Inlägg från: Anonym (Bra fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra fråga)

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

LauraPalmer skrev 2019-07-27 17:49:41 följande:
    Jag har inte heller påstått att du sagt att du tycker att alla ska ha barn. 
    Men när du pratar om alla dessa värderingar som ska få efterfrågan av abort att försvinna så visar du tydligt att du inte förstår att det inte bara om värderingar eller förmågan att ta hand om ett barn. Det är så himla mycket mer som spelar in. du kanske vill ha barn men befinner dig på en plats i livet då du helt enkelt inte vill eller kan. 

Det där andra stycket visar klart och tydligt att du gör dig själv till någon slags mall för hur du vill att andra ska tänka och agera. Jag är en heterosexuell kvinna och jag vill inte utesluta något som jag gillar ur mitt sexliv pga av att jag är en person som inte vill ha barn. 

jag är väldigt nyfiken på hur du tror att din ide om hur vi ska komma till den punkt där abort inte längre efterfrågas då ett sånt läge aldrig någonsin existerat tidigare. du får såklart ha din dröm och dina åsikter, men jag är intresserad av vad du har för tankar kring detta+

Sista stycket... har du själv gjort en abort+ Även fast man är för abort så är det inte en särskilt bekväm grej att gå igenom. Det är rätt meckigt att boka tid hos en läkare för ett första möte. Det kanske inte finns tider så att man behöver vänta och uppleva allt fler symptom av graviditeten. Du kanske måste sjukskriva dig och missa en massa inkomst mm. Vid en medicinsk abort så måste man ta tabletter som man mår skit av för att nån dag senare ligga i ett litet rum på en kvinnoklinik och må illa och ha ont. har du otur så kommer inte allt ut och du måste genomgå en skrapning. du kommer att blöda en låång tid efteråt och dessutom vara extra infektionskänslig och orolig för komplikationer. Även om man inte är känslomässigt påverkad så är det inte en bekväm upplevelse. de flesta skiter inte i preventivmedel och gör aborter på löpande band som vissa vill få det att låta som. man gör abort för att man inte vill bli förälder under rådande omständigheter. Svårare än så är det inte. Bara för att du var beredd att ändra om dina livsplaner så betyder det inte att andra varken vill eller kan för det. 

Ber om ursäkt för rörig text men mitt tangentbord vill inte samarbeta.

När jag nämner värderingar så menar jag mer än du menar med ordet. Jag kanske hellre borde använda ett annat ord än värderingar, men det är svårt att hitta.Det har med hela ens grundläggande och djupare livsinställning att göra. 

Jag tror det är olika från individ till individ hur ens tänkande, känslor och inställning förändras. Det går inte att ge något allmänt recept på det, däremot exempel. Jag hade varit absolut abortkritisk även om jag  hade varit ateist. Det kallas Secular Pro Life, och jag har stor respekt för sekulära abortkritiker, men jag är själv troende kristen. Jag är till yrket ingenjör och adjunkt, men jag är aktiv i Svenska Kyrkan, och om jag på något sätt i det arbetet bidrar till att några individer kommer till tro på Kristus och vill leva som hans lärjungar  / efterföljare så bidrar jag till hur deras liv och grundläggande tankar ändras.

Själv blev jag kristen vid ca 16-20 års ålder och mitt liv har förändrats. Jag vill fortsätta verka i kyrkligt arbete och om vi vinner några människor på allvar för lärjungeskapet - inte primärt för abortfrågans skull - så är det också troligen människor som, som en bieffekt,  inte kommer att efterfråga abort längre fram i framtiden. Då ser de på sitt liv på ett nytt sätt.

Jag är mycket för icke-våld mot både födda och foster, och jag råkar samtidigt vara mot våld mot djur också .Jag råkar samtidigt vara vegan och djurrättsaktivist. (Jag debatterar ofta mot de "köttkristna" som försvarar "köttsamhälle".) För mig är alla dessa saker olika sidor av samma mynt. Jag valde också på den allmänna värnpliktens tid att söka vapenfritj.Där finns också en koppling till icke-våld och icke abort.

Mall o mall ? Självfallet gläds jag om andra delar samma tankar som jag , men helt utan tvång.

Jag vet att en abort inte är behaglig att genomgå, men faktum kvarstår att många män och kvinnor tar relativt lätt på aborter. (Lustigt förresten att en person nyss satt på bussen och talade om grav.test samtidigt  som jag skriver detta.) 

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-27 18:31:13 följande:
    De flesta abortmotståndare man ser demonstrera både här och i andra länder är medelålders eller äldre som i fallet med kvinnor passerat åldern där de kan  bli gravida 
    Jag har själv varit med och vet inte om jag kan hålla med om det.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (A) skrev 2019-07-27 18:46:52 följande:
    +1
    Se mitt långa svar till Laura.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-07-27 17:28:11 följande:

Inbillar du dig kan tänka åt andra människor igen, vart kommer denna hybris av?
    Du kan aldrig sätta din agenda framför andra människor, om nu du inte har hybris.(Inte för det gör det bättre precis)

De andra jag diskuterar med svarar på det jag skriver, men du förstår inte och kommenterar andra saker. Du hänger inte med på samma vis som mina andra motståndare. Deras inlägg har så att säga "högre kvalitet".
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-27 18:19:42 följande:
    Det är väl självklart att det i viss mån är av bekvämlighetsskäl människor gör abort eftersom att inte göra abort innebär att man är tvungen att förändra hela sitt liv om man ska bli ansvarig över och ta hand om det barn som föds. Har man inga barn som kan man faktiskt inte förstå hur krävande och jobbigt det är när det planerade och mycket önskade barn och kan ännu mindre förstå hur det är att få ett oönskat barn
    Tja. Jag har i veckan själv varit "vikarierande pappa" åt ett barn som var oplanerat och haft trevligt..Jag vet en del om ur det är, ifrån ett nära håll. För min del har jag också varit beredd att förändra mitt liv om så skulle vara. Jag ser  inte "att förverkliga mig själv" som det viktigaste. Det är klart att det är krävande att ha barn, men att ett barn är till har man ju, om man har barn, själv ansvar för genom sina egna handlingar.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-27 18:57:04 följande:
    Att ta hand om någon är en aktiv handling. Att inte ta hand om någon är ingen handling alls. Ibland kan ingen handling dock ses som försummelse vilket i sig kan anses vara nog moraliskt förkastligt men inte samma sak som en aktiv handling.

Du kan byta ut någon mot barn, foster, dement, syster, fru, granne, svältande barn i Afrika, vem som helst.
    En abort kräver aktiv handling för att avsluta fostrets biologiska existens. En dödsdom utfärdad i domstol följs av aktiv handling för att avsluta den dödsdömdes biologiska existens. Personen försvinner inte av sig själv.
  • Anonym (Bra fråga)
    LauraPalmer skrev 2019-07-27 18:27:02 följande:
    eller en ren överlevnadsinstinkt+ hur vet du hur alla som gör abort tänker eller hur deras livssituation ser ut+ det du kallar för bekvämlighet kan vara helt avgörande för hur någon annans liv blir. du kan inte ha dig själv som mall. att använda sig själv som mall i stora frågor gör bara att man framstår som en enkelriktad person utan empati.

sen besvarade du inte mina övriga frågor, men du kanske missade dom. 
    Jag tror du adresserade till fel person, och menade att svara mig. Självklart vet jag inte hur alla tänker, men jag har ändå snappat upp en hel del av vad människor själva berättat, både muntligt direkt till mig och på nätet och muntligt då jag inte kunnat undgå att höra. Mall skulle jag inte säga, men självklart talar jag för  en viss syn på livet, och jag nämnde också mig själv i en dialog med Anonym(anonym) när jag diskuterade inställning och ville ha fram att icke-abort faktiskt är ett möjligt alternativ i en del situationer där vissa väljer abort. jag har varit beredd till icke-abort i lägen där jag trott att det kanske varit 2 streck, vilket det inte var. 
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-27 19:12:58 följande:
    För all enkelhets skull kan man säga att en abort som ett missfall. Fostret stöts ut ur kvinnans kropp. Fostret dör för att den inte kan leva på egen hand utanför livmodern.
    När man säger abort brukar man mena avsiktligt, och när man säger missfall brukar man mena något oavsiktligt.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-27 19:12:58 följande:
    För all enkelhets skull kan man säga att en abort som ett missfall. Fostret stöts ut ur kvinnans kropp. Fostret dör för att den inte kan leva på egen hand utanför livmodern.
    När man säger abort brukar man mena avsiktligt, och när man säger missfall brukar man mena något oavsiktligt.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-07-27 19:17:56 följande:
    Den aktiva handlingen är inte att döda fostret utan att befria kvinnan från graviditeten (framkalla ett missfall).

Det är stor skillnad på att aktivt slå ihjäl någon eller bara låta bli att rädda någon.
    Själva "ihjälslåendet",  ingår också i en abort.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?