• Emer66

Min sambo hatar sin egen mamma

Jag har ett problem som jag tycker är riktigt jobbigt.

Jag flyttade ihop med min pojkvän i januari.

Han är 23 år och flyttade direkt hemifrån sin mamma, ihop med mig.

Jag uppfattar hans mamma som trevlig, och de verkar andra också göra.

Men min sambo verkar hata henne! När han pratar om henne kallar han henne för "haggan". Varje gång hon ringer och frågar "hur det är" och "hur det går för honom" blir han arg och säger att hon lägger sig i hans liv, och att hon förstört hans dag.

Han vill heller inte att jag ska hanågon kontakt med henne (min svärmor,) för då kan hon spionera påhonom genom mig.

Enligt honom vill hon bara "trycka ner" honom hon frågar hur det går med jobb eller körkort.

Jag har så många gånger försökt förklara att det är helt normalt att föräldrarna ringer frågar hur det går - även om man är vuxen. Men han köper inte det och menar att hon bara "hacka på honom".

Jag tycker det är jättejobbigt och vet inte längre vad jag ska säga.

Någom som har något tips?

• Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma
  • AndreaBD

Det som skulle oroa mig här - män brukar behandla sin partner som sin mamma. Någon som hatar sin mamma, kommer förr eller senare även reagera med hat mot dig. Åtminstone i konfliktsituationer. Om han tar åt sig och tolkar allt negativt som mamman gör, så kommer att göra sånt med dig också. 

Han verkar lättkränkt och såna människor är svåra att leva med. Jag har haft en sån partner - man fick inte vara på bra humör om han var sur. Eller om han bara inte var riktigt vaken än - då fick man inte ens se glad ut! 

• Emer66
    Anonym (N) skrev 2019-10-24 16:55:54 följande:

Min man har en dålig relation till sin mamma och systrar men det tog många år innan han klarade av att berätta varför. Är det något skamfyllt kanske han inte klarat av att berätta för dig.

Fast det är verkligen inte så. Tro mig. Jag vet mycket värre grejer om hams bakgrund, och han skäms inte det minsta.
  • Anonym (-)
    Emer66 skrev 2019-10-24 17:20:57 följande:
    Fast det är verkligen inte så. Tro mig. Jag vet mycket värre grejer om hams bakgrund, och han skäms inte det minsta.
    Nä men då är han väl helt enkelt en rätt otrevlig person?
  • BuoBä
    Emer66 skrev 2019-10-24 16:31:19 följande:

Det finns inget trauma, utan han menar att hans mamma är nedlåtande.

Det värsta hon sagt är att hon inte tror att han kommer lyckas ta körkort.

Visst, det är taskigt. Men de flesta jag känner har betydligt större skäl att ogilla sin mamma.

Hon kanske har sagt liknande saker regelbundet de senaste 23 åren...
  • Emer66
    BuoBä skrev 2019-10-24 17:43:40 följande:

Hon kanske har sagt liknande saker regelbundet de senaste 23 åren...

Nej det är det värsta hon sagt och enligt honom är det oförlåtligt
  • Anonym (em)
    AndreaBD skrev 2019-10-24 17:20:53 följande:

Det som skulle oroa mig här - män brukar behandla sin partner som sin mamma. Någon som hatar sin mamma, kommer förr eller senare även reagera med hat mot dig. Åtminstone i konfliktsituationer. Om han tar åt sig och tolkar allt negativt som mamman gör, så kommer att göra sånt med dig också. 

Han verkar lättkränkt och såna människor är svåra att leva med. Jag har haft en sån partner - man fick inte vara på bra humör om han var sur. Eller om han bara inte var riktigt vaken än - då fick man inte ens se glad ut! 

men vad tycker du om att som mamma säga att man inte tror sonen kommer få körkort
  • Anonym (Mamman?)

Min första tanke är att det är mamman som skrivit tråden för att få tips ur den synvinkeln. Annars kan ju Emer66 omöjligt veta exakt vad som sagts genom åren.

• Anonym (Louise)
    Anonym (Mamman?) skrev 2019-10-24 18:26:26 följande:

Min första tanke är att det är mamman som skrivit tråden för att få tips ur den synvinkeln. Annars kan ju Emer66 omöjligt veta exakt vad som sagts genom åren.

Precis. Tänkte så jag med.

Jag menar, killen kan ju absolut ha berättat om svåra grejer i sitt liv för sin flickvän, men just det här med mamman är såpass känsligt att han tryckt undan det helt och klarar inte att prata om det alls. Det enda han klarar är att visa "ologiskt hat" mot modern.

Är mamman helt normal och han har haft en vanlig uppväxt så är det ju nästan lite obehagligt. Alltså att killen isåfall har ordentliga känslomässiga eller psykiska problem. Som tjej ska man nog tänka både en och två gånger på om man vill ha en sån partner. Och framför allt om man vill ha en sån kille som pappa till sina barn.

Jag tror liksom de andra att risken är hög att detta hat med tiden riktas mot även tjejen.
  • AndreaBD
    Anonym (em) skrev 2019-10-24 18:15:17 följande:
    men vad tycker du om att som mamma säga att man inte tror sonen kommer få körkort
    Det är förstås inte trevligt, men som sagt - det finns de vars föräldrar verkligen har gjort sig skyldiga till mycket grövre saker och inte heller de "hatar" alltid sina föräldrar. Den killen verkar ju vara lite hatisk!
Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma