Vad blir det för mat?
Njure.
Hade du något till njuren? Nån trevlig liten sås?
Njure.
Traditionell men förstärkt skånsk gåsmiddag:
Champagne och snittar
Svartsoppa med gåskorv alt. svampsoppa med massor av sherry
Gås med krås, två såser, potatis, rödkål, äppelmos, gelé och grönt, pinot noir
Två sorters äppelkaka med tre sorters vaniljsås, portvin eller mer sherry efter behag
Kaffe med hemmalagade biskvier, godis och avec.
Sen blir det drinkar och en hel kasse popcorn poppade i gåsfett.
Bara för att vi kan!
Jag mofflade Coq au vin och höjer mitt glas. Buken sväller. Frosseriet är trots allt en källa till lycka.
Det var trist att läsa Lasseman. Din buk behöver knappast bli större om man säger så. Frosseri är också en källa till en tidigare död i vissa fall.
Blev kycklingkorv i ugn här hos mig. Med extralagrad Västerbotten som spetsats i alkoholfritt rödvin.
Sätter lite extra karaktär med vin i matlagning tycker jag.
Jag vältrar mig i kalvlever Anglais och höjer mitt glas! Spriten ger och spriten tar! Frosseriet i god mat och starkdryck är livets sanna glädje. Det står till och med i Predikaren att mat och dryck är det enda goda som återstår människorna. Nu ska öppna en flaska Pernod Absinthe. Jag höjer mitt glas och försvinner in i dimman. SKÅL
Tråkigt att någon har ogillat mitt inlägg. Jag har alltid sett detta som en positiv och trevlig tråd. Gillar man inte den maträtt någon annan ska laga så kan man bara scrolla förbi. Onödigt att sitta och ogilla. Det skapar bara tråkig stämning.
Jag ser här att det är jag som tydligen ogillat din text fast jag vet inte hur detta gick till.
Ibland skriver jag härinne från mobilen och då är formatet såpass litet att man lätt kanske trycker på fel ställe när man scrollar upp och ner med fingret. Ber om ursäkt för detta misstag. Inget fel på din måltid ju
Blir lite Stroganoff här ikväll. Och ännu mer praliner efteråt då juletider närmar sig. Denna kväll kommer chokladen från Öland. Ska bli spännande att smaka.
Nu när det är kallt blir det mycket soppa och grytor hos oss. Så ikväll äter vi vegetarisk saffransgryta med ris.
Tänkte göra rotmos ikväll, inte bestämt än vad man ska ha i köttväg till detta. Ingen korv iallafall för det har jag ätit så mycket av på sistone.
Brukar baka mina rotfrukter i ugnen innan jag gör mos av dem. Tycker smakerna kommer fram bättre då än när rotfrukterna kokas i vatten. Blir mindre vattnigt också.
Kryddar sen med salt, umami och en tesked karamellsirap. Gillar när det finns en liten hint av sötma i moset. Och i maträtter överlag.