Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
När jag nämner värderingar så menar jag mer än du menar med ordet. Jag kanske hellre borde använda ett annat ord än värderingar, men det är svårt att hitta.Det har med hela ens grundläggande och djupare livsinställning att göra.
Jag tror det är olika från individ till individ hur ens tänkande, känslor och inställning förändras. Det går inte att ge något allmänt recept på det, däremot exempel. Jag hade varit absolut abortkritisk även om jag hade varit ateist. Det kallas Secular Pro Life, och jag har stor respekt för sekulära abortkritiker, men jag är själv troende kristen. Jag är till yrket ingenjör och adjunkt, men jag är aktiv i Svenska Kyrkan, och om jag på något sätt i det arbetet bidrar till att några individer kommer till tro på Kristus och vill leva som hans lärjungar / efterföljare så bidrar jag till hur deras liv och grundläggande tankar ändras.
Själv blev jag kristen vid ca 16-20 års ålder och mitt liv har förändrats. Jag vill fortsätta verka i kyrkligt arbete och om vi vinner några människor på allvar för lärjungeskapet - inte primärt för abortfrågans skull - så är det också troligen människor som, som en bieffekt, inte kommer att efterfråga abort längre fram i framtiden. Då ser de på sitt liv på ett nytt sätt.
Jag är mycket för icke-våld mot både födda och foster, och jag råkar samtidigt vara mot våld mot djur också .Jag råkar samtidigt vara vegan och djurrättsaktivist. (Jag debatterar ofta mot de "köttkristna" som försvarar "köttsamhälle".) För mig är alla dessa saker olika sidor av samma mynt. Jag valde också på den allmänna värnpliktens tid att söka vapenfritj.Där finns också en koppling till icke-våld och icke abort.
Mall o mall ? Självfallet gläds jag om andra delar samma tankar som jag , men helt utan tvång.