Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Ni som skickar arga lappar till grannarna

Jag har vare sig varit med om att få lappar eller skicka lappar men kan tänka mig att en orsak är att lappskickaren inte vill ha en diskussion. Lappskickaren vill bara informeea dig om att tex din hund stör eller vad det nu kan vara så att du får kännedom om det och kan göra något åt det. Dvs de vill inte ha en diskussion.

Om lappen är arg låter det inte som en konflimträdd person. Däeemot om lappen är välskriven och försiktig så kan det ju vara så att man tycker att det är lättare att få fram den man vill på ett trevligt och icke-konflikfyllt sätt i en lapp, det är ju inte konstigt om man vill undvika konflikter med grannarna.

Jag förstår inte varför det är bättre att vara tyst om att grannen stör bara för att man hellrw kommunicerar sjriftligen? Hur menar du då?

• Anonym (Hanna)
    ExhibitA skrev 2019-07-18 14:17:45 följande:

Fast du. Om du skriver en arg lapp under villfarelsen att ingen kommer reagera på den och därför känner dig trygg i att vara otrevlig - då är du konflikträdd. Du vill vara otrevlig, men du vill slippa konflikten det kan innebära att ta det ansikte mot ansikte. 

Det skrev jag ju? Skicka en arg lapp så får du ju räkna med att grannen vill prata om det då det faktiskt är riktigt obehagligt att få och dessutom sällan löser någon konflikt. Om du då är livrädd för att grannen ska ringa på - då bör du för din egen skull faktiskt låta bli. 

Vet inte varför du skriver "du" när jag tydligt skrivit att jag inte skrivit någon lapp. Försöker bara klura på hur ee som skrivit lapparna tänkt.

Om någon är otrevlig på en lapp så tänker jag att något annat ligger bakom. Att det ör någon som jnte mår så bra av något helt annat skäl och tar ut det med oprportionerlig ilska i en lapp. Så kanske inte så genomtänkt alls.

Om man på allvar vill lösa problemet bör man ju försöka få fram kritiken så trwvligt som möjligt,och det kan många tycka är lättare skriftligt. Att slippa hamna i en diskussion utan bata föra fram sitt klagomål kan ju då vara en orsak till att ta det skriftligt.

Att vara otrevlig finns ju ingen konstruktiv anledning till vare sig skriftligt eller muntligt.
  • Anonym (Hanna)
    ExhibitA skrev 2019-07-18 14:53:20 följande:

Om du läser så ser du att jag använde ett exempel, i vilket 'du' kan användas. Jag påstod alltså inte att du skickar lappar. 

Fast dels kan man faktiskt inte utgå från att människor mår dåligt enbart för att de skickar arga lappar - i så fall får man bli riktigt orolig för svenska folket med tanke på hur vanligt det är. Dels så löser en arg lapp absolut ingenting. Hur många konflikter blir lösta av att bara ena parten får en chans att yttra sig? Om man då sedan tycker att man får fram bättre i skrift och det är anledningen till att man skriver en arg lapp så borde man ju sen välkomna att mottagaren sedan också får chansen att yttra sig, genom att prata om hen tycker att det är lättare att uttrycka sig så.

Jag ser verkligen inget försvarligt med arga lappar, vilket den här tråden handlar om, intre trevliga påpekanden om att en hund skäller lite mycket eller att man kan vara snäll och stänga innerdörren t.ex. 

Som sagt arg = otrevlig ser jag ingen poäng med. Men om man tex har grannar som ofta har fester och vill flra fram att man störs av det kan jagninte förstå varför man inte kan föra fram det skriftligt. Tex " Hej granne! Ni har under en längre period haft väldigt högljudda och sena fester återkommande. Jag skulle vara mycket tacksam om ni kunde ha fester mer sällan (tex max 1ggr/månad) och avsluta festen senast midnatt, eller åtminstone stänga balkongdörrar och musik vid midnatt. Vänliga hälsningar din granne ".

Då har man fört fram sin åsikt och det är ju inte nödvändigt med en vidare diskussion. Visst kan man ju tillsammans diskutera sig fram till hur många och hur sena fester som är rimligt - det kanske till och med är det bästa, men det blir ju konstigt om man inte får säga nåt bara för att man inte vill/törs ta det muntligen. Budskapet kommer ju fram ändå.

De som skriver lappsr kanske heller inte alltid har något emot ett samtal men att de tycker att det är enklast att ta det först skriftligt så att man fått fram all bakgrund och alla fakta innan man ev pratar vidare.

Så tycker jag att det är i må ga andra sammanhang, tex vid läkarbesök och liknande. Lättare att innan man har samtal fått sammanfatta ärendet skriftligt och ha den bakgrunden när samtalet påbörjas.

Trots att man är beredd på att ta en muntlig diskussion, kan man ju ändå vara rädd och på ett plan hoppas att det skriftliga ska räcka och därför reagera som du beskriver. Det är jobbigt att framföra kritik.

Arg och otreblig är lika onödigt att vara muntligen som i en lapp. Det är ju fel oavsett kommunikationsmedel. Men det är nog så att många har lärtare att uttrycka otrevligheter via text, när man inte ser den man kommunicerar med. Det kan man ju se inte minst på nätet. Många är nog betydligt otrevligare i diskussionstrådar här än vad de skulle vara i en vanlig diskussion.

Folk som skriver väldigt arga lappar om ickesaker tror jag har en frustration som de tar ut på ett överdrivet sätt grannen utan att grannen är den enda orsaken till frustrationen. Jag tror inte att man behöver vara orolig för svenska folket för det.
Svar på tråden Ni som skickar arga lappar till grannarna