• SweetCA

BF MAJ 2020

Andreaaaa skrev 2020-06-25 14:55:54 följande:

Ok, fint -då kör jag vidare. Kämpa på genom utvecklingsfasen!

Jag testar med men vet egentligen inte om det går bra. Har googlat lite men hittar inte så mycket. Hmmm

Tack, ja det är bra med utveckling men inte alltid så kul < 3
  • SweetCA
    ankan6 skrev 2020-06-26 10:40:27 följande:

Jag tror min också är påväg in i en fas, han var varit helt fruktansvärd de senaste dagarna! Han behöver massa sömn dagtid för att inte bli orolig och sova dåligt sen, men han har fullkomligt vägrat att sova och bara ligger och gnäller konstant. Eller somnar tillslut men vaknar efter en kvart. Pjuh!

Ja det är ju inte helt omöjligt att det är så. Försöker tänka att det är positivt med utveckling < 3
  • SweetCA
    Andreaaaa skrev 2020-06-26 11:31:20 följande:

...man ska inte ropa hej... samma här nu! Magen är bättre men inte helt bra - inget mer skumbajs men hon krystar fortf mkt och är rätt ledsen emellanåt och har inte fått några fler 5-timmarssömnpass direkt. Tror också att värmen påverkar mycket och försvårar sömnen om dagen.. Är övertrött på kvällen och vrålar (men somnar fort i bärselen, åtminstone). Och ju större och mer medvetna de blir om sin omgivning desto kinkigare blir de ju...

Det tar kanske ett tag för kroppen att få full effekt med. Skönt att bärsele funkar. Min gillar det inte... Det är något med att sitta fast som inte är poppis. Men åka på armen i samma ställning gillas så det vore himla skönt om han började acceptera sele /själ. Tungt med 4.5kg bebis i längden hehe
  • SweetCA
    Saga92 skrev 2020-06-27 00:25:38 följande:

Hej alla, känner mig ledsen och besviken över en sak och skulle vilja ventilera lite.

På min arbetsplats har flera av mina kollegor fått barn det senaste året. Varje gång har det samlats ihop till presenter som någon sedan har överlämnat personligen. Jag har inte blivit uppmärksammad än och det är snart 2 månader sedan jag fick barn. Mina föräldralediga kollegor blev uppvaktade ganska tidigt och jag inser att de sannolikt glömt bort mig. Jag känner mig löjlig och patetisk som lagt tid och energi åt att grubbla på detta och jag vet inte hur jag ska göra för att glömma det och gå vidare. Just nu ser jag liksom inte fram emot att komma tillbaka till jobbet. Det känns som jag alltid kommer bli ledsen när någon ny kollega får barn och ?självklart ska bli uppvaktad?. Jag bryr mig liksom inte om presenten i sig, det är ju tanken som räknas. Jag hade mer sett fram emot att få träffa någon kollega också för att få känna att jag fortfarande var en i gänget. Jag minns tidigare under året när vi samlade in pengar till mina kollegors presenter och jag tänkte ?nästa gång är det min tur? och så blev det inte det.

Förstår precis. Är det för att det är cocorna och många jobbar hemma? Eller semester? Oavsett så skulle jag bli lite irriterad med.

Men du kommer nog kunna släppa det med tiden. Man tenderar ju att glömma saker...
  • SweetCA

Skönt att ha den här tråden förövrigt. Inga föräldrargrupper gör ju att behovet behöver stillas på något sätt.

Vi kanske ska försöka ordna en träff för de som kan i höst, när guldkornen är lite större, om det vore intressant?

• SweetCA
    Saga92 skrev 2020-06-27 08:44:49 följande:

Ingen jobbar hemma och semesterperioderna hade inte hunnit börja än när jag fick barn. Men nu har ju semestern dragit igång så om jag inte hört från dom hittills så blir det nog inget nu heller. Jag försöker intala mig själv att coronan spelat in ändå. Att folk haft fullt upp att tänka på det..

Hmm ja okay... Inte kul oavsett.
  • SweetCA
    Bettan84 skrev 2020-06-28 19:17:25 följande:

Vad bra att han gått upp och skönt att amningen är igång .

Jag testade att pumpa ut lite mjölk och introducerade varsamt nappflaska , jag vill verkligen kunna kombinera den här gången då jag kände mig väldigt låst förra gången men då tog inte dottern varken napp eller nappflaska på 8 månader . Han tog flaskan idag !!! Var överlycklig! Tänker mest på att min man ska kunna ge han mat om jag är borta 1-2 timmar till exempel och fixar hår eller kunna få lite avlastning.

Ja precis , det är bara att knipa !

När har du kontroll ?

Jag känner mig väldigt låst med amningen (känns långt med 4 månader till) och har pumpat för att pappan ska kunna hjälpa. Men han blir sur direkt efter och vill smutta på bröstet även om han inte direkt är hungrig. Testat mata honom när han inte är hungrig utan bara för att vänja honom med pappa...

Han tar flaska utan problem men det är efter som är ett problem.

Han sover helst på amningskudden med (med tutten i munnen) , sjalen/sele gillas inte, inte vagga heller.

Har du/ni några tips för att få det att funka.
  • SweetCA
    Andreaaaa skrev 2020-06-29 08:28:50 följande:

Spelar det någon roll om pappan lägger honom mot sitt vakna bröst när han ger flaskan så att han får närhet?

Har ni provat att du ger honom en napp i slutet av amningen som han kan ligga och snutta på istället för dig? Jag menar att han får ligga kvar nära som om han fortfarande ammade men vänjer sig vid att nappen funkar lika bra som mamma, så är han kanske mer flyttbar sen när han vant sig?

Jag tänker annars att ni kanske kan jobba med betingelse, att han får ha en snutte (filt,trasa el dyl) varje gång han ammar och sedan när han börjar koppla den till en gosig amningsstund får han också får ha när han får flaskan...

Kanske en kombo av naket bröst, napp och snutte, så återskapar man en situation som är så lik amning som möjligt?

Åh vilka bra tips! Har inte testat något! Men ska absolut testa och det är ju kanon om jag kan jobba med betingelser med! Tack!
Svar på tråden BF MAJ 2020