• Emer66

Min sambo hatar sin egen mamma

Jag har ett problem som jag tycker är riktigt jobbigt.

Jag flyttade ihop med min pojkvän i januari.

Han är 23 år och flyttade direkt hemifrån sin mamma, ihop med mig.

Jag uppfattar hans mamma som trevlig, och de verkar andra också göra.

Men min sambo verkar hata henne! När han pratar om henne kallar han henne för "haggan". Varje gång hon ringer och frågar "hur det är" och "hur det går för honom" blir han arg och säger att hon lägger sig i hans liv, och att hon förstört hans dag.

Han vill heller inte att jag ska hanågon kontakt med henne (min svärmor,) för då kan hon spionera påhonom genom mig.

Enligt honom vill hon bara "trycka ner" honom hon frågar hur det går med jobb eller körkort.

Jag har så många gånger försökt förklara att det är helt normalt att föräldrarna ringer frågar hur det går - även om man är vuxen. Men han köper inte det och menar att hon bara "hacka på honom".

Jag tycker det är jättejobbigt och vet inte längre vad jag ska säga.

Någom som har något tips?

• Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma
  • Limajo

Om mamman är en normal person och det inte ligger något bakom tänker jag att han måste ha enormt dålig självkänsla om han upplever att normala omtänksamma frågor om t.ex. körkort är att hacka på någon. Kan det vara sånt som spökar? Det borde märkas i andra sammanhang också om han känner sig pressad och lätt får taggarna utåt.

• Anonym (em)
    Limajo skrev 2019-10-24 16:03:31 följande:

Om mamman är en normal person och det inte ligger något bakom tänker jag att han måste ha enormt dålig självkänsla om han upplever att normala omtänksamma frågor om t.ex. körkort är att hacka på någon. Kan det vara sånt som spökar? Det borde märkas i andra sammanhang också om han känner sig pressad och lätt får taggarna utåt.

Jag håller med. Antingen detta och då verkar det inte vara en stabil person som man ska tänka efter om man vill bygga en framtid med.

Eller så finns det massor i deras historia som han har lyckats dölja för dig, som han vill hålla dolt. Det kan också vara tveksamt och ett skäl att tänka efter.
  • Emer66

Ni har helt rätt i att han har dåligt självförtroende.

Det finns inget trauma, utan han menar att hans mamma är nedlåtande.

Det värsta hon sagt är att hon inte tror att han kommer lyckas ta körkort.

Visst, det är taskigt. Men de flesta jag känner har betydligt större skäl att ogilla sin mamma.

Jag förstår inte varför han inte bara kan förlåta hennes brister.

Ingen förälder är ju perfekt.

• Anonym (em)
    Emer66 skrev 2019-10-24 16:31:19 följande:

Ni har helt rätt i att han har dåligt självförtroende.

Det finns inget trauma, utan han menar att hans mamma är nedlåtande.

Det värsta hon sagt är att hon inte tror att han kommer lyckas ta körkort.

Visst, det är taskigt. Men de flesta jag känner har betydligt större skäl att ogilla sin mamma.

Jag förstår inte varför han inte bara kan förlåta hennes brister.

Ingen förälder är ju perfekt.

känsliga människor tar lätt åt sig av allt som skulle kunna tolkas som kritik

och en del människor är för offensiva i sin omtänksamhet och goda råd utan att fatta hur de blir uppfattade

och det är klart att just ens mamma kan det vara väldigt känsligt med

har du ställt just den frågan till honom, varför kan du inte förlåta hennes brister?
  • Anonym (A)
    Emer66 skrev 2019-10-24 15:56:39 följande:

Han berättar allt för mig. Även känsliga och tunga grejer, så jag VET att de inte finns massa saker som han inte berättat om henne

Då har han väl berättat varför han hatar henne, eller?
  • Anonym (-)
    Emer66 skrev 2019-10-24 15:56:39 följande:

Han berättar allt för mig. Även känsliga och tunga grejer, så jag VET att de inte finns massa saker som han inte berättat om henne

Fast om ni kan prata om allt, även känsliga saker, så borde det väl inte vara så svårt att prata med honom om situationen? Då borde du väl bett honom förklara varför han agerar som han gör?
  • AnnaSthlm

Han kommer att projicera sin attityd mot mamman på dig så småningom. Se upp!

• Anonym (N)

Min man har en dålig relation till sin mamma och systrar men det tog många år innan han klarade av att berätta varför. Är det något skamfyllt kanske han inte klarat av att berätta för dig.

• Anonym (.)

Han har ju berättat, men du lyssnar inte.

• Emer66
    Anonym (A) skrev 2019-10-24 16:42:34 följande:

Då har han väl berättat varför han hatar henne, eller?

Ja, och det har jag skrivit. Han tycker hon är nedsättande
Svar på tråden Min sambo hatar sin egen mamma