Anonym (Anna) skrev 2019-07-10 23:00:05 följande:
Du är alltså emot abort, men duckar för frågan om illegala aborter och oönskade barns tillvaro?
Kan du inte tänka hela vägen, eller är det för jobbigt att redogöra för konsekvenserna, eftersom dina argument inte håller?
För jag förmodar att det är pga barnen du är emot abort, inte för att du vill inskränka kvinnors rättigheter. Så berätta vad som ska hända med barnen.
Du har helt missförstått vad mina inlägg handlar om, och läser in sådant jag inte skrev, men som du väntade dig att jag skulle skriva..
Det jag inte skrev något om var abortlagstiftning. I stället skrev jag om 2andra saker, dels trådens ämne, att jag som skattebetalare inte ville att aborter, utom i nödfall, finansieras med skattemedel, och dels att jag ville vara med och verka för sådana värderingar bland män och kvinnor att de inte efterfrågade aborter.
Ett abortförebyggande arbete värt namnet måste bestå av flera kombinerade saker, precis som att en pall behöver minst 3 ben för att stå:
Dessa 3 är följande.
A) Förebygga graviditeter. Jag förespråkar inte i allmänhet just oplanerade graviditeter.
B) Alternativ till abort när graviditet redan är ett faktum, och det är individuellt vad det kan vara. I vissa fall förvandlas en oplanerad graviditet till en önskad när livet på olika sätt förbättras eller förändras. Då tycker jag det är bättre att eliminera problem än att eliminera foster. I sådana fall är det föräldrarna själva som tar hand om barn.
C) Förnyade värderingar hos enskilda män och kvinnor, och det gäller båda könen. Inte så sällan är det mannen som initierar en abort. Som jag skrev så är värderingar avgörande. Vissa som har de värderingarna som också jag håller gör inte abort när de är i samma läge som andra med andra värderingar som gör abort.
Jag har inte skrivit ett enda ord om juridiska "rättigheter". Jag diskuterar abortfrågan på ett etiskt plan, inte det juridiska, men alla som svarar tror att jag diskuterar lagstiftning.
Ett exempel på värderingsarbete är tex att jag är aktiv inom Svenska Kyrkan. Det är visserligen inte främst med abortmotiv, men jag tror att en bieffekt om jag är med och vinner fler hjärtan för kristen tro ä att det är också personer som sannolikt inte kommer att efterfråga abort i framtiden, för när man kommer till tro påverkas ju ens syn på livet i stort, ens värderingar, syn på andra individers värde osv.
Men jag hade varit abortkritisk även som ateist eller agnostiker, och har respekt för folk som är det. Det benämns SECULAR PRO LIFE.