• Emer66

Min sambo hatar sin egen mamma

Jag har ett problem som jag tycker är riktigt jobbigt.

Jag flyttade ihop med min pojkvän i januari.

Han är 23 år och flyttade direkt hemifrån sin mamma, ihop med mig.

Jag uppfattar hans mamma som trevlig, och de verkar andra också göra.

Men min sambo verkar hata henne! När han pratar om henne kallar han henne för "haggan". Varje gång hon ringer och frågar "hur det är" och "hur det går för honom" blir han arg och säger att hon lägger sig i hans liv, och att hon förstört hans dag.

Han vill heller inte att jag ska hanågon kontakt med henne (min svärmor,) för då kan hon spionera påhonom genom mig.

Enligt honom vill hon bara "trycka ner" honom hon frågar hur det går med jobb eller körkort.

Jag har så många gånger försökt förklara att det är helt normalt att föräldrarna ringer frågar hur det går - även om man är vuxen. Men han köper inte det och menar att hon bara "hacka på honom".

Jag tycker det är jättejobbigt och vet inte längre vad jag ska säga.

Någom som har något tips?

• Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2019-10-24 19:50:57 följande:
    Det är förstås inte trevligt, men som sagt - det finns de vars föräldrar verkligen har gjort sig skyldiga till mycket grövre saker och inte heller de "hatar" alltid sina föräldrar. Den killen verkar ju vara lite hatisk!
    Och vi vet inte ens i vilket sammanhang hon har sagt det. Kanske slutför han aldrig något? 
  • Ess

Låt honom få ha sina känslor, han har precis flyttat hemifrån och är väl spytrött på att behöva svara inför sin morsa om allt. Ge det tid så kommer det att gå över.
    Sen kan man aldrig jämföra att bo ihop med någon och att bara träffa dem över en fika, jag tror knappast att hon börjar tjata på dig under den timmen det tar att fika.

Jag och min morsa drog inte alls jämnt från början på tonåren tills jag flyttade hemifrån, jag tyckte också att hon tjatade och blandade sig i allt. Men det blev bra när jag bott hemifrån ett tag och vi fick lite space mellan oss.

• Anonym (Yl)

Ja, han vet själv hur han känner för sin mamma, du kan inte ändra på hans känslor för att du tycker att din uppfattning är bättre. Han känner henne bättre och kan säkert henne från grunden, hennes tonfall och intentioner bl.a.

Sen att bo hemma tills man är 23 och ha någon som inte tror på en och naggar. Fy fan vad drygt. Han behöver detoxas. Ingen mamma på minst ett år och sen introducera med små små steg.

Äh seriöst, låt han sköta sina egna familjerelationer och sluta var där och kladda, gå över huvudet på honom. Vill du vara med honom eller hans mamma liksom.

• Emer66
    Anonym (Mamman?) skrev 2019-10-24 18:26:26 följande:

Min första tanke är att det är mamman som skrivit tråden för att få tips ur den synvinkeln. Annars kan ju Emer66 omöjligt veta exakt vad som sagts genom åren.

HAHAHA nej.

Men jag och min sambo kan prata om allt. Han berättar även tyngre saker. Faktum är att han inte har något filter.
  • nernu

Hade inte tagit i en sån kille med tång. Om han kan behandla sin egen mamma på det viset kan han göra samma sak med dig eller er dotter i framtiden. Aldrig i livet. Släpp honom bara.

• Anonym (Pappas flicka)

Ogillar man sin förälder finns det sannolikt en orsak till att det är så. Jag avskyr min egen mamma. Folk i allmänhet tycker att hon är trevlig, för det är hon utåt sett. Dock så har hon förstört både mig och min barndom. Hon slet mig bort från min far, som älskade mig och tog väl hand om mig, och tog mig hem till sin vidriga man som misshandlade och tryckte ner både mig och mitt syskon. Själv stod hon där som ett mähä och såg på och tillät sin man att behandla oss illa. Till följd av detta lever jag idag med kronisk ångest (GAD) och kronisk depression. Har även haft ätstörningar större delen av mitt liv. Retar mig på minsta lilla min mamma säger och det finns en grund till det. Tänker att det kanske är likadant för din sambo med hans mamma.

• Anonym (A 2)
    Anonym (Yl) skrev 2019-10-24 20:45:30 följande:
    Ja, han vet själv hur han känner för sin mamma, du kan inte ändra på hans känslor för att du tycker att din uppfattning är bättre. Han känner henne bättre och kan säkert henne från grunden, hennes tonfall och intentioner bl.a.

Sen att bo hemma tills man är 23 och ha någon som inte tror på en och naggar. Fy fan vad drygt. Han behöver detoxas. Ingen mamma på minst ett år och sen introducera med små små steg.

Äh seriöst, låt han sköta sina egna familjerelationer och sluta var där och kladda, gå över huvudet på honom. Vill du vara med honom eller hans mamma liksom.
    +1
  • Anonym (:))

Min sambo hatade också sin mamma. Jag har alltid tyckt hon varit trevlig och bra. Efter att vi fick barn var hon en väldigt engagerad mormor. Hon köpte grejer, umgicks med barnen och gjorde barnrum som dom kunde leka i hemma och ställde alltid upp. Nu har min sambo och hennes mamma en bättre relation. Det enda hon har sagt är att hon önskar att hennes mamma hade varit som hon är med våra barn.

• Emer66
    Anonym (Pappas flicka) skrev 2019-10-25 16:08:35 följande:

Ogillar man sin förälder finns det sannolikt en orsak till att det är så. Jag avskyr min egen mamma. Folk i allmänhet tycker att hon är trevlig, för det är hon utåt sett. Dock så har hon förstört både mig och min barndom. Hon slet mig bort från min far, som älskade mig och tog väl hand om mig, och tog mig hem till sin vidriga man som misshandlade och tryckte ner både mig och mitt syskon. Själv stod hon där som ett mähä och såg på och tillät sin man att behandla oss illa. Till följd av detta lever jag idag med kronisk ångest (GAD) och kronisk depression. Har även haft ätstörningar större delen av mitt liv. Retar mig på minsta lilla min mamma säger och det finns en grund till det. Tänker att det kanske är likadant för din sambo med hans mamma.

Tråkigt att höra.

Men nej. Det handlar "bara" om att han anser att hon är nedsättande och inte respekterar honom. Han menar att hon lägger sig i och är hånfull.

Men jag umgåtts med dem samtidigt och uppfattar henne som en ganska vanlig mamma.

Känner många som har betydligt större skäl att hata sin mamma, (bland annat jagsjälv) vilket jag har sagt åt honom.
  • Anonym (Annika)

Så killen har varit med om "mycket värre saker", pratar hatiskt om/till sin mamma, har varken körkort eller jobb och har inget filter... Vilket kap! Eller?

Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma