Inlägg från: Anonym (Säljare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Säljare)

Idioter på blocket

Anonym (A+) skrev 2019-07-31 20:02:55 följande:

Blocket undviker man, dyrt och en samling idioter som inte har bättre för sig än att vara troll.

Gammal tråd, men högaktuellt ämne för mig då jag nyligen la ut två grejer till försäljning och behöver gnälla av mig frustration.

Valde Blocket då Tradera blir rätt dyrt. Men vad mycket korkade människor det finns på Blocket. Jag tror att själva systemet med att man ger betyg som man gör på Tradera faktiskt sorterar bort de värsta nötterna. Man undrar hur dumma folk kan bli?

Som exempel:
    - Är xx kvar?
    - Ja, den är kvar men den ska visas på söndag.
    - Kan vi komma ikväll Kl 20?
    - Nej, som jag just skrev så ska den visas på söndag. Om annonsen är kvar på måndag så är xx kvar.

Andra skriver mess och försöker pruta fast man nyss lagt ut och det står att xx inte är till salu under utsatt pris? 

Åter andra skriver och frågar sånt som står tydligt utskrivet i annonsen.

Blir så trött. Skulle nog valt Tradera ändå trots att det blir dyrare. Det är så mycket trevligare ton där. Som tur är finns det möjlighet att blockera användare på Blocket. 

• Anonym (Säljare)
    Anonym (S) skrev 2022-08-19 08:30:15 följande:

Lite kul att du är snål när du ska annonsera, men köparna får inte vara snåla, de ska godta ditt pris. 

Det är köparnas marknad på det mesta som säljs begagnat. 

Ja, jag känner mig lite dumsnål faktiskt -:D 

Grejen är att vi är inte jätteangelägna om att sälja, vi kan lika gärna behålla något /några år till om nu ingen vill köpa just nu. Och jag har skrivit tydligt i annonsen att vi inte säljer under utsatt pris.

Det är nog det som stör mig mest, att man inte läser annonsen ordentligt.
  • Anonym (Säljare)
    Kockobello skrev 2022-08-19 08:33:00 följande:
    Beror på. Jag kan slänga grejerna istället för att acceptera skambud.
    Jag accepterar inte heller skambud faktiskt. Enklare saker som barngrejer skänker jag oftast till vår lokala loppis. Jag har även använt bjussa.se flera gånger när det varit stora saker som behövts hämtats. 

De grejer jag har ute nu ligger dock på 5-siffriga belopp och då säljer jag istället för att skänka. Eller behåller om det inte är efterfrågan just nu. Det är ok - allt styrs ju av tillgång och efterfrågan.

Jag förväntar mig en viss nivå av grundläggande hyfs som jag tyvärr tycker många saknar, att man svarar på mess/Mail till exempel. Det räcker ju med ett tack, det är inget för oss? Eller tack, men vi har köpt en annan xx? Så kan man ju avskriva den spekulanten.
  • Anonym (Säljare)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-08-20 15:46:49 följande:
    Men - om man säger att varan är såld men låter annonsen ligga kvar .... verkar ju också lattjo kan man tycka.
    På Blocket kan man blockera användare. Supersmidigt, men tråkigt att det ska behövas.

Fick typ 3-4 mess inom en timme av typen -jag-kan-komma-ikväll-om-du-säljer-för-xxx-kr ? Detta fast jag tydligt skrivit att sagt pris gäller. Dom blockerade jag direkt.

Och varför skulle jag vara intresserad av en snabb affär? Bättre då att sålla bland intressenterna några dagar så man får lite känsla för vad det är för människor. Så man inte lägger tid på någon som kanske i slutänden inte ens har pengarna.
  • Anonym (Säljare)

Nu har jag i alla fall sålt!! En familj satte sig i bilen och åkte 20+ mil, köpte och åkte hem. Mycket trevlig familj! 

Det kom flera meddelanden till från personer jag uppfattar som oseriösa och/eller obehagliga och som jag blockerat direkt. Tycker det är tråkigt att det ska behöva vara så.

Jag ska snart lägga ut en äldre bil med diverse defekter, ser verkligen inte fram emot det. Det kanske blir Tradera, jag har inte bestämt mig än.

Svar på tråden Idioter på blocket