Inlägg från: 2barnsmorsan |Visa alla inlägg
  • 2barnsmorsan

Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?

[quote=79913659][quote-nick]impa07 skrev 2019-09-20 10:08:02 följande:[/quote-nick]Ja han är ju redan engagerad 1-2 grejer per vecka, nu talar vi om ett tredje engagemang. Och ja efter denna vecka känner jag väl att det är risk att jag inte klarar mina studier pga det är för tufft. Så kanske att ett tredje engagemang ändå får vänta, även om det gör mig ont att neka...I den bästa av världar hade ju allt gått att genomföra.[/

Jag hade inte tyckt att det var okej speciellt inte utifrån övrigt du skrivit i tråden om att aktiviteten dessutom gör er ekonomi ansträngd och att du vill ha hjälp hemma. 1-2 fritidsaktiviteter per vecka utöver arbete tycker jag låter lagom under de förutsättningarna. Inte ännu mer borrats för honom, när får han då tid att bonda med barnet. Ert barn är ju pyttelitet och jag antar att det är första barnet? Då kan man ju behöva extra stöd och avlastning.

• 2barnsmorsan

Ursäkta jag läste trådstarten lite slarvigt men det är alltså så att han är föräldraledig och du pluggar heltid samtidigt som du inte får vara ifrån ditt barn mer än en timme i taget pga amning?!?? Det är ju ett sinnessjukt upplägg, du gör ju två jobb, du är egentligen den som tar hand om er bebis, ammar hela nätterna OCH pluggar heltid och din man är ledig men kan komma och gå som han vill? Hur ska du palla med det i längden?!

impa07 skrev 2019-09-19 21:29:46 följande:

Hej!

Hur tidigt efter förlossningen började era sambos vara borta på fritidsgrejer?

Vårt barn är tre veckor och jag känner mig tveksam till att sambon vill börja med ett nytt(dessutom kostsamt nu när vi har låg inkomst) föreningsengagemang som är lite svår att planera tidsmässigt.

Jag kan ju av förklarliga skäl (amning) knappt gå hemifrån ens en timme och känner mig väldigt sliten då jag är vaken om nätterna och försöker plugga heltid distans på dagarna. Sambon är pappaledig och repar med sitt band en gång i veckan redan, och går i kyrkan varannan vecka. Är jag ogin som känner att ytterligare ett engagemang blir för mycket? Hur har ni gjort med er sambos egentid och er egna och hur tidigt efter förlossning?

• 2barnsmorsan
    impa07 skrev 2019-09-20 11:36:06 följande:

Ja så är upplägget. Men han tar hand om det mesta av tvätt, städ, handling och matlagning för att det ska gå. Jag tar hand om bebis dygnet runt med undantag för när de är på promenad nån timme om dagen och pluggar heltid, eller försöker. Men det gör ju att det blir svårt med flera fritidsengagemang under dessa förutsättningar...Vi är väl båda ganska hårt pressade.

Hur kan han vara pressad med det upplägget? Du tar hand om bebis dygnet runt och det enda han gör är att ta en timmes promenad och göra hemarbete, plus att han har en massa fritidsaktiviteter på kvällarna. Jag tycker det låter som att han glider och du gör två arbeten. 

Det är inte möjligt för er att helt enkelt byta så att du är föräldraledig och han arbetar, nu när du ändå måste ta hand om bebisen dygnet runt? 
  • 2barnsmorsan
    impa07 skrev 2019-09-20 12:13:36 följande:

Ja det är faktiskt det jag överväger, att vi byter så han jobbar och jag är föräldraledig. Men hade så gärna velat klara att plugga eftersom jag måste vänta ett år annars att söka in. Plus att jag antar att jag får ta över hemarbetet plus bebis som föräldraledig så då blir det ändå ?två? jobb...

Nej du behöver inte göra allt hemarbete bara för att du är hemma med bebisen. Dessutom tar du ju redan hand om bebisen. Det finns ingen anledning att din kille ska vara hem för att byta en blöja eller två, det kan han göra när han kommer hem från jobbet lika gärna.

När jag/vi har varit föräldralediga så har vi delat ca 50/50 på hemarbetet. Självklart får den som är hemma diska, laga mat och fixa med sånt som händer under dagtid när den andra parten jobbar, men städning, tvätt, veckohandling osv som sköts på kvällar och helger delar man ju naturligtvis på.

Ett så litet barn som en treveckors plus heltidsamning är ett heltidsjobb. Plus att man inte är i skick att plugga när man är vaken på nätterna.
  • 2barnsmorsan
    Moder1 skrev 2019-09-21 14:02:00 följande:

Vi fick vår första gemensamma son kl 11 på en. Jag kom hem från bb vid 17.30 och han åkte och tränade kl 19.

Andra sonen ihop kom kl 9 och jag var hemma från bb kl 16 , kl 19 åkte han och tränade.

Det är nog nåt av det mest känslokalla jag har läst. Att gå och träna en och en halv timme efter sitt nyfödda barn har kommit hem. Sorgligt...
Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?