Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?
Men när du pratar om alla dessa värderingar som ska få efterfrågan av abort att försvinna så visar du tydligt att du inte förstår att det inte bara om värderingar eller förmågan att ta hand om ett barn. Det är så himla mycket mer som spelar in. du kanske vill ha barn men befinner dig på en plats i livet då du helt enkelt inte vill eller kan.
Det där andra stycket visar klart och tydligt att du gör dig själv till någon slags mall för hur du vill att andra ska tänka och agera. Jag är en heterosexuell kvinna och jag vill inte utesluta något som jag gillar ur mitt sexliv pga av att jag är en person som inte vill ha barn.
jag är väldigt nyfiken på hur du tror att din ide om hur vi ska komma till den punkt där abort inte längre efterfrågas då ett sånt läge aldrig någonsin existerat tidigare. du får såklart ha din dröm och dina åsikter, men jag är intresserad av vad du har för tankar kring detta+
Sista stycket... har du själv gjort en abort+ Även fast man är för abort så är det inte en särskilt bekväm grej att gå igenom. Det är rätt meckigt att boka tid hos en läkare för ett första möte. Det kanske inte finns tider så att man behöver vänta och uppleva allt fler symptom av graviditeten. Du kanske måste sjukskriva dig och missa en massa inkomst mm. Vid en medicinsk abort så måste man ta tabletter som man mår skit av för att nån dag senare ligga i ett litet rum på en kvinnoklinik och må illa och ha ont. har du otur så kommer inte allt ut och du måste genomgå en skrapning. du kommer att blöda en låång tid efteråt och dessutom vara extra infektionskänslig och orolig för komplikationer. Även om man inte är känslomässigt påverkad så är det inte en bekväm upplevelse. de flesta skiter inte i preventivmedel och gör aborter på löpande band som vissa vill få det att låta som. man gör abort för att man inte vill bli förälder under rådande omständigheter. Svårare än så är det inte. Bara för att du var beredd att ändra om dina livsplaner så betyder det inte att andra varken vill eller kan för det.
Ber om ursäkt för rörig text men mitt tangentbord vill inte samarbeta.
När jag nämner värderingar så menar jag mer än du menar med ordet. Jag kanske hellre borde använda ett annat ord än värderingar, men det är svårt att hitta.Det har med hela ens grundläggande och djupare livsinställning att göra.
Jag tror det är olika från individ till individ hur ens tänkande, känslor och inställning förändras. Det går inte att ge något allmänt recept på det, däremot exempel. Jag hade varit absolut abortkritisk även om jag hade varit ateist. Det kallas Secular Pro Life, och jag har stor respekt för sekulära abortkritiker, men jag är själv troende kristen. Jag är till yrket ingenjör och adjunkt, men jag är aktiv i Svenska Kyrkan, och om jag på något sätt i det arbetet bidrar till att några individer kommer till tro på Kristus och vill leva som hans lärjungar / efterföljare så bidrar jag till hur deras liv och grundläggande tankar ändras.
Själv blev jag kristen vid ca 16-20 års ålder och mitt liv har förändrats. Jag vill fortsätta verka i kyrkligt arbete och om vi vinner några människor på allvar för lärjungeskapet - inte primärt för abortfrågans skull - så är det också troligen människor som, som en bieffekt, inte kommer att efterfråga abort längre fram i framtiden. Då ser de på sitt liv på ett nytt sätt.
Jag är mycket för icke-våld mot både födda och foster, och jag råkar samtidigt vara mot våld mot djur också .Jag råkar samtidigt vara vegan och djurrättsaktivist. (Jag debatterar ofta mot de "köttkristna" som försvarar "köttsamhälle".) För mig är alla dessa saker olika sidor av samma mynt. Jag valde också på den allmänna värnpliktens tid att söka vapenfritj.Där finns också en koppling till icke-våld och icke abort.
Mall o mall ? Självfallet gläds jag om andra delar samma tankar som jag , men helt utan tvång.
Jag vet att en abort inte är behaglig att genomgå, men faktum kvarstår att många män och kvinnor tar relativt lätt på aborter. (Lustigt förresten att en person nyss satt på bussen och talade om grav.test samtidigt som jag skriver detta.)