Lisasliv skrev 2019-11-02 13:48:04 följande:
Det är jättesvår och jobbig situation, det blir ju att vi bråkar mycket om detta också då det är en känslig fråga för oss båda. Han vill inte gå och prata med någon vilket också känns jobbigt. Jag förstår han också att han tycker det räcker med tre barn, men har svårt att förstå att han hellre vill avsluta vår relation än att få ett till barn som han kommer älska när det väl kommit. Blir så ledsen på hela den här grejen. Skönt att höra att du varit i samma situation. Hur ändrade han sig? Har svårt att tro att min sambo gör det men ändå skönt att höra ditt svar. Tack! Ja och jag är så glad för det barnet jag har, uppskattar han varje dag! Kram
Ja usch, jag förstår verkligen din känsla. Det är svårt att stänga av en barnlängtan. Förstår såklart att du är glad för det barn du har, det var inte så jag menade :)
Jag tycker såhär, att eftersom du har en stark barnlängtan och det kan påverka dig väldigt negativt om din sambo bestämmer att du inte får försöka skaffa fler barn, så är det inte schysst av honom att inte gå med på att gå och prata med någon utomstående. Det handlar ju inte om att någon annan ska tvinga honom till att skaffa fler barn, utom om att ni ska ge er relation en chans att fortsätta i en positiv riktning. Risken är väl annars att du kommer att sörja detta länge och kanske bli bitter på din sambo.
Min situation var såhär ungefär: efter tre gemensamma barn ville min man inte ha fler, men jag kände så starkt att jag inte alls var färdig. Jag ville verkligen ha ett barn till. När jag tog upp diskussionen sa han absolut nej, han ville hellre skilja sig än att ha ett barn till. Då vände jag på korten och frågade honom om han ville att jag skulle säga samma sak till honom, att vi skulle skiljas om jag inte fick ett barn till? Jag frågade varför det var rätt att hans nej skulle vara starkare än mitt ja? Jag sa också att vi absolut skulle behöva gå i terapi tillsammans för att det skulle vara en stor sorg för mig att inte få försöka skaffa ett barn till och att det inte skulle bli bra för mig att inte bearbeta det med honom och en terapeut. Sen pratade vi en del om det här med att man väldigt sällan hör om föräldrar som ångrar ett barn som de har skaffat, men att man väldigt ofta hör folk ångra att de inte skaffade fler barn.
Han funderade ett tag och sen berättade han att han hade ändrat sig och var ok med att försöka skaffa ett barn till.
Oavsett hur det blir så tror jag att det är jättebra för er att prata med ett proffs. Barnlängtan är en så stor grej, det är ju inget man bara stänger av utan problem. Det tycker jag att din sambo är skyldig dig <3