Inlägg från: Anonym (Bra fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra fråga)

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:04:00 följande:
    Synd att fler länder inte tillåter lobotomering av män med kontrollbegär över kvinnors kroppar.

Du ska bara veta att vi kvinnor ALDRIG kommer överge varandra. Oavsett hur lagen ser ut så kommer vi alltid att hjälpa varandra med aborter. Vi är starka, nätverkar och bestämmer själva.
    Nu slår du in öppna dörrar igen. Var har jag talat för något kontrollbehov över kvinnors kroppar ? kan du citera det ? Det enda jag skrev var att rent faktamässigt tror jag det är ovanligt med en sådan abortlagstiftning att inte svåra medicinska komplikationer ses som skäl för att göra en laglig abort.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:07:31 följande:
    Erkänna att du i smyg tycker det är himla bra i Saudi Arabien. Du skulle också vilja leva i ett samhälle där män har all kontroll över kvinnors kroppar.
    Saudiarabien är en islamistisk stat. Jag är inte för vare sig islam eller islamism. var har jag talat för en sådan kontroll ?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:09:39 följande:
    Försök klura ut vad siffran i Saudi Arabien är.
    Totalsiffran för aborter per capita torde vara lägre än i Sverige. Aborter pga  våldtäkt och incest har jag inte någon siffra på just nu.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:13:19 följande:
    Du vill uträtta goda gärningar (rädda foster) med hjälp av kvinnors kroppar och mot deras vilja.

Om du vill uträtta goda gärningar så är du fri att göra det men då får du göra det på egen hand och med din egen kropp.

Då har du inte förstått en enda bokstav av mina inlägg. Jag talar för sådana värderingar hos både män och kvinnor innan det ens finns några eventuella graviditeter att man helt enkelt inte vill efterfråga några aborter i framtiden. Jag talar helt enkelt för att foster är värdefulla.

Vaddå uträtta goda gärningar mot någons vilja ? vaddå med hjälp av kvinnors kroppar. Du har inte förstått en enda mening av mina poster.

• Anonym (Bra fråga)
    Akidoki skrev 2019-08-07 23:02:06 följande:
    Du ser det ur ditt perspektiv, och utifrån dina intressen.

Om du som man övertalar en kvinna att göra abort är du problemet, inte aborten.

Män och religion är problemet generellt sett.

Abort är fortfarande en lösning och ett konservativ religiöst perspektiv är problematiskt för livmodersbärare. Etiska problem är något konservativa religiösa hjärnor skapat för att få andra att anpassa sig till den snäva mall religionen påbjuder, och människor som upprätthåller dessa moraliska fållor ser troligtvis all kvinnlig frihet som problematisk eftersom kvinnans makt över sin egen kropp är en direkt motsats till den ordning religionen föreskriver.

Religion handlar om makt. Abortmotstånd handlar om makt.

Du hade troligtvis inte haft den syn du har på abort om du inte varit religiös. Eller om du faktiskt haft en livmoder. Eller om din sexualitet kontrollerades och begränsades utifrån manliga intressen.

Inte alls. Jag bara tog ett exempel. I ganska många fall gör män just så när de inte vill ta ansvar. De försöker förmå kvinnan att göra abort. Det handlar inte om mina intressen. Mig veterligt har jag aldrig varit medorsak till någon graviditet. Jag vore ett problem om jag gjorde så som jag beskrev, men även aborten i sig.

Både män och kvinnor skapar problem. Min tro är inget problem. Du har väldigt stora fördomar märker jag. Du förenklar och generaliserar. Sedan missuppfattar du också min ståndpunkt i stort. När jag diskuterar abortfrågan är det inte ur ett juridiskt perspektiv, utan ett rent etiskt. Jag kan förklara det med att ta ett parallellt exempel. Jag är själv vegan och radikal djurrättsaktivist. Detta är inte för att utöva makt över andra utan tvärtom för att jag vill tala för de allra svagaste,de som dödas i stort antal fullt lagligt och som inte har någon egen röst. Där är jag för icke-våld, icke-våld mot djur och att avveckla uppfödningen av produktionsdjur samt fisket.

Det är INTE genom tvingande lagstiftning utan genom förnyade värderingar och fallande efterfrågan på animalier jag vill arbeta för allt med vegansk konsumtion. På exakt samma sätt vill jag arbeta för sådana värderingar hos både män och kvinnor att man helt enkelt inte efterfrågar aborter, utom i medicinska nödfall.  alltså inte om juridisk makt, utan om icke-våld i båda fallen.

Vilken makt skulle jag ha? Jag tror faktiskt helt ärligt på Jesus.vad 17 har det med makt att göra ?

Jag hade definitivt varit för icke-våld mot såväl djur som födda människor och foster om jag hade varit ateist eller agnostiker.

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:28:45 följande:
    Okej jag fattar lite bättre.

Hur vill du påverka dem? Att de bli bättre på att avstå från sex? Att de ska älska sina foster mer? Förklara gärna mer.
    Värderingar formas väl ständigt hos en massa individer, bla i samtalet med våra medmänniskor och senare reflektioner över detta, samtalet som förs på miljoner olika sätt, t.ex här. De formas också pga andra faktorer. Det är komplext helt enkelt.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:24:45 följande:
    Du vill rädda livet på en massa foster då du tycker att de är värdefulla. Tyvärr kan du inte rädda livet på dem själv och vill istället tvinga okända kvinnor att göra det åt dig istället.
    Du skrev i o för sig att du förstod bättre sen, men jag betonar igen att jag inte skrivit något alls om att tvinga.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:36:21 följande:
    Fast ur ett moraliskt perspektiv är det faktiskt skillnad på att döda och att inte upprätthålla liv.
    I en abort töms livmodern aktivt.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:43:14 följande:
    En abort är en ingen aktiv handling (utan en icke-handling) och är därför inte heller någon våldshandling. En abort kan därför aldrig likställas med mord. Däremot kan det likställas med försummelse. Vilket är en annan diskussion som är ett ämne i sig.
    I så fall kan du berätta hur fostret försvinner ur livmodern vid en abort.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 23:50:37 följande:
    Ja det är själva poängen.
    Exakt. kirurgiskt eller kemiskt
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?