Inlägg från: Anonym (Bra fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra fråga)

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

Anonym (anonym) skrev 2019-07-31 13:23:56 följande:
    Vem ska tala för värderingar att abort inte är ok och när ska det talas om detta, ska skolorna prata om att abort är felaktigt.
    Människor i allmänhet har inte diskussioner om aborter på sina arbetsplatser eftersom få anser att abort är problematiskt och något att diskutera
    Till exempel här är väl ett tillfälle. Det är ju det jag gör nu, i den allmänna debatten. Det finns tusentals ställen där aborter diskuteras både på nätet, i insändarspalter och i samtal människor emellan Sedan vill jag också att man talar om det i kyrkorna. En kyrka är en förening med frivilligt medlemskap, men  om man gör valet att följa Kristus tycker jag att icke-våld är en självklar del i att göra det. Av exakt samma skäl valde vi kristna killar på den allmänna värnplikten att söka vapenfri placering. Vi ville inte bära vapen. Att inte göra abort handlar också om icke-våld. Sedan hade jag varit för icke-våld mot både födda och foster även om jag hade varit ateist
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-08-07 22:28:11 följande:
    Alla mina barn är oplanerade vilket inte betyder att de är oönskade
    I fallet i fråga övervägdes abort en gång i tiden.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-07-31 14:36:12 följande:
    Det är ointressant vad du tycker för dessa människor.
    Vilka är "dessa människor". ? Jag skriver väl för alla som läser mina inlägg i tråden, och det bestämmer väl var o en själv ?
  • Anonym (Bra fråga)
    Akidoki skrev 2019-07-31 14:37:19 följande:
    Abort är inte ett problem.

Social utsatthet är ett problem, våld är ett problem, mansnormen är ett problem, kvinnonormen är ett problem, religiositet är ett problem.

Abort är en lösning.

Jag tycker det vore ett problem t.ex om jag som man övertalade  min fru till att göra abort, att avsluta ett friskt fosters liv. Det vore inte en lösning för fostret jag vore far till. Det vore tvärtom att utfärda en dödsdom. Jo, jag ser de höga abortsiffrorna i Sverige per capita som ett etiskt problem.

Ja, social utsatthet är problem, och även våld, där abort är ett exempel på våld mot foster men även våld mot födda är ett problem. Mans- och kvinnonormer är också problem.

Jag hade varit abortkritisk även om jag varit ateist eller hade varit en agnostiker, men nu råkar jag vara troende, men det är inte alls automatiskt kopplat på det sättet, Nej, jag ser inte min tro på Jesus som ett problem.

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 22:38:50 följande:
    Globalt sett sker det en våldtäkt i sekunden.
    Aborter pga våldtäkt är absolut inte den stora huvudmassan av aborter.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-07-31 16:52:58 följande:
    På sätt och vis är det ju en form av självförsvar om en graviditet avbryts pga. svår havandeskapsförgiftning i vecka 23 eftersom risken är stor att den gravida avlider om graviditeten inte avbryts. I länder där abort inte är tillåten låter de kvinnor dö hellre än att ta bort fostret trots att de lämnar efter sig redan födda barn
    Då är det ett medicinskt skäl. Jag tror att de flesta länder med "restriktiv" lagstiftning tillåter abort vid svår havandeskapsförgiftning.
  • Anonym (Bra fråga)
    sextiotalist skrev 2019-08-01 14:37:48 följande:
    I ett sådant fall så är det läkaren som rekommenderar att avbryta graviditeten och då ses det inte som en abort, dvs avsluta en graviditet för att inte föda barnet, utan det blir en tidig förlossning och ett prematurt barn.
    Men när det gäller havandeskapsförgiftning så är det för att rädda både barnet och mamman, för dör mamman, så överlever inte heller barnet.
    Skrämmande att det finns länder med lagstiftningar som hellre se en död mamma (och då även ett dött foster) än att värna om det liv som redan finns (mor, den andra föräldern och barn)
    jag tror att de flesta länder med "restriktiv" lag tillåter abort vid svåra medicinska komplikationer. Och om vi bortser från det rent juridiska så har jag  inte heller någon etisk invändning mot att man räddar kvinnan om det uppstår ett läge där inte båda kan räddas.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 22:43:54 följande:
    Globalt sett sker det en våldtäkt i sekunden.
    Anonym (Bra fråga) skrev 2019-08-07 22:25:15 följande:

Jo.Om man inte blir våldtagen väljer man själv att ha sex vid just det tillfället.

Antingen är abort mord eller inte. Vad spelar det för om graviditeten varit självförvållad.

Och om nu våldtäkt skulle vara en giltig anledning till abort. Vems uppfattning gäller? Tänk om mannen och kvinnan är oense om graviditeten blivit till genom en våldtäkt. Du vet män brukar inte erkänna. Är det kvinnans ord då som gäller? Du snurrar till det helt.

Nej. Jag snurrar inte till något alls, för jag talar inte alls om lagstiftningen. jag talar i stället för sådana värderingar hos både män och kvinnor att de både tycker att våldtäkt är fel, och inte begår några, och att de också, innan det ens blivit några graviditeter, ser foster som värdefulla och inte efterfrågar abort om det senare blir något foster efter normalt icke påtvingat sex.

En annan sak som också påverkas av värderingar är hur man tar ansvar för sin sexualitet, hur man väljer att använda den, under vilka omständigheter osvosv.

Frågorna om "vems uppfattning som gäller" eller "vems ord som gäller" är ju frågor som kan ställas i relation till lagstiftningen och statens makt att avgöra, men det är inte de frågorna jag diskuterar.

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 22:57:32 följande:
    Vad vet du om det din tomte?

Globalt sett är det mesta sexet som sker mer eller mindre ofrivilligt.

I Saudi Arabien är kvinnor slavar. Våldtäkt inom äktenskapet existerar inte eftersom kvinnans kropp ägs av mannen. Gissningsvis våldtas nästan alla kvinnor regelbundet där oavsett vad de själva tycker. Man kan dra slutsatsen att en majoritet av alla graviditeter där är resultat av våldtäkter.

5 miljoner kvinnor utsätts för sextraficking varje år. 650 miljoner av dagens kvinnor giftes bort som barn. I Storbritannien sker det 60 000 våldtäkter per år.
    Jag är ganska påläst. Ja, det finns våldtäkter och prostitution osv, men Saudiarabien tycks ändå inte vara något land med stora mängder aborter  per capita. I västvärlden, speciellt i länder som Sverige, är det många aborter. och här är det annorlunda än där
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (döh) skrev 2019-08-07 22:57:32 följande:
    Vad vet du om det din tomte?

Globalt sett är det mesta sexet som sker mer eller mindre ofrivilligt.

I Saudi Arabien är kvinnor slavar. Våldtäkt inom äktenskapet existerar inte eftersom kvinnans kropp ägs av mannen. Gissningsvis våldtas nästan alla kvinnor regelbundet där oavsett vad de själva tycker. Man kan dra slutsatsen att en majoritet av alla graviditeter där är resultat av våldtäkter.

5 miljoner kvinnor utsätts för sextraficking varje år. 650 miljoner av dagens kvinnor giftes bort som barn. I Storbritannien sker det 60 000 våldtäkter per år.
    En siffra jag såg i "USA Today" var 1,5 % beroende på våldtäkt och incest. Jag vet inte om siffran var för USA eller inkluderade andra länder.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?