Inlägg från: Anonym (Bra fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra fråga)

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

LauraPalmer skrev 2019-08-13 15:10:13 följande:
    Det resonemanget bygger ju på att alla människor vill skaffa barn och att enda anledningen till abort skulle vara bristande sociala nätverk. 

Att vilja ha barn eller inte, att göra abort eller inte har långt ifrån bara med värderingar att göra. Det är så mycket annat som spelar in som man inte kan bortse ifrån. 
    Självfallet vill inte alla ha barn, och självfallet finns olika bakgrunder till aborter, men samtidigt kan man ha en grundinställning där man i o för sig försöker undvika att få barn, men där man också ser det så att det skulle kunna bli en helt OK tillvaro även om man avstår från abort om graviditet ändå uppstår. Den grundläggande inställningen i livet betyder mycket. Vad man anser om fostrets värde spelar faktiskt roll. I likadana situationer väljer en del abort och andra inte. Även männens inställning är ofta avgörande. Många aborter är initierade av män.
  • Anonym (Bra fråga)
    ica skrev 2019-08-13 15:41:14 följande:
    Det är väl landstingen som står för notan. Annars är nog oönskade barn en betydligt större utgift för samhället. De kostar många år framöver.
    Gamla kostar väl också ?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (A) skrev 2019-08-14 18:58:09 följande:
    +1
    Ingen här har hävdat att alla vill ha barn eller att allt handlar om sociala nätverk. Ibland är faktiskt värderingarna hos män och kvinnor avgörande. I likartade situationer väljer en del abort och andra inte. Själva grundsynen på livet och annat påverkar absolut hur vi handlar i olika lägen.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-13 17:45:25 följande:

Dock bryr dom inte sig om barnen när de väl ploppat ut, utan då är det vind för våg som gäller.

Hade dom varit lika engagerade att hjälpa när man var ur magen, så hade det varit svårare att säga emot abort argumentationen(fortfarande rätt enkelt ändå, då hybrisen att äga andras kvinnors kroppar är bara för tydlig).
    Detta är bara ett galet och tokig sak som sprungit ur den Republikanske kristna högern.
    Och där är man än mer tydlig med att man skiter i ungarna när de ploppat ut.

Exakt vem skriver du om ? Du vet väl inget om vad jag bryr mig om, vad jag engagerar mig i eller vad jag gör ? Exakt vem lämnar barn vind för våg ? Namnge. har någon här uttalat sig för ägande av kvinnors kroppar. Kan du i så fall exakta citera en sådan rad ?
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-15 06:41:06 följande:

Jo, jag vet hur lite man bryr sig om barnen när de väl ploppat ut, i USA låser man tom in dom bara för man kan.
    Än mindre hjälpa ill med den ekonomiska politiken.

Du pratar som du äger kvinnors kroppar, inte genom säga att du äger dom, utan belägga dom med skuld, nedvärdera dom som dåliga människor pga de överväger abort eller gör abort.
    Ett solklart fall och en total avsaknad av empati att förstå frågan, och att man inte äger andras kvinnokroppar.

Vad folk inte verkar fatta, det är att detta abortmotståndare är en Amerikansk sak(och katolsk, och mer saker på till), men främst Amerikansk kristen fundamentalistisk höger som kommit med denna.

Exakt vem/vilka är dessa odefinierade "man" ? Vem låser in barn bara för att han/hon kan ? Ekonomiska politiken ?? Vem ? Vad ? Konkretisera ? USA är dessutom ett stort land och det är olika på olika ställen, men även amerikanska delstater har väl lagar om förbjuder barnmisshandel.

Det är väl snarare så att du inte förstår vad jag skriver. För det första så betonar jag alltid att det handlar om män  såväl som kvinnor. Varför skriver du inte då att jag "säger att jag äger mäns kroppar" också. Enligt en amerikansk undersökning är det en stor andel av aborterna där män fått kvinnor att göra abort. Dessa män har givetvdi ett stort ansvar för att det blivit som det blivit.

För det andra så handlar det väl till stor del om att tala för vissa värderingar för att inte göra abort långt långt långt innan det ens finns någon graviditeter och ännu mindre aborter, alltså den grundläggande livsinställningen från början, och då finns det ingen skuld i frågan. Det förstår du inte.

För det tredje ;om du nu inte tycker det är så farligt med aborter så behöver du ju inte ta åt dig, inte känna något alls.

För det fjärde : Att  få någon att känna skuld behöver inte alltid vara fel. Jag har gjort massor av saker, och underllåtit massor av saker, som det finns skäl för mig att känna skuld över.. Det är inte fel. Jag tror det finns sådant du kan känna skuld över också. Så är det för alla. DÄREMOT är det viktigt att det inte stannar där. Man får ALDRIG fördöma personen i sig själv även om man är kritisk mot handlingar. Man måste skilja på person och handling. Även en vars handlingar kritiseras måste få kärlek och känslan av att "jag är värdefull och älskad".

För det femte tror jag inte det finns någon som är med i tråden som överväger abort och påverkas på det sättet ändå.

Man kan vara abortkritisk även som ateist eller agnostiker. Sedan är väl inte just katoliker de som dominerar amerikansk kristen höger. Katolkerna brukar dessutom inte vara så "fundamentalistiska". Jag tycker du förenklar bilden.

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (anonym) skrev 2019-08-15 11:54:03 följande:
    De amerikanska abortmotståndarna som befinner sig utanför dessa abortkliniker och skriker åt patienter, sjunger religiösa sånger, trakasserar kvinnor som de påstår syndar kallar klinikerna för murder mills är främst män de har dessutom förmåga att äta medhavd mat trots att de enligt dem mördas barn några meter i från dem...De är tydligt inte intresserade av att stödja kvinnor som är oönskat gravida för vilken kvinna skulle söka hjälp hos människor med megafoner som skriker mördare åt dem och om dessutom låter sin stora barnaskara skrika mördare åt okända människor samtidigt som de håller upp bilder på döda foster

Det finns kanske de som agerat på liknande sätt, men det är inte generellt - inte alla gör så -, och inget jag rekommenderar. Att vissa agerar fel innebär inte att de många aborterna i västvärlden i sig är något positivtt som man inte ska försöka förebygga.

För min del tror jag också att aborter är synd mot Gud, och jag är troende inom Svenska Kyrkan men jag tror samtidigt att Gud älskar även de som har gjort abort och vill ge dem upprättelse. Man får aldrig fördöma personen som sådan även om man är kritisk mot en handling. Man måste skilja på person och handling. Det ena utesluter inte det andra.

Jag tänker t.ex på avsnittet där det står att Jesus räddade en äktenskapsbryterska från avrättning (Den som är utan synd kan kasta första stenen), men samtidigt så tillrättavisar han henne också och uppmanar henne att ändra i sitt liv-dvs han älskar personen, men älskar inte handlingen.

Jag antar dock att du är icke troende, och då anser du naturligtvis att jag har fel i detta. Jag antar att du anser att någon Gud inte finns och att man därmed inte kan  begå synd emot Gud. Sedan hade jag varit abortkritisk även om jag hade varit ateist eller agnostiker.

Det är bara dumt att stå och skrika mördare åt okända personer. Det är nog personer med förhållandevis "låg IQ"

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Fcbkw) skrev 2019-08-16 18:34:28 följande:
    Det är inga barn utan foster.

Du kan inte rädda livet på ett foster som inte är ditt.

Jag tycker även ett foster är värdefullt, oavsett vad man kallar det

Så enkelt och allmänt kan man inte uttrycka det. Det finns massor av situationer där en eller flera personer kan bidra mera direkt eller mera indirekt till att ett foster i någon situation räddas.

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-17 10:03:18 följande:

Du kan bara tycka så om ditt eget foster, vi andra vet att du äger inte andras kroppar.
    Så varför agerar du som du gör och belägger dom med skuld och förnedring?
    Och det säger jag som abortmotståndare, dock har jag inte hybrisen och tro att jag kan forcera detta på andra på det sätt du gör.
    Tycker du är en oempatisk människa som tror du kan ta dessa "rättigheter" du gör.

Jag ser det som ännu mer oempatiskt att avsluta ett fosters liv om det inte är en nödsituation . Det om något ser jag som förnedring.. Jag säger aldrig något negativt om en person i  sig själv. Jag diskuterar handlingar, inte personerna i sig. Sedan har jag ingenstans skrivit om att forcera något alls. Dessutom kan man arbeta för grundläggande värderingar, som bidrar till att färre aborter efterfrågas,  till och med utan att ens nämna ordet abort. Till exempel är jag kyrkligt aktiv. Om jag till exempel är med och sänder närradio och bidrar till att vinna fler för tron - utan att ens nämna ordet abort - så kan det också bidra till att det är personer som i framtiden inte efterfrågar aborter , utan att ens säga något om aborter. Det är helt enkelt så att olika områden i livet förändras när man är i tron. Det är inte ett dugg förnedrande att jag arbetar kyrkligt - utan att ens nämna ordet abort.
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Fcbkw) skrev 2019-08-17 10:55:08 följande:
    Hur då?
    Det finns hur många tänkbara situationer som helst, t.ex läkare som ger en behandling så att ett missfall undviks. Ett annat exempel är t.ex om några bidrar till en bättre/annan situation för t.ex vänner och släktingar i samband med en graviditet, så att fler alternativ till abort öppnas upp i just det fallet. I vissa fall ändras en oönskad graviditet till en önskad. Framtiden är inte ödesbestämd.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-17 12:44:03 följande:

Upp tills nu så har det varit att förnedra, förlöjliga och en makalös hybris att man äger dessa kvinnokroppar.
    Men ofta till höger så tror man att kvinnor är saker som man äger och kan göra vad man vill med.

Kolla i USA och tillsättande av politiska poster och av fascisten trumpen, färgade och kvinnor är makalöst få som är tillsatta.
    Och dessa ska göra beslut som innefattar kvinnor, och man har en ledare som anser han är känd och då är det bara ta på musen när man känner för det och utan kvinnas samtycke på nått sätt.

Nej. T.ex läkare som ger en behandling som förebygger  ett missfall, eller personer som bidrar till att situationen ändras för t.ex vänner och släktingar i samband med en graviditet, så att nya och möjliga alternativ till abort öppnas (olika i individuella fall). I vissa fall förvandlas en oönskad graviditet till en önskad. Förnedra är inte särdeles kreativt.
Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?