• impa07

Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?

Hej!

Hur tidigt efter förlossningen började era sambos vara borta på fritidsgrejer?

Vårt barn är tre veckor och jag känner mig tveksam till att sambon vill börja med ett nytt(dessutom kostsamt nu när vi har låg inkomst) föreningsengagemang som är lite svår att planera tidsmässigt.

Jag kan ju av förklarliga skäl (amning) knappt gå hemifrån ens en timme och känner mig väldigt sliten då jag är vaken om nätterna och försöker plugga heltid distans på dagarna. Sambon är pappaledig och repar med sitt band en gång i veckan redan, och går i kyrkan varannan vecka. Är jag ogin som känner att ytterligare ett engagemang blir för mycket? Hur har ni gjort med er sambos egentid och er egna och hur tidigt efter förlossning?

• Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?
  • 2barnsmorsan

Ursäkta jag läste trådstarten lite slarvigt men det är alltså så att han är föräldraledig och du pluggar heltid samtidigt som du inte får vara ifrån ditt barn mer än en timme i taget pga amning?!?? Det är ju ett sinnessjukt upplägg, du gör ju två jobb, du är egentligen den som tar hand om er bebis, ammar hela nätterna OCH pluggar heltid och din man är ledig men kan komma och gå som han vill? Hur ska du palla med det i längden?!

impa07 skrev 2019-09-19 21:29:46 följande:

Hej!

Hur tidigt efter förlossningen började era sambos vara borta på fritidsgrejer?

Vårt barn är tre veckor och jag känner mig tveksam till att sambon vill börja med ett nytt(dessutom kostsamt nu när vi har låg inkomst) föreningsengagemang som är lite svår att planera tidsmässigt.

Jag kan ju av förklarliga skäl (amning) knappt gå hemifrån ens en timme och känner mig väldigt sliten då jag är vaken om nätterna och försöker plugga heltid distans på dagarna. Sambon är pappaledig och repar med sitt band en gång i veckan redan, och går i kyrkan varannan vecka. Är jag ogin som känner att ytterligare ett engagemang blir för mycket? Hur har ni gjort med er sambos egentid och er egna och hur tidigt efter förlossning?

• impa07

Ja så är upplägget. Men han tar hand om det mesta av tvätt, städ, handling och matlagning för att det ska gå. Jag tar hand om bebis dygnet runt med undantag för när de är på promenad nån timme om dagen och pluggar heltid, eller försöker. Men det gör ju att det blir svårt med flera fritidsengagemang under dessa förutsättningar...Vi är väl båda ganska hårt pressade.

• impa07

Men ja det är jobbigt att tvingas vara den som säger nej och vara the bad guy istället för att han själv kan se vad som är rimligt tidsmässigt och ekonomiskt och det har jag också sagt. Att jag hatar att tvingas vara den som säger nej.

• impa07

Har sagt okej till 1 aktivitet per vecka, varannan vecka 2. Men det är just denna tredje aktivitet som blir en belastning tidsmässigt och ekonomiskt. Och det är känslomässigt tungt att alltid vara den som måste dra i bromsen.

• beccagranen
    impa07 skrev 2019-09-20 11:44:35 följande:

Men ja det är jobbigt att tvingas vara den som säger nej och vara the bad guy istället för att han själv kan se vad som är rimligt tidsmässigt och ekonomiskt och det har jag också sagt. Att jag hatar att tvingas vara den som säger nej.

Men vad ger dessa engagemang honom? Är det för eget nöje som att vara domare för knattefotboll eller handlar det om att utvecklas inom sin karriär?
  • impa07

Det är ett band han repar i, sen gå i kyrkan, och det senaste är att han vill engagera sig i ett ordenssällskap.

• impa07

Och det får han gärna göra men tidpunkten kanske inte är den bästa just nu.

• 2barnsmorsan
    impa07 skrev 2019-09-20 11:36:06 följande:

Ja så är upplägget. Men han tar hand om det mesta av tvätt, städ, handling och matlagning för att det ska gå. Jag tar hand om bebis dygnet runt med undantag för när de är på promenad nån timme om dagen och pluggar heltid, eller försöker. Men det gör ju att det blir svårt med flera fritidsengagemang under dessa förutsättningar...Vi är väl båda ganska hårt pressade.

Hur kan han vara pressad med det upplägget? Du tar hand om bebis dygnet runt och det enda han gör är att ta en timmes promenad och göra hemarbete, plus att han har en massa fritidsaktiviteter på kvällarna. Jag tycker det låter som att han glider och du gör två arbeten. 

Det är inte möjligt för er att helt enkelt byta så att du är föräldraledig och han arbetar, nu när du ändå måste ta hand om bebisen dygnet runt? 
  • impa07

Ja det är faktiskt det jag överväger, att vi byter så han jobbar och jag är föräldraledig. Men hade så gärna velat klara att plugga eftersom jag måste vänta ett år annars att söka in. Plus att jag antar att jag får ta över hemarbetet plus bebis som föräldraledig så då blir det ändå ?två? jobb...

• impa07

Har så svårt att se hur mycket fritidsaktiviteter som är rimligt att ge sin partner i de här situationen också, eftersom jag ju får skuldkänslor och känner mig som the bad guy som måste säga nej.

Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?