• Anonym (Varför?)

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

• Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-19 16:13:37 följande:
    Och medborgarna och dess valda anser att abort är något som tillhör den allmänna sjukvården som man betalar lika mycket för som vilket annat ärende som helst på en mottagning
    Många medborgare gör det åtminstone..Själv tycker jag det är tråkigt att vara en del av något jag ser som fel.
  • klyban
    Anonym (kvinna35) skrev 2019-07-19 16:23:26 följande:
    du får väl starta en tråd om hybris så kanske du får svar på dina frågor

Jag har redan svaret och att det är hybris, och att detta uppnås genom stigmatisering, förnedring och skambeläggning.
    Hade det inte upprepats så satans många ggr om tex döda foster, dödar foster, så hade jag aldrig haft en poäng.
    Nu är poängen lika klar som consommé och tack vare denna överdrivna upprepning.

hur många meter var det?
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-07-19 15:53:09 följande:

Du stigmatiserar här genom överdrivet användande av ord som ska chocka och stigmatisera den som funderar på abort.

Sjukvården är till för att hjälpa alla, inte bara de du önskar och inte önskar ska ha sjukvård.
    Du är irrelevant för detta.

Skillnaden mellan diabetssjukvård och abort är att graviditet inte är någon sjukdom, och att det vid vård av sjuka inte finns en 3:e part som elimineras.

Fråga :Nu har jag visserligen inte använt den formuleringen du nämnde på länge men är det för stigmatiserande mot köttätare om jag arbumenterar mot att döda djur ?

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-07-19 15:54:41 följande:
    Det finns gott om vegetariantrådar om du vill diskutera i dom, tänker inte ta fokus ifrån detta och vad du trycker på och att detta är stigmatiserande, förnedrande och skamgivande för de som inte tycker som du.
    Svara på frågan. Det är en jämförelse : ÄR det för stigmatiserande om jag argumenterar mot att döda djur, och använder de orden ? Det är ju precis samma formulering bortsett från vem det gäller, så det är ju starkt kopplat till diskussionen avseende aborter med.
  • Anonym (kvinna35)
    klyban skrev 2019-07-19 16:29:00 följande:

Jag har redan svaret och att det är hybris, och att detta uppnås genom stigmatisering, förnedring och skambeläggning.
    Hade det inte upprepats så satans många ggr om tex döda foster, dödar foster, så hade jag aldrig haft en poäng.
    Nu är poängen lika klar som consommé och tack vare denna överdrivna upprepning.

Så varför ställa frågor då, om du redan har alla svaren.
    Precis som i alla trådar, du vet alltid bäst om allt och alla och är inte öppen för diskussion överhuvudtaget. Du behöver inte diskutera eller ställa motfrågor, för du vet redan allting.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (kvinna35) skrev 2019-07-19 16:02:51 följande:
    Tror inte folk blir så chockade av det, de kommer fortsätta göra abort ändå. Man kan ju argumentera mot det, och det har det ju inte saknats här i tråden. Så jag tror inte detta chockande fungerar så bra, det är nog inte tänkt så heller, men obs, jag vet inte, och utger mig inte för att veta heller. Det vore hybris.
  • oanonym
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-19 16:28:12 följande:

Många medborgare gör det åtminstone..Själv tycker jag det är tråkigt att vara en del av något jag ser som fel.

Troligtvis är alla människor missnöjd med något, eller ser något fel, i det samhälle de är en del av.
  • Anonym (kvinna35)
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-19 16:25:55 följande:

Jag bortser inte från GT. GT är väldigt viktigt och innehåller en mängd viktig information och utan GT blir det svårare att förstå Messias och förstå frälsningen. Jesus refererar t.ex till Daniels Bok i GT när han undervisar om sig själv. Likaså menar jag att den grundläggande etiken i gamla testamentet gäller, men inte juridiken och det står en del svart på vitt i nya testamentet. Jag har nämnt en del. Det nya förbundet handlar inte om en stat och ett folk, utan är inte i den meningen av denna världen.

Abortkritisk hade jag varit även om jag var ateist så det är inte på det sättet tros-anknutet. Jag säger inte att jag grundar mina abortkritiska tankar specifikt på bibel eller tro. Däremot tror jag att även Gud stöder den etiken som innebär att också fostret har ett värde. Jag tror alltså att Gud stöder den hållningen som jag hade haft om jag inte varit troende också.

Kristen tro är från början inte "baserat på skrift". Den kristna rörelsen fanns innan det nya testamentet fanns. Den fanns i samband med faktiska erfarenheter hos människor i samma generation och samma geografiska område som Jesus verkade när han var här på jorden.

Den tidiga kristna rörelsens upprinnelse är en mer kollektiv process än "rena profetreligioner". Jämför med t.ex mormonism eller islam, där den ensamme profeten går ut i skogen/in i en grotta och möter en ängel Moroni / Gabriel som levererar "en fix o färdig text från himmelen" -tänker på "Mormons Bok /Koranen. typ att "så här ska ni tro", Kristendomen är inte på det sättet en skriftreligion.Material i det nya testamentet relaterar till sådant som redan troddes.

Genom hela den kristna rörelsens historia tillkommer erfarenheter. Jag har själv varit med om det som så att säga "går utanför denna värld / utanför inomvärldsliga förklaringsmodeller". jag vet vad jag själv har bevittnat, och min samlade tro är produkten av många pusselbitar som drar åt samma håll, som tillsammans ger en helhetsbild. Bibeln är viktig, både gamla och nya testamentet, men den är inte allt. Även den kristna traditionen, tillbaka till en tid då nya testamentet inte sammanställts, är viktig, samt vår erfarenhet idag 

De avgörande nytestamentliga händelserna menar jag att det finns mycket som talar för att det sannolikt är sant , många observationer och indicier som också drar åt samma håll. Jag tror att själva grundstommen i klassisk kristen tro är sann beroende på många observationer och min sammantagna bedömning av dem. Därför är jag också en aktiv medlem i Svenska Kyrkan. Däremot är jag fortfarande mer osäker på sådana delar som de mer juridiska detaljerna i gamla förbundet Jag är inte riktigt "färdig där".

Därför är jag inte rätt person att diskutera just dessa spörsmål med.

Du verkar hela tiden skjuta ifrån dig och att jag ska prata med någon annan. Men tråden handlar ju om aborter, som du anser är fel, och då frågar jag just dig om din tro och reflektioner som är grund för det. Och jo jag vet att du skrev att du skulle känna samma även utan religion
  • klyban
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-19 16:33:26 följande:

Skillnaden mellan diabetssjukvård och abort är att graviditet inte är någon sjukdom, och att det vid vård av sjuka inte finns en 3:e part som elimineras.

Fråga :Nu har jag visserligen inte använt den formuleringen du nämnde på länge men är det för stigmatiserande mot köttätare om jag arbumenterar mot att döda djur ?

Inget du har med och göra,v arken diabetesvården eller dessa aborter.
    Trodde du skulle förstå detta, men inte ens det självklara verkar vara självklart.

Men verkar vilja diskutera allt annat än DÖDA FOSTER nu, och den stigmatisering, förnedring och skambeläggning.
    Då du upprepat den alldeles för många ggr för att lyckas "pudla" bort den.

Det finns trådar att diskutera vegetarianism, inget du kommer få svar på här.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-19 16:37:20 följande:
    Svara på frågan. Det är en jämförelse : ÄR det för stigmatiserande om jag argumenterar mot att döda djur, och använder de orden ? Det är ju precis samma formulering bortsett från vem det gäller, så det är ju starkt kopplat till diskussionen avseende aborter med.
    Det finns trådar att diskutera vegetarianism, inget du kommer få svar på här.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?