• Anonym (Orkar inte...)

Idioter på blocket

Jag annonserade ut vår barnvagn för drygt två veckor sedan, vi har haft den i ett halvår, det är en Cresent kombivagn, och jag har satt priset ungefär hälften mot nypriset, alltså 2000 kr. Kostade drygt 4000 ny.

Nöt nr 1: Vill betala 1500 kr, jag säger ok, då försöker hon med 700... Säger att under 1500 går jag inte. Inget mer svar...

Nöt nr 2: Meddelar att hon är beredd att köpa den för 500....

Nöt nr 3: Vill ha flera bilder på vagnen, det räcker tydligen inte med de två som var i annonsen. Fotar vagnen från alla håll och kanter och skickar till henne. Inget svar.

Nöt nr 4: Verkar uppriktigt intresserad och vi bestämmer att hon ska komma tre dagar senare, alltså söndag kl 16. Äntligen en seriös person!

Därefter hör tre personer till av sig, men jag svarar att det är en som är intresserad och kommer på söndag... Men hör av mig om det inte blir något!

Nöt nr 4 dyker aldrig upp på avtalad tid på söndagen, och svarar inte på mail...

Hör av mig till de andra intresserade, varav två svarar att de tyvärr hunnit hitta andra vagnar. Den tredje svarar inte.

Var annonserar ni när ni vill sälja saker?

• Svar på tråden Idioter på blocket
  • Anonym (lll)

Hehe, skulle sälja en leksak en gång, superbilligt, 40 kr eller så. Personen ville betala 20 kr, jag sa nej (eftersom priset redan var så billigt), då försökte hon med 25, 30. 

Jag slutade svara faktiskt. Det blev ju så dumt. Jag hade andra annonser ute också, och det handlade inte om att jag desperat behövde pengar men jag ville inte bara skänka bort saker. Kanske hade hon väldigt ont om pengar, jag vet inte, men det där påstridiga sättet känns obekvämt för mig. 
    Visst, jag hade kunnat sagt ok, men tycker väl ändå att det är jag som säljer som bestämmer. 

• Kockobello
    Anonym (Säljare) skrev 2022-08-19 09:07:26 följande:
    Jag accepterar inte heller skambud faktiskt. Enklare saker som barngrejer skänker jag oftast till vår lokala loppis. Jag har även använt bjussa.se flera gånger när det varit stora saker som behövts hämtats. 

De grejer jag har ute nu ligger dock på 5-siffriga belopp och då säljer jag istället för att skänka. Eller behåller om det inte är efterfrågan just nu. Det är ok - allt styrs ju av tillgång och efterfrågan.

Jag förväntar mig en viss nivå av grundläggande hyfs som jag tyvärr tycker många saknar, att man svarar på mess/Mail till exempel. Det räcker ju med ett tack, det är inget för oss? Eller tack, men vi har köpt en annan xx? Så kan man ju avskriva den spekulanten.
    Ja, väldigt störigt när de först ska ha varorna för att sedan sluta svara. Vad är svårt med att skriva typ "tyvärr, jag ångrade mig"? Det är grundläggande hyfs.
  • Anonym (Tröttsamt)

Det är drygt med blocket, det sköna nu är ju iaf att man inte längre ser något telefonnummer utan måste skicka meddelande.

Nu senast skulle vi sälja lite däck och fälgar, jag skrev helt enkelt att skambud besvaras ej, prutat och klart, självklart trillar det in puckon som vill köpa för halva priset, dessa meddelanden har jag bara ignorerat, samma sak om de först bara frågor om de finns kvar men sen börjar pruta, då svarar jag inte mer.

Hade en av bilarna ute för ett tag sen som behövde lite kärlek och då skrev jag med stora bokstäver högst upp att "LÄS HELA ANNONSEN!!!!!!" men ändå så kommer dom ju, prutarna och de som inte läser "jaha, är det något fel på den", vi hade lagt ut den billigt då det var en del saker som behövde fixas, några kom och tittade och ville ha ner priset ytterligare, vi hade den ute för 10 och den är värd ca 30 efter kanske 5000 i reparationskostnader, det slutade med att vi behöll den som extra bil istället.

En gång gick torktumlaren sönder, så jag la ut den och skrev att den inte fungerar, jag tror att det är något med trumman men den som kan och vill kan ta den och se. Det ringde som fan då detta var när telefonnummer fortfarande fanns med, jag kommer på en gång sa de och var eld och lågor, innan samtalet avslutades så frågade jag om de hade läst annonsen ordentligt då den inte fungerar, det hade dom ju inte gjort, säkert 4-5 personer, när nästa sen ringde så pratade han engelska och när han frågade om den fanns kvar så gick samtalet så här:

"Yes, I still have it but it doesn't work, I don't know what it is or how hard it is to rapair"
    "Oh, it's broken?"
    "Yes"
    "Maybe i can fix it"
    "Maybe you can"
    "I'm coming to pick it up and I will try"

Jag tycker väl att Blocket är rätt bra men det finns ju jobbiga personer, har testat marketplace på Facebook också och har väl både sålt och köpt därigenom men iaf jag fick massa meddelanden från folk som skulle köpa men behövde först adress osv, jag sa först området lite löst och sa att jag kunde förklara när de närmar sig men de skulle ha adressen, kollade upp profilen och det var väldigt tydligt att det inte var äkta, man lär sig känna igen dessa profiler och meddelanden så det är ju bara att ignorera det med.

Jag bor ute på landet och vi har lokala köp och sälj grupper där de närmsta byarna är med, där både köper och säljer jag helst, folk sätter rimliga priser och vi säljer inte skit till varandra, det är inte tillräckligt anonymt helt enkelt :) 

• Kockobello
    Anonym (lll) skrev 2022-08-19 09:11:25 följande:

Hehe, skulle sälja en leksak en gång, superbilligt, 40 kr eller så. Personen ville betala 20 kr, jag sa nej (eftersom priset redan var så billigt), då försökte hon med 25, 30. 

Jag slutade svara faktiskt. Det blev ju så dumt. Jag hade andra annonser ute också, och det handlade inte om att jag desperat behövde pengar men jag ville inte bara skänka bort saker. Kanske hade hon väldigt ont om pengar, jag vet inte, men det där påstridiga sättet känns obekvämt för mig. 
    Visst, jag hade kunnat sagt ok, men tycker väl ändå att det är jag som säljer som bestämmer. 

Har varit med om liknande, helt vidrigt beteende.
  • Anonym (...)

Värsta jag varit med om var en idiot som ville köpa en studiebok. Hon prutade från 400 till 300 jag sa ok. Då skriver hon att hon kommer och hämtar den inom en timme för 150. Jag svarar att det är 300 som gäller. Då vill hon inte ha den..

Sen skriver hon att hon är på väg och att hon betalar 200. Jag svarar att jag redan lagt min gräns vid 300. Hon fortsätter att spamma mig med att hon kommer nu varvat med att hon inte ska ha boken. 

Jag ruttnar och slutar svara. Då skriver hon surt att okejdå jag köper boken för 300..
    Jag vill inte ha med psykot att göra så jag svarar att den är redan såld till en annan. Då får hon panik, börjar böna och be och skickar en massa gråtemoijs! Helt jävla sjuk i huvet..

• elmadumle

Har lagt ut våran gamla husvagn till salu, tagit bilder på skador som finns och fukt, varit helt ärlig med allt samt att priset är absolut diskuterbart men på plats. Det kommer massor av svar; kan du skicka bilder på skador och fukten - de ligger i annonsen. Jag köper men till det här priset, jag har 40 mil att åka och måste veta pris - prutning sker på plats. Blir så less på sånt.

• Fontana

Jag har nog skrivit det förut, kanske någon har sagt det här också. Men:

Jag tror att det är många arbetslösa - sjukskrivna - daglediga som ägnar en stor del av sin tid åt att kolla alla annonser på Internet. Bara som ren sysselsättning. Roligt att svara på annonserna också, och se om man får svar. Sen kan man hålla på ett tag och pruta och fråga konstiga frågor - men man har aldrig någon avsikt att köpa.

Ett varningstecken är om man får svar efter bara ett par minuter efter att annonsen har lagts ut. (Seriösa köpare kan förstås låta bevaka annonsutbudet.) 

Sen är det nog lite fråga om vad man säljer för något: Mobiltelefoner och kläder kan ju alla svara på. Jag har en bekant som köper mycket Märklin-delar (modelljärnväg), det är ett ganska litet gäng som köper och säljer, och de känner ofta igen varandras signaturer.

Likaså om någon säljer "fem nystan angoragarn" - ganska enkelt att sålla "agnarna från vetet" där.

• Anonym (Såld!)

Så är det ju med alla säljannonser, så fort någon prutar så säger jag att den är såld,  för att bli av med de jobbiga.

• Anonym (B)
    Anonym (Såld!) skrev 2022-08-20 15:31:00 följande:

Så är det ju med alla säljannonser, så fort någon prutar så säger jag att den är såld,  för att bli av med de jobbiga.

Smart tips! Jag är så trött på folk som ska pruta. Sätter man ett ok pris från början, självklart att vissa försöker, men det är så tröttsamt bara.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Såld!) skrev 2022-08-20 15:31:00 följande:

Men - om man säger att varan är såld men låter annonsen ligga kvar .... verkar ju också lattjo kan man tycka.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-20 15:46:49 följande:
    Men - om man säger att varan är såld men låter annonsen ligga kvar .... verkar ju också lattjo kan man tycka.
    Who cares, man ska ju ändå inte sälja till just de personerna.
  • Anonym (Såld!)
    Anonym (B) skrev 2022-08-20 15:41:48 följande:
    Smart tips! Jag är så trött på folk som ska pruta. Sätter man ett ok pris från början, självklart att vissa försöker, men det är så tröttsamt bara.
    Det är klart att man kunnat gå ner i pris,  men knäppskallarna(de jobbiga) är alltid de som börjar pruta. Om sen någon kommer för att köpa, och då på plats eventuellt frågar om man kan gå ner i pris, då är det en helt annan förhandlingsfråga.
  • Anonym (B)
    Anonym (Såld!) skrev 2022-08-20 15:50:05 följande:
    Det är klart att man kunnat gå ner i pris,  men knäppskallarna(de jobbiga) är alltid de som börjar pruta. Om sen någon kommer för att köpa, och då på plats eventuellt frågar om man kan gå ner i pris, då är det en helt annan förhandlingsfråga.
    Jo asså jag menar inte de som försöker pruta nån hundring utan skambuden främst, typ hälften av det man lagt ut saken för eller så.
  • Anonym (Säljare)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-20 15:46:49 följande:
    På Blocket kan man blockera användare. Supersmidigt, men tråkigt att det ska behövas.

Fick typ 3-4 mess inom en timme av typen -jag-kan-komma-ikväll-om-du-säljer-för-xxx-kr ? Detta fast jag tydligt skrivit att sagt pris gäller. Dom blockerade jag direkt.

Och varför skulle jag vara intresserad av en snabb affär? Bättre då att sålla bland intressenterna några dagar så man får lite känsla för vad det är för människor. Så man inte lägger tid på någon som kanske i slutänden inte ens har pengarna.
  • Anonym (Säljare)

Nu har jag i alla fall sålt!! En familj satte sig i bilen och åkte 20+ mil, köpte och åkte hem. Mycket trevlig familj! 

Det kom flera meddelanden till från personer jag uppfattar som oseriösa och/eller obehagliga och som jag blockerat direkt. Tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så.

Jag ska snart lägga ut en äldre bil med diverse defekter, ser verkligen inte fram emot det. Det kanske blir Tradera, jag har inte bestämt mig än.

Svar på tråden Idioter på blocket