-
Det gör jag med.Anonym (döh) skrev 2019-07-18 01:27:30 följande:Tycker inte att du ska offra någonting. Tycker det är bättre att ge. Så gör jag i alla fall.
-
klyban skrev 2019-07-17 23:58:42 följande:
Men nu svarar jag, saken är att du försöker lägga skuld på dessa kvinnor, just för du har inte en egen åsikt, utan en hybris som får dig att tro det är din rätt och göra så.
En kvinnas kropp är hennes egen, stigmatisera dom, är inte en sund "åsikt", utan en sjuk.
Förstår inte hur du kan få den hybrisen, men så är det med agendor, det är sällan logik bakom.
Snarare vill jag väl tala innan män och kvinnor väljer abort, tala för den ståndpunkten att fostret är något värdefullt. Men jag tycker faktiskt inte det är fel att känna skuld, och jag tycker inte det är fel om både män och kvinnor känner skuld i abortsammanhang. Varför bara kvinnor ? Män bär ett betydande ansvar.
Jag tycker tvärtom att det kan vara sunt att ha skuldkänslor. Det kan vara kopplat till insikter, Jag har också skuldkänslor för sådant i mitt liv där jag själv brustit. Jag tycker inte alls det är fel att varken ha skuldkänslor för det man själv gjort fel eller att bidra till att män och kvinnor känner skuldkänslor på områden där de faktiskt har ansvar. Det är dock inte ett självändamål, för det är framåtsyftande och, menar jag, kopplat till självinsikt. Det är dock inte det primära jag vill. Snarare är det att tala för fostret som en värdefull entitet. Sedan tror jag att man är älskad och värdefull även om man gjort saker som är fel, och det menar jag att vi alla har, såväl jag som du och alla andra.
Det kan inte vara tabu att diskutera aborter. Som skattebetalare bidrar jag ju också till dem. Det måste vara tillåtet att uttrycka åsikter på ett offentligt forum där det är frivilligt att läsa ens inlägg. Jag har en logisk sammanhängande linje. Jag är för icke-våld, mot såväl djur som människor, födda som foster. Det är varken osunt eller hybris. Det handlar inte heller bara om kvinnor. Män är ofta mycket aktiva i att driva fram aborter. Det är fakta.
-
Vilket i o f s jag inte förnekat.Anonym (döh) skrev 2019-07-18 14:36:26 följande:Det de också missar är att en graviditet och barnafödande är livsfarligt. En kvinna i ett fattigt land genomför en graviditet med sitt liv som insats. Och även i Sverige där och skadas kvinnor av det.
-
Fast vid svåra medicinska komplikationer kan ju en kvinna göra abort även om hon inte planerat en abort. Det finns ju möjlighet att ändra sin plan,Anonym (anonym) skrev 2019-07-19 12:14:58 följande:Adoption är aldrig alternativ till abort eftersom en graviditet är inget någon frivilligt vill genomgå som inte vill ha barn med de stora risker en graviditet innebär
-
Anonym (kvinna35) skrev 2019-07-18 11:21:14 följande:Jag vet inte om jag håller med dig, men jag uppfattar då inget skuldbeläggande eller hybris i dina inlägg, varken direkt eller indirekt. Man måste kunna diskutera sakligt utan att misstänkliggöra varandra och måla på dolda motiv.
Du har ju varit öppen om vem du är och din kristna tro och värderingar. Men jag undrar om du inte är lite naiv, du verkar tro att allt är godhet och kärlek och icke-våld (om jag förstått dig?) . Det står ju rätt stränga saker i bibeln, tex. om vilket straff den ska få som orsakar en kvinna att förlora sitt foster, liv ska ges för liv osv. (och massor av grymma beskrivningar vad gäller annat också) Men å andra sidan även att Gud är förlåtande osv. Vad gäller egentligen, för någon som tror som du?Tack för förståelse i stället för angrepp. Vad gäller det rent juridiska i bibeln så är själva kärnpunkten som alla missuppfattar i Sverige, där kristen tro är okänd för så gott som alla, att det står i nya testamentet , svart på vitt, att inte alla bruk i gamla förbundet gäller i vår kristna församling nu i nya förbundet.
Många rycker ut bibelcitat ur sitt sammanhang utan att sätta in dem i helheten. Se t.ex på den text som handlar om äktenskapsbryterskan i Johannes (.e kapitel. Det står att Jesus räddar henne från avrättning, men också att han tillrättavisar henne för äktenskapsbrottet. Dvs, etiken i gamla förbundet gäller, men inte juridiken att den skyldiga här skulle avrättas.(Sedan var det också så enligt uppgift att även i gamla förbundets tid tillämpades detta i regel inte i praktiken.
Ett annat exempel är att det står att Jesus förklarar "all mat för ren". Själv är jag visserligen vegan, och får därmed ändå inte i mig sådant som är förbjuden mat i gamla förbundets regler (främst griskött och skaldjur ?), men om jag t.ex skulle komma i ett läge där jag inte hade tillgång till den veganska mat jag äter, och var tvungen att äta djur för min överlevnad, så tror jag att jag lika gärna kunde välja sådant som var förbjudet i gamla förbundet som annat.
Ett 3:e exempel är att jag menar att religiös omskärelse inte är ett påbud i nya förbundets församlingar, och även den frågan berörs i nya testamentet.
Ett 4:e exempel är att vis ser att i nya testamentet välkomnas, inte avrättas, personer i församlingen som gjort sådant som man formellt kunde avrättas för i gamla förbundets tid. "Så har somliga av er levt men ni har blivit tvättade rena...." Ungefär så står det.
Sedan skulle jag vara abortkritisk på rent etisk grund även om jag var ateist eller agnostiker. Det kallas då för Secular Pro Life.
-
Begärt ? Var har jag skrivit det ?Anonym (döh) skrev 2019-07-19 12:20:33 följande:Det är väl rätt mycket begärt. Skulle du offra din ena njure till en behövande gravt njursjuk individ? Säg att du till råga bodde i ett utvecklingsland där en operation skulle ske under smutsiga förhållanden?
-
klyban skrev 2019-07-18 11:42:13 följande:
Som att man dödar foster och den skuldbeläggning, är det den du glömde?
Även den med följande stigmatiseringen som man försöker sig på.
Och gud har ingen bestämmande rätt över andra människor, den som inbillar sig detta HAR hybris.
Jag är abortmotståndare, men bara för mig själv, för vem inbilla sig nått annat och att man kan ha åsikter om nått man inte ens har med att göra, inte ens på nått sätt.
Nu är det ju inte bara kvinnor det gäller, utan i hög grad också män. Jag tycker inte alls det är fel att känna skuld både på abortområdet och andra, men det är inte huvudsaken och definitivt inte självändamålet. Snarare är det väl viktigt med både mäns och kvinnors värderingar innan det görs några aborter:
Vad gäller Gud så tror jag det är så att Gud "låter oss bryta mot Guds lag". Du har en egen vilja, och Gud hindrar inte det. Jag tror att mycket sker som inte alls är Guds primära vilja, men samtidigt har givetvis varken jag eller du skuggan av en chans om/när Gud verkligen verkar mot något jag eller du gör. Skulle jag tro det så VORE det väl i sanning hybris.
Åsikter kan man väl ha om vad som helst ? Vem kan förbjuda det ? Dessutom har jag absolut med aborter att göra. Jag bidrar väl t.ex. till dem via landstingsskatten.? Det känns inte bra att bidra till något jag tycker är fel.
-
Anonym (kvinna35) skrev 2019-07-18 13:32:59 följande:Jag undrar också hur du i ditt vardagliga liv försöker få fram dina kristna värderingar till människor som inte är kristna? Du knackar inte dörr iallafall om jag fattat dig rätt?
Det är väldigt olika. Jag arbetar ideellt inom Svenska Kyrkan dock. Yrkesmässigt är jag civilingenjör och adjunkt, men på fritiden är jag verksam i Svenska Kyrkan., Jag har bla sänt närradio och deltagit en hel del i gatuinsamlingar till hjälpverksamhet, bla i samband med missväxt och krig och katastrofhjälp, men även till mer långsiktigt hjälparbete.
Vardagen har dock många olika situationer där jag tänker ungefär "vad skulle Jesus göra i den här situationen?"
-
Var har jag begärt nånting ?Anonym (döh) skrev 2019-07-19 12:20:33 följande:Det är väl rätt mycket begärt. Skulle du offra din ena njure till en behövande gravt njursjuk individ? Säg att du till råga bodde i ett utvecklingsland där en operation skulle ske under smutsiga förhållanden?
-
Självfallet måste man få uttrycka åsikter om vad ens skattepengar går till och verka för att de skall gå till vissa saker eller inte gå till vissa saker. Det kallas inte hybris utan demokrati.klyban skrev 2019-07-19 12:56:55 följande:
Inget som skattebetalare ger dig rätten till nått. på området, då det är inte din ensak.
Inte ens överhuvudtaget!!!
Dock din hybris får dig att inbilla dig annat.