Anonym (Ebba) skrev 2019-07-12 08:43:05 följande:
Du skriver att du inte är helt emot abort om en kvinna blivit våldtagen och samtidigt säger du att du är pro-life. För att få ihop tanken att allt liv börjar vid befruktningstillfället betyder att embryot/ fostret som blir till via en våldtäkt har ett lägre värde än andra foster -varför skulle det annars vara en möjlighet att den existensen avslutas men inte de andra? Och om, vid en våldtäkt, det går att vikta fostrets värde gentemot andra, varför går det inte att göra så i andra fall?
Även om du är intresserad av normalfallet så går det inte att ducka för de andra situationerna. Alla kvinnor som blir våldtagna klarar inte av att anmäla våldtäkten direkt, skall de då bli dubbelt straffade för att de inte gick till polisen direkt och sedan upptäckte att de blev gravida vid övergreppet?
Eller skall vi komma till en situation där män blir anklagade för våldtäkt en månad eller så efter ett ömsesidigt samlag för att kvinnan skall få rätt att avsluta den oönskade graviditet som blev resultat av det samlaget?
Du måste inte ha tänkt klart, vi diskuterar. Men genom att jag och andra ställer frågor till dig kan du vässa dina argument eller omvärdera dem -vilket du än själv kommer fram till.
Anonym (Bra fråga) skrev 2019-07-12 08:02:31 följande:
M : Jag tcker du skriver bra.
Så, du som kristen tycker att (M) skriver bra som likställer dem som gör en abort med mördare, förespråkar att våldtäktsmän skall avrättas och kallar sina meningsmotståndare för trögfattade idioter utan moral?
Det viktiga är inte termerna. Kalla det vad som helst, pro Life eller kalla det något annat. Jag behöver inte ha någon etikett. Det jag är intresserad av är de stora linjerna, inte undantagsfallen. Det stora antalet aborter i Sverige tycker jag är tragiskt. Jag använde inte formuleringen "är inte helt emot abort".
Eftersom jag tycker att våldtäkt är en så extrem situation att det blir väldigt mycket vikt så tror jag ändå man kan tänka att fostret i o f s har samma värde. Ett annat exempel på väldigt mycket vikt är ju naturligtvis om moderns liv är i fara eller om barnet ändå inte kan överleva, Men i de flesta situationer tror jag inte att det etiska viktandet utfaller till fördel för just en abort.
I 3:e stycket går du in på juridiken, och den diskuterar jag ju inte. Jag för ju den etiska abortdebatten, inte den juridiska. Jag är för att man pga etiska värderingar inte gör abort. Det är inte i tvingande statlig lagstiftning utan i mäns och kvinnors hjärtan och samveten jag tror att den avgörande striden om aborter kommer att utkämpas.
Jag stöder inte allt M har skrivit, och har inte läst allt, men vissa inlägg tycker jag var bra. Det var det jag syftade på. Nej, jag är emot dödsstraff av samma anledning som jag är abortkritisk och av samma anledning som jag är vegan och radikal djurrättsaktivist. Jag är för icke-våld.