete - eftersom den måltiden bara existerade i din egen fantasi.
  • Auditanne
    Krämare86 skrev 2023-11-23 19:47:28 följande:

Jag vältrar mig i kalvlever Anglais och höjer mitt glas! Spriten ger och spriten tar! Frosseriet i god mat och starkdryck är livets sanna glädje. Det står till och med i Predikaren att mat och dryck är det enda goda som återstår människorna. Nu ska öppna en flaska Pernod Absinthe. Jag höjer mitt glas och försvinner in i dimman. SKÅL 

Ja, för frosseri är ju inte alls något dåligt, typ som en dödssynd eller så. Alkoholism säkert också ett högt skattat tillstånd bland de flesta bibeltrogna Drömmer  Allt enligt din egen dimmiga logik då.

Smörgåsar med krabbpastej, babytomater och medelkokta ägg blev det för mig denna kväll. 

Och några dessertpraliner av märket Butlers efteråt. Smakade helt okej.
  • Auditanne
    Anonym (&) skrev 2023-11-25 19:32:50 följande:

Tråkigt att någon har ogillat mitt inlägg. Jag har alltid sett detta som en positiv och trevlig tråd. Gillar man inte den maträtt någon annan ska laga så kan man bara scrolla förbi. Onödigt att sitta och ogilla. Det skapar bara tråkig stämning.

Jag ser här att det är jag som tydligen ogillat din text fast jag vet inte hur detta gick till.                          

Ibland skriver jag härinne från mobilen och då är formatet såpass litet att man lätt kanske trycker på fel ställe när man scrollar upp och ner med fingret. Ber om ursäkt för detta misstag. Inget fel på din måltid ju Skål

Blir lite Stroganoff här ikväll. Och ännu mer praliner efteråt då juletider närmar sig. Denna kväll kommer chokladen från Öland. Ska bli spännande att smaka.

• Auditanne
    Djurvän03 skrev 2023-11-29 17:14:16 följande:

Nu när det är kallt blir det mycket soppa och grytor hos oss. Så ikväll äter vi vegetarisk saffransgryta med ris.

Låter både gott, näringsrikt och värmande.

Saffran känns lite som en vintersmak för mig som annars rätt sällan äter det. Funderar på att göra den där goda fisksoppan med smaksättning av både saffran och vitt vin igen. Ett recept som modern delade med sig av.

Glömmer ibland att saffran är precis lika gott i matlagning som i bakverk och desserter. Tack för att du påminde mig!

Idag har jag endast ätit ananaskeso och kokta ägg med salt på. Detta betyder att jag kan unna mig många fler kalorier under morgondagen, något jag ser fram emot redan nu Tungan ute
  • Auditanne
    Djurvän03 skrev 2023-11-30 21:14:52 följande:
    Ja det är väldigt gott :)
    Ja jag äter saffran mest under höst och vinter, tycker det är gott i både mat och bakverk. Fisksoppan lät inte dum :)

Tycker detta är en väldigt rolig och givande tråd att delta i, det är kul att både få Och ge inspiration :)
    Håller med. God mat är ett privilegium och en av få kroppsliga njutningar man får ta del av här i livet. 

Tror att den där saffranssoppan är god även utan fisken, utifall du ville köra på vegetariskt. Även veganer hade kunnat göra en variant med kokosmjölk istället för grädde och creme fraiche. Mycket god vintersoppa får jag säga, mycket på grund av kryddningen. 

Har inte ätit något idag eftersom jag känner begynnelsen till en förkylning i svalget. Vill att alla mina inre krafter ska gå till att hämma och reducera denna inflammation och då är det bättre att låta magen vara stilla. 

Har dock lite svensk lövbiff i kylen och funderar på att göra en kebabsmörgås imorgon med lite extra stekt kött i. Blir nog gott. 
  • Auditanne

Tänkte göra rotmos ikväll, inte bestämt än vad man ska ha i köttväg till detta. Ingen korv iallafall för det har jag ätit så mycket av på sistone.

Brukar baka mina rotfrukter i ugnen innan jag gör mos av dem. Tycker smakerna kommer fram bättre då än när rotfrukterna kokas i vatten. Blir mindre vattnigt också. 
    Kryddar sen med salt, umami och en tesked karamellsirap. Gillar när det finns en liten hint av sötma i moset. Och i maträtter överlag. 

Svar på tråden Vad blir det för mat?