Akidoki skrev 2019-08-07 23:02:06 följande:
Du ser det ur ditt perspektiv, och utifrån dina intressen.
Om du som man övertalar en kvinna att göra abort är du problemet, inte aborten.
Män och religion är problemet generellt sett.
Abort är fortfarande en lösning och ett konservativ religiöst perspektiv är problematiskt för livmodersbärare. Etiska problem är något konservativa religiösa hjärnor skapat för att få andra att anpassa sig till den snäva mall religionen påbjuder, och människor som upprätthåller dessa moraliska fållor ser troligtvis all kvinnlig frihet som problematisk eftersom kvinnans makt över sin egen kropp är en direkt motsats till den ordning religionen föreskriver.
Religion handlar om makt. Abortmotstånd handlar om makt.
Du hade troligtvis inte haft den syn du har på abort om du inte varit religiös. Eller om du faktiskt haft en livmoder. Eller om din sexualitet kontrollerades och begränsades utifrån manliga intressen.
Inte alls. Jag bara tog ett exempel. I ganska många fall gör män just så när de inte vill ta ansvar. De försöker förmå kvinnan att göra abort. Det handlar inte om mina intressen. Mig veterligt har jag aldrig varit medorsak till någon graviditet. Jag vore ett problem om jag gjorde så som jag beskrev, men även aborten i sig.
Både män och kvinnor skapar problem. Min tro är inget problem. Du har väldigt stora fördomar märker jag. Du förenklar och generaliserar. Sedan missuppfattar du också min ståndpunkt i stort. När jag diskuterar abortfrågan är det inte ur ett juridiskt perspektiv, utan ett rent etiskt. Jag kan förklara det med att ta ett parallellt exempel. Jag är själv vegan och radikal djurrättsaktivist. Detta är inte för att utöva makt över andra utan tvärtom för att jag vill tala för de allra svagaste,de som dödas i stort antal fullt lagligt och som inte har någon egen röst. Där är jag för icke-våld, icke-våld mot djur och att avveckla uppfödningen av produktionsdjur samt fisket.
Det är INTE genom tvingande lagstiftning utan genom förnyade värderingar och fallande efterfrågan på animalier jag vill arbeta för allt med vegansk konsumtion. På exakt samma sätt vill jag arbeta för sådana värderingar hos både män och kvinnor att man helt enkelt inte efterfrågar aborter, utom i medicinska nödfall. alltså inte om juridisk makt, utan om icke-våld i båda fallen.
Vilken makt skulle jag ha? Jag tror faktiskt helt ärligt på Jesus.vad 17 har det med makt att göra ?
Jag hade definitivt varit för icke-våld mot såväl djur som födda människor och foster om jag hade varit ateist eller agnostiker.