Anonym (anonym) skrev 2019-07-14 14:21:01 följande:
Nu kommer ju aldrig efterfrågan på abort försvinna eftersom mänskligheten i alla tider använt sig av diverse för att framkalla missfall vid oönskade graviditeter och dessutom har människor dödat mängder av oönskade barn efter att de fötts. En gång i tiden instiftades fostermammor i Sverige för att kungen tröttnade på de stora mängder döda nyfödda som hittades lite varstans i Stockholm
Sant att det finns intressant historia på området. Jag känner t.ex. till att Gustav III bla agerade för att förbättrade förhållandena för ogifta mödrar. Självfallet kan efterfrågan på aborter falla. Det finns olika saker som måste kombineras, precis som att en pall behöver minst 3 ben för att stå.
Dels skall vi naturligtvis förebygga graviditeter, men det handlar också om vilka alternativ till abort som finns då graviditet redan är ett faktum. En tredje sak är också mäns och kvinnors värderingar och prioriteringar. Många gånger när abort görs är det i lägen där föräldrarna mycket väl skulle ha möjlighet att behålla barnet.
Det går absolut att påverka hur stor efterfrågan är. Där kan jag åter jämföra med djurrättsfrågan. Människors värderingar + samveten kan förändras och därmed vad de efterfrågar. Jag vet av egen erfarenhet. För cirkus 20 år sedan slutade jag äta kött o fisk, eftersom mina värderingar förändrades. Jag slutade alltså efterfråga dödande av land- och vattendjur. På samma sätt kan förnyade värderingar hos män o kvinnor bidra till att de inte efterfrågar abort.
Däremot är det sant att stora förändringar inte går över en natt, snarare genom långsiktiga kulturförändringar osv.