• Anonym (TS)

Kostnader vid umgänge - Vem ska betala?

Har enskild vårdnad om mina barn. De har umgänge med den andra föräldern varannan helg och jag får underhållsstöd från FK då den andra föräldern saknar inkomst och erhåller försörjningsstöd.

Jag vet att jag som enskild vårdnadshavare och den som har den huvudsakliga omsorgen om barnen samt eftersom jag erhåller underhållsstöd ska stå för att skicka med de barnen behöver till den andra föräldern såsom kläder och hygienartiklar. Men... Ska jag även köpa receptfri medicin föräldern kan ha där? Sportutrustning såsom cykel, skridskor etc? Aktiviteter de gör? Busskort?

Saken är den att den andra föräldern vill att barnen har med diverse utrustning vid varje umgänge. Cykel eller kickbike, inlines, skidor på vintern etc men hen har inget körkort vilket gör att jag får skjutsa och hämta barnen VARJE gång. Det är en bit att köra och överenskommelsen i familjerätten är att hen hämtar från mig och jag hämtar från hen så vi delar lika.

Jag har påtalat att hen själv får köpa cyklar/skidor/etc då jag inte kan skjutsa dem varje gång eller så får de klara sig utan. Hen påstår att hen inte ska stå för sådana kostnader när hen i teorin betalar underhållsbidrag. Jag har absolut inget emot att hen tar med de grejer hen vill att barnen ska ha där, men kan hen kräva att jag ska skjutsa dit grejerna också?

Barnet blev sjukt under senaste umgänget och då framkom det att hen inte har varken febernedsättande medicin, hostmedicin eller termometer hemma hos sig. Kan jag kräva att föräldern ska köpa detta eller ligger det på mig att köpa dit mediciner alternativt skicka med ett apotek vid varje umgänge?

Vidare vill den andra föräldern att jag ska skicka med pengar till lördagsgodis samt någon extra hundralapp så de kan göra någon aktivitet med hänvisning till att hen inte får pengar för detta från soc. Kan det stämma? Ska jag stå för dessa kostnader också? Vill verkligen inte ge denna människa "rena" pengar utan ger hellre ett presentkort då så jag vet vart pengarna går. Den andre föräldern vill också att jag ska betala busskort till barnet då föräldern inte har körkort och färdas därför med buss. Busskortet skulle aldrig användas hos mig utan endast hos den andra föräldern. Är detta rimligt?

Vad kan jag kräva att hen ska stå för för kostnader? Eller kan jag inte kräva något utan det är bara att foga sig?

• Svar på tråden Kostnader vid umgänge - Vem ska betala?
  • Limajo

Tycker det är lite konstigt att du hänger upp dig så mycket på receptfria mediciner. Sånt har jag och mina barns pappa bollat mellan oss utan gnäll och vi har varannan vecka. Hittar någon av oss en bra kräm mot minstingens eksem eller en febernedsättande som slinker ned utan protest köper vi ofta två och skickar över den ena. Det är ju för barnets bästa!

Däremot är det så klart orimligt att du kör runt cyklar eller betalar för nöjen på mammans helg. Vill du vara tillmötesgående så hitta en begagnad sparkcykel (kan man få för en hundralapp) och lämna den där och säg att det räcker med det.

• Anonym (TS)
    Anonym (Inget) skrev 2019-09-01 23:13:15 följande:

Jag ska absolut berätta för honom men han har som sagt försökt stridit emot det i flera års tid. Men FR står på mammans sida och tycker han ska köpa säsongskläder. Hon skicka t ex barnen i munktröjor över alla helgona förra året så han fick åka och köpa nya jackor igen då de från förgående år var urvuxna.

Men kära någon!

Hur kan familjerätten inte veta detta!?

Här är familjerätten väldigt kunniga och insatta.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elin) skrev 2019-09-02 06:57:56 följande:

Är det utdraget frål Lawline som du anser är lagtext? I utdraget står ju att det inte finns en lagtext som direkt reglerar det.

Eftersom man får göra avdrag på underhållet vid umgänge är det väl en ganska tydlig indikation på att uf står för kostnader vid umgänge. Men det bästa är ju att prata med FK om du är osäker.

Nej. Jag syftar på den lagtext som hänvisas till i texten från lawline.

Fast detta gäller om det är umgänge mer än sex dagar per månad och om man har underhållsbidrag. Det gäller inte underhållsstöd.
  • Anonym (TS)
    Limajo skrev 2019-09-02 07:30:28 följande:

Tycker det är lite konstigt att du hänger upp dig så mycket på receptfria mediciner. Sånt har jag och mina barns pappa bollat mellan oss utan gnäll och vi har varannan vecka. Hittar någon av oss en bra kräm mot minstingens eksem eller en febernedsättande som slinker ned utan protest köper vi ofta två och skickar över den ena. Det är ju för barnets bästa!

Däremot är det så klart orimligt att du kör runt cyklar eller betalar för nöjen på mammans helg. Vill du vara tillmötesgående så hitta en begagnad sparkcykel (kan man få för en hundralapp) och lämna den där och säg att det räcker med det.

Därför att det blev ett tjafs om det denna gång. Jag kunde omöjligt veta att bsrnet skulle bli sjukt under umgänget och då blev det tjafs om att jag skulle köra dit medicin när hon har gångavstånd till apotek.
  • Limajo
    Anonym (TS) skrev 2019-09-02 07:53:02 följande:

Därför att det blev ett tjafs om det denna gång. Jag kunde omöjligt veta att bsrnet skulle bli sjukt under umgänget och då blev det tjafs om att jag skulle köra dit medicin när hon har gångavstånd till apotek.

Okej, jag förstår. Hon verkar inte lätt att ha att göra med. Då skulle jag se till att barnet har en necessär med det som kan bli nödvändigt för barnets skull. Men stå på dig om det andra, cyklar och nöjespengar mm.
  • Kverulant67

Det var en riktig loser till fd du har TS!
    Synd att du inte vet om det är en man eller kvinna utan måste skriva höna....

• Anonym (oki)

Det handlar kanske inte om avståndet utan om att hon har ont om pengar. Du står inför valet och kvalet att kräva att hon tar ansvar för umgänget eller skippar umgänget tills hon fixat till sin ekonomi eller att du bidrar. Du behöver känna efter hur mycket du orkar och kan hjälpa till och var din gräns går.
  • Mandel
    Anonym (TS) skrev 2019-09-01 22:49:30 följande:
    Blir lite trött på att alla tror det handlar om en pappa så outar nu att det handlar om en mamma.
    Det förstod jag redan när jag läste din trådstart. Märks eftersom du är saklig och inte lägger in några känslor i det hela vilket kvinnor oftast gör gentemot de frånvarande fäderna

Finns inget som säger att du ska betala för lördagsgodis,nöjen och aktiviteter för barnet när det är hos sin mamma och det är heller inte ditt ansvar att se till att saker kommer både dit och hem.
    Det som ska styra är ditt samvete inför ditt barn och sedan är det lite avgörande vad barnet har för ålder tycker jag.
    Är det ett lite äldre barn som man kan prata och resonera med så är det bättre att berätta hur saker och ting ligger till och att det är orimligt att pappa ska köra allt fram och tillbaka varje helg och stå för alla kostnader osv.
    Att livet är olika för olika människor helt enkelt. 

Nu vet jag inte vad det är som gör att mamman inte kan ta ansvar för sitt eget liv och även barnets de helgerna barnet är där, men det känns ändå som att det ligger någon form av felprioritering bakom och då kanske man som ex inta ska komma och rädda allt hela tiden.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Solarn

Jag undrade också varför du hängde upp dig på mediciner, den striden hade inte känts värt att ta, men nu förstår jag. Det är helknäppt att hon inte bara gick och köpte medicin till barnet.
    Kverulant67 skrev 2019-09-02 11:23:31 följande:

Ingenstans har ts skrivit höna.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (TS) skrev 2019-09-02 07:51:44 följande:

Nej. Jag syftar på den lagtext som hänvisas till i texten från lawline.

Fast detta gäller om det är umgänge mer än sex dagar per månad och om man har underhållsbidrag. Det gäller inte underhållsstöd.

Jo det är möjligt även med underhållsstöd om man har avtal eller dom på umgänge och har barnet i snitt mimst 6 dagar per månad u der ett år.. Kolla oå FKs hemsida om du är intresseead.

I lagtexten som citeras står ingenting om omkostnader vid umgänge. Lawline (? Om hela texten är därifrån) gör däremot en tolkning av lagtexten som innebär att det skulle kunna vara så att bf ska stå för hygienartiklar och kläder vid umgänge.

Det "vanliga"som framförs i olika sammanhamg brukar vara att barnet ska ha med sig kläder efter väder (men att det fungerar olika bra i olika familjer och att det är sbårt att kräva något) men att uf i övrigt står för omkostnader vid umgänge.

Försörjningsskyldigheten täcks av underhållet,, en förälder som betalar underhåll behöver inte betala något mer för barnet. Om uf har regelbundet umgänge med barnet till en viss omfattning kan underhållsstöd eller underhållsbidrag minskas eftersom uf övertar vissa kostnader för barnets försörjning under umgänge.
  • Kverulant67
    Solarn skrev 2019-09-02 14:42:08 följande:
    Jag undrade också varför du hängde upp dig på mediciner, den striden hade inte känts värt att ta, men nu förstår jag. Det är helknäppt att hon inte bara gick och köpte medicin till barnet.
    Kverulant67 skrev 2019-09-02 11:23:31 följande:

Ingenstans har ts skrivit höna.
    I första inlägget skrev TS "hen" (=höna) ca 10ggr.... Nu har han i alla fall insett att hon var en tjej.
  • Solarn
    Kverulant67 skrev 2019-09-03 12:13:46 följande:

I första inlägget skrev TS "hen" (=höna) ca 10ggr.... Nu har han i alla fall insett att hon var en tjej.

Nej det gjorde inte ts. Ts skrev på svenska, vilket du egentligen begriper för annars hade du även undrat varför ts skrev om lador och antagligen om andra ord i tråden som har andra betydelser på andra språk.
Svar på tråden Kostnader vid umgänge - Vem ska betala?