klyban skrev 2019-08-15 06:41:06 följande:
Jo, jag vet hur lite man bryr sig om barnen när de väl ploppat ut, i USA låser man tom in dom bara för man kan.
Än mindre hjälpa ill med den ekonomiska politiken.
Du pratar som du äger kvinnors kroppar, inte genom säga att du äger dom, utan belägga dom med skuld, nedvärdera dom som dåliga människor pga de överväger abort eller gör abort.
Ett solklart fall och en total avsaknad av empati att förstå frågan, och att man inte äger andras kvinnokroppar.
Vad folk inte verkar fatta, det är att detta abortmotståndare är en Amerikansk sak(och katolsk, och mer saker på till), men främst Amerikansk kristen fundamentalistisk höger som kommit med denna.
Exakt vem/vilka är dessa odefinierade "man" ? Vem låser in barn bara för att han/hon kan ? Ekonomiska politiken ?? Vem ? Vad ? Konkretisera ? USA är dessutom ett stort land och det är olika på olika ställen, men även amerikanska delstater har väl lagar om förbjuder barnmisshandel.
Det är väl snarare så att du inte förstår vad jag skriver. För det första så betonar jag alltid att det handlar om män såväl som kvinnor. Varför skriver du inte då att jag "säger att jag äger mäns kroppar" också. Enligt en amerikansk undersökning är det en stor andel av aborterna där män fått kvinnor att göra abort. Dessa män har givetvdi ett stort ansvar för att det blivit som det blivit.
För det andra så handlar det väl till stor del om att tala för vissa värderingar för att inte göra abort långt långt långt innan det ens finns någon graviditeter och ännu mindre aborter, alltså den grundläggande livsinställningen från början, och då finns det ingen skuld i frågan. Det förstår du inte.
För det tredje ;om du nu inte tycker det är så farligt med aborter så behöver du ju inte ta åt dig, inte känna något alls.
För det fjärde : Att få någon att känna skuld behöver inte alltid vara fel. Jag har gjort massor av saker, och underllåtit massor av saker, som det finns skäl för mig att känna skuld över.. Det är inte fel. Jag tror det finns sådant du kan känna skuld över också. Så är det för alla. DÄREMOT är det viktigt att det inte stannar där. Man får ALDRIG fördöma personen i sig själv även om man är kritisk mot handlingar. Man måste skilja på person och handling. Även en vars handlingar kritiseras måste få kärlek och känslan av att "jag är värdefull och älskad".
För det femte tror jag inte det finns någon som är med i tråden som överväger abort och påverkas på det sättet ändå.
Man kan vara abortkritisk även som ateist eller agnostiker. Sedan är väl inte just katoliker de som dominerar amerikansk kristen höger. Katolkerna brukar dessutom inte vara så "fundamentalistiska". Jag tycker du förenklar bilden.