Inlägg från: Anonym (Bra fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra fråga)

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

klyban skrev 2019-08-26 17:38:58 följande:
    Ingen fråga för dom, varför vill du forcera detta på andra?
    Vari ligger forceringen ? Att på ett naturligt sätt finnas i sina vänners liv är väl inget forcerande ?

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-26 17:40:14 följande:

Din nyas är rätt icke nyanserad i frågan, och vad media ger för bild skiter jag fullständigt i.
    Är rätt säker på du missförstått den också, och med tanken på hur du anser dig ha denna rätt.

Vaddå för rätt ? Jag bara konstaterar att när man sätter sig in i skeenden är de ofta inte så enkla som medier beskriver dem, utan mer komplexa.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-26 17:38:36 följande:
    Blanda inte in andra människor, de hjälper inte i vad du gör och säger.
    Jag skriver bara som det är, Vi är ju inte perfekta någon av oss.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-26 17:38:01 följande:
    Sett hur du diskuterar, det är skam du belägger.
    Jag kan vara abortmotståndare helt utan det du gör.
    Du vet ju inte ens vad jag gör.
  • Anonym (Bra fråga)
    Akidoki skrev 2019-08-27 00:35:16 följande:
    Det är helt omöjligt att ta dig på allvar.
    Du anser på förhand att allt jag skriver är fel, men i svenska mediers nyhetsrapportering märks ofta reporterns egna sympatier.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Ellie) skrev 2019-08-27 10:51:02 följande:
    Motsatsen till fri abort skulle kosta staten mer om du har ett rent ekonomiskt intresse.

Fler tonårsgraviditeter som resulterar i kvinnor som inte får ordentlig skolgång och med det sämre jobb alternativt inget jobb= mindre skatt, mer bidrag. Fler oönskade barn som riskerar att fara illa= mer pengar som går till soc, lvu. Barn som far illa riskerar att fastna i missbruk, inte gå klart skolan= mindre skattepengar, mer kriminalitet som kostar samhället. Fler barn växer upp med bara en registrerad förälder vilket gör att staten måste betala ut mer underhållsbidrag samt att fler barn kommer växa upp i fattigdom vilket ökar trycket på försörjningsstöd.

Sen har vi ökade illegala aborter som kommer leda till att kvinnor får allvarliga skador som kommer kräva vård som kostar mer än aborter.

Så rent ekonomiskt så är fri abort en vinst för samhället.

Nu är det inte juridiken jag diskuterar - dvs det som kallas fri abort, dvs lagstiftningen - utan etiken. Det är en annan sak. Jag är snarare för att inte göra abort även om lagen tillåter en abort.

Jag har väl aldrig förespråkat tonårsgraviditeter. Jag har aldrig förespråkat att inte gå i skolan och att inte jobba och betala skatt. Jag har inte förespråkat oönskade barn. Tvärtom är det givetvis oerhört viktigt att förebygga graviditeter, men jag menar också att abort inte måste vara det självklara svaret på en oplanerad graviditet. I vissa fall, när livsomständigheter förändrats till det bättre har oönskade barn blivit önskade. Framtiden är inte ödesbestämd.

Jag har inte förespråkat några  aborter alls, inte heller illegala.

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-27 09:39:12 följande:
    Det finns för hela världen att läsa här, har du glömt?
    Nej. Du vet inget som jag inte skrivit här. Här skriver jag bara allmänt för en uppvärdering av ofödda, inte speciellt till någon enskild person.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-27 09:38:52 följande:

Och din vilja kontrollera kvinnor är med här, är du medveten om detta?

Och vad det har med perfekt och göra, är ingen som ens förstår.
    Men du var väl tvungen skriva nått när du inte får trycka ned kvinnor som vill göra abort.

Varför skulle jag kontrollera kvinnor. Dessutom är väl männens agerande lika viktigt som kvinnornas här ? Jag skriver allmänt, inte riktat till en viss person, och det är frivilligt att läsa om jag skriver.

Varför skulle jag trycka ned någon ? Jag tror inte det finns kvinnor i denna tråden som vill göra abort.Det är ju mest du o jag som skriver här. Jag talar allmänt för en uppvärdering av fostret för framtiden, inte specifikt till en viss person som vill göra abort.

Du skrev ju själv att jag "ansåg mig bättre". Därför skrev jag att ingen är perfekt, varken jag eller någon annan.

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-27 09:37:30 följande:
    Din nyans är förnedring och nedtryckande, mycket oempatiska drag.
    Nej. Jag menade att medier ofta är förenklande och onyanserade. Så är det. Jag tror inte du har mer empati än jag. Jag skriver allmänt, inte till en viss person. Det är inte nedtryckande.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-27 09:35:42 följande:

Det har jag berättat för dig innan, men helt plötsligt så vet du inte.
    Förstår dig!

Nej. Du trodde det, men du förstår ju inte vad jag egentligen menar.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?