• ExhibitA

Ni som skickar arga lappar till grannarna

Hur tänker ni egentligen? Uppriktigt alltså! Jag har varit med om grannar som skickar eller sätter upp lappar ungefär tre gånger. Alla gångerna har jag gått raka vägen och ringt på och oj oj vad läskigt det var tydligen! En vägrade öppna dörren, en bad om ursäkt på sekunden, en tredje blev så rädd att han måste ha börjat kika genom kikhålet innan han vågade sig ut för honom såg jag aldrig mer mer än när han skyndade sig genom porten för att slippa möta mig om han såg mig på avstånd. 

Min teori är att lappar sätts upp av extremt konflikträdda men samtidigt lättkränkta personer som räknar med att grannen är precis lika konflikträdd.

Så ni som skickar och sätter upp lappar till grannen (när ni vet vilken granne det är som stör/ni är sur på) varför kan ni inte bara ringa på och prata? Är det som jag tror att ni är konfliktärdda och lättkränkta? Är det inte bättre att faktiskt bara gilla läget då än riskera att grannen knackar på? 

Supernyfiken på svar! Solig

• Svar på tråden Ni som skickar arga lappar till grannarna
  • Physalis

Jag tror att du antingen är skrämmande på något sätt eller så har du haft oturen att få tre skumma grannar.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (deg)

Beror på vad grannen gör, oftast skiter jag i vilket. Men är det orimlig störning så tar jag det med störningsjouren eller hyresvärden direkt, lämnar aldrig några lappar. Skulle väl vara om jag inte vet vilken granne som exempelvis alltid lämnar ytterdörren öppen eller så.

• Anonym (Lapptjej)

Jag har väl gjort 6 lappar på 10 år. Vissa lappar för att jag inte vetat vem jag ska ?gnälla? på och de andra för att den grannen inte öppnar dörren!!

• Anonym (så ball är du inte)
    ExhibitA skrev 2019-07-18 12:28:14 följande:

Hur tänker ni egentligen? Uppriktigt alltså! Jag har varit med om grannar som skickar eller sätter upp lappar ungefär tre gånger. Alla gångerna har jag gått raka vägen och ringt på och oj oj vad läskigt det var tydligen! En vägrade öppna dörren, en bad om ursäkt på sekunden, en tredje blev så rädd att han måste ha börjat kika genom kikhålet innan han vågade sig ut för honom såg jag aldrig mer mer än när han skyndade sig genom porten för att slippa möta mig om han såg mig på avstånd. 

Min teori är att lappar sätts upp av extremt konflikträdda men samtidigt lättkränkta personer som räknar med att grannen är precis lika konflikträdd.

Så ni som skickar och sätter upp lappar till grannen (när ni vet vilken granne det är som stör/ni är sur på) varför kan ni inte bara ringa på och prata? Är det som jag tror att ni är konfliktärdda och lättkränkta? Är det inte bättre att faktiskt bara gilla läget då än riskera att grannen knackar på? 

Supernyfiken på svar! Solig

Du är alltså inte bara en sån som stör du är också en creepy människa som ses som hotfull av andra med ditt beteende?

Kanske du skulle ändra på DITT beteende istället
  • jrockyracoon

Minns lapp-eländet från tidigare när jag bodde i lägenheter.

En gång var jag tvungen att borra en del i väggen för att sätta upp draperier och göra fast en säng.

Då fick jag en anonym lapp, som jag då tog bort och ersatte med en om det är någon som stör sig på mitt borrande, tala med mig.

Rätt var det var ringde hyreshusansvariga och ifrågasatte varför jag borrade. Jag gick sedan runt till alla och ingen utom en brydde sig det minsta. (Borrandet skedde på dagtid).

Då gick jag till vederbörande, en sur äldre dam som var bundis med vaktmästaren, och frågade när jag kunde borra, etc...

Efter dialogen kunde jag borra klart, och sedan var det ju tyst från mig under resten av tiden jag bodde där.

Bra med lappar på det sättet att de meddelar någons irritation. Men samtidigt tråkigt när folk inte vill berätta vem de är, så man kan lösa problemet smidigt och försäkra personen om att man är en vettig människa som försöker ta den hänsyn som går.

• molly50

En gång har jag satt upp en lapp när jag bodde i lägenhet. Men det var efter att jag själv fått ett par anonyma lappar med klagomål på saker jag överhuvudtaget inte hade gjort.
    Så jag satte upp en lapp i trapphuset och skrev att om jag har stört någon så var de välkomna att ringa på hos mig så kan vi prata,istället för att skicka anonyma lappar.
    Det kom inga fler lappar efter det och ingen kom heller och ringde på hos mig.

• Bagar Bengtsson

Där jag bodde tidigare så blev jag störd 3-5 ggr i veckan på natten. En natt gick jag upp och skulle säga till. Dörren är öppen och jag ser 3-4 killar runt 20 år (jag var typ 25 då) som sitter å lirar TV-spel och är fulla. Jag kände att det inte var läge att ta detta då- konflikträdd? Nej, jag vet vad vissa kan göra.

Iaf så nån dag senare så hördes alla möjliga svordomar och könsord. Jag gick upp och ringde på! Inget svar men det blev tyst i lägenheten... Nån timme senare kom grannen ner och frågade om det var jag som ringt på. Jo, jag tycker det är ett jävla liv sa jag och äveb varddagsnätter. Han bad om ursäkt och sa att det aldrig mer skulle upprepas. Trodde inte riktigt på det men han höll sitt ord.

Det jag ville säga med detta är att inte ens jag gick upp dit mitt i natten när de sitter 3-4 st. Kan förstå rädslan hos en äldre kvinna även om det är dagtid.

Jag själv blev "mordhotad" på en lapp då jag jobbade i ett hus och förde oväsen. Vi hade såklart satt upp lappar och förvarnat att det skulle vara lite oväsen mellan 08-16.

• Anonym (,.)

Sluta stör folk, då slipper du lapparna.

• Anonym (Olga)

Föredrar öronproppar..finns att köpa på apoteket..

• EbSmith

sätter bara upp lapp när jag inte med säkerhet vet vem det är som väsnas.

• Anonym (Olga)

Varför inte säga till de som lägger lappar: försök fånga mig om du kan..eller du vill kanske till och med ta på mig eller..?

Svar på tråden Ni som skickar arga lappar till grannarna