• ExhibitA

Ni som skickar arga lappar till grannarna

Hur tänker ni egentligen? Uppriktigt alltså! Jag har varit med om grannar som skickar eller sätter upp lappar ungefär tre gånger. Alla gångerna har jag gått raka vägen och ringt på och oj oj vad läskigt det var tydligen! En vägrade öppna dörren, en bad om ursäkt på sekunden, en tredje blev så rädd att han måste ha börjat kika genom kikhålet innan han vågade sig ut för honom såg jag aldrig mer mer än när han skyndade sig genom porten för att slippa möta mig om han såg mig på avstånd. 

Min teori är att lappar sätts upp av extremt konflikträdda men samtidigt lättkränkta personer som räknar med att grannen är precis lika konflikträdd.

Så ni som skickar och sätter upp lappar till grannen (när ni vet vilken granne det är som stör/ni är sur på) varför kan ni inte bara ringa på och prata? Är det som jag tror att ni är konfliktärdda och lättkränkta? Är det inte bättre att faktiskt bara gilla läget då än riskera att grannen knackar på? 

Supernyfiken på svar! Solig

• Svar på tråden Ni som skickar arga lappar till grannarna
  • ExhibitA

Så jag är varken knarkare, våldsam eller en särskilt hotfull uppenbarelse. De grannarna som satt upp/skickat lappar har ingen som helst anledning att vara rädda för mig men efter att ha läst era svar börjar jag verkligen se mentaliteten bakom, herregud!

Att sätta upp/skicka arga lappar och sen påstå att folk är psychon eller att man är rädd när den som det berör ringer på och vill prata, saknar ni verkligen helt ryggrad? Förvånad Konflikträdsla kombinerat med passiv aggressivitet är verkligen ocharmigt...

• ExhibitA
    Anonym (...) skrev 2019-07-18 12:57:07 följande:

Har aldrig fått klagomål eller lappar i brevlådan.

Så frågan är vad du gjort för att förtjäna det?

Haft lättkränkta grannar som borde bo i ett hus på landet istället för lägenhet i stan Skrattande
  • Anonym (...)
    ExhibitA skrev 2019-07-18 13:56:28 följande:

Haft lättkränkta grannar som borde bo i ett hus på landet istället för lägenhet i stan 

Skriv en lapp tillbaka ????
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2019-07-18 14:04:52 följande:

Attans. Skulle bli en smiley gubbe :)
  • Sandraberg
    ExhibitA skrev 2019-07-18 13:56:28 följande:
    Haft lättkränkta grannar som borde bo i ett hus på landet istället för lägenhet i stan Skrattande
    Låter som väldigt lättkränkta grannar om du ställt upp dörren en kort stund eller att hunden skällt nån gång i veckan eller hur ofta du nu får besök.
  • LaFontaine

Jag hade också en granne som höll på så. Lapp efter lapp i brevlådan, men ingen som helst tillstymmelse till att vilja prata öga mot öga. Det slutade med att styrelsen hade ett långt samtal med honom och sen slutade det, även om han ständigt tittade bort när han såg mig.

Nu bor jag i ett hus där folk är glada i anonyma lappar i hissen. Det klagas vilt på borrande inom tidsram och skällande hundar, men det finns ju ingen chans för vederbörande att försvara eller förklara sig när det hålls långa och anonyma konversationer på hisslapparna. Så otroligt omoget och töntigt!

• ExhibitA
    Sandraberg skrev 2019-07-18 14:08:03 följande:
    Låter som väldigt lättkränkta grannar om du ställt upp dörren en kort stund eller att hunden skällt nån gång i veckan eller hur ofta du nu får besök.
    Jo, tack extremt. Men ovanliga verkar det inte vara. Kan ju påpekas att det inte bara är jag som utsätts för den här typen av granne. Den nuvarande gillar dessutom att ryta åt andras barn när hen tror att ingen ser för att de t.ex. låtit för högt i trappuppgången. Istället för att vänligt be dem dämpa sig som en normal människa.  
  • ExhibitA
    Anonym (...) skrev 2019-07-18 14:04:52 följande:
    Flört nä, sjukt mycket under min värdighet att sänka mig till den nivån!
  • Anonym (Hanna)

Jag har vare sig varit med om att få lappar eller skicka lappar men kan tänka mig att en orsak är att lappskickaren inte vill ha en diskussion. Lappskickaren vill bara informeea dig om att tex din hund stör eller vad det nu kan vara så att du får kännedom om det och kan göra något åt det. Dvs de vill inte ha en diskussion.

Om lappen är arg låter det inte som en konflimträdd person. Däeemot om lappen är välskriven och försiktig så kan det ju vara så att man tycker att det är lättare att få fram den man vill på ett trevligt och icke-konflikfyllt sätt i en lapp, det är ju inte konstigt om man vill undvika konflikter med grannarna.

Jag förstår inte varför det är bättre att vara tyst om att grannen stör bara för att man hellrw kommunicerar sjriftligen? Hur menar du då?

• ExhibitA
    LaFontaine skrev 2019-07-18 14:10:33 följande:

Jag hade också en granne som höll på så. Lapp efter lapp i brevlådan, men ingen som helst tillstymmelse till att vilja prata öga mot öga. Det slutade med att styrelsen hade ett långt samtal med honom och sen slutade det, även om han ständigt tittade bort när han såg mig.

Nu bor jag i ett hus där folk är glada i anonyma lappar i hissen. Det klagas vilt på borrande inom tidsram och skällande hundar, men det finns ju ingen chans för vederbörande att försvara eller förklara sig när det hålls långa och anonyma konversationer på hisslapparna. Så otroligt omoget och töntigt!

Jo, det är ju exakt det som stör mig! Hade grannarna kommit och ringt på hade jag ju dels kunnat förklara att tyvärr får man stå ut med skall om man bor i lägenhet men också kunnat försäkra dem om att jag verkligen försöker hålla det till ett minimum för att inte störa. Skickar man lappar tar man liksom bort mottagarens chans att förklara sig och komma fram till en lösning. 
Svar på tråden Ni som skickar arga lappar till grannarna