Inlägg från: Anonym (Bra fråga) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bra fråga)

Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?

klyban skrev 2019-08-26 17:40:14 följande:

Din nyas är rätt icke nyanserad i frågan, och vad media ger för bild skiter jag fullständigt i.
    Är rätt säker på du missförstått den också, och med tanken på hur du anser dig ha denna rätt.

Sin åsikt får alla uttrycka om man följer reglerna, och jag missförstår inte allt.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-29 09:50:34 följande:
    Dock kan alla läsa dina inlägg, och den röda tråden av förnedring och skam mot de som vill ta en abort är MYCKET klar.
    klyban skrev 2019-08-29 09:50:34 följande:
    Dock kan alla läsa dina inlägg, och den röda tråden av förnedring och skam mot de som vill ta en abort är MYCKET klar.

Exakt hur definierar du förnedring ? Är allt framförande av åsikter i etiska frågor förnedring ? Det finns ju alltid de som tycker annorlunda ? Får man aldrig framföra en åsikt där andra tycker annat ?  Dessutom är det ju nästan bara du och jag som skriver här, och förmodligen nästan bara du och jag som läser.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-29 09:55:59 följande:

Allt du säger på området berättar detta, är du inte ens medveten om vad du skriver?

Du anser dig bättre än de som vill ta en abort, det råder ingen som helst tvekan om ens.

Jag som abortmotståndare, skulle aldrig få tanken att med smutsiga medel skambelägga de som har en annan tanke på nått som jag inte har med att göra från början.
    Det är därför abortmotståndaren i mig bara gäller mig och ingen annan, och den retorik man använder emot dom är extremt äcklig och horribel.

Att du inte perfekt är inget jag är intresserad av, utan det som du skriver får du stå för.
    Och där ska kvinnor hanteras så de inte gör abort, med skuld och skam.
    Fruktansvärt oempatiskt och vedervärdigt beteende mot andra som du inte har ett skit med att göra om nått.

Du påstår mycket du inte har belägg för.

1) Jag vet precis vad jag skrivit.

2) Hur skulle jag kunna kontrollera någon ? Jag har ingen makt what so ever.

3) Exakt var har jag skrivit att jag skulle vara bättre ? Tvärtom har jag skrivit att jag inte är det. Du lägger ord i mitt tangentbord som jag aldrig skrivit.

4) Varför just kvinnor ? Männen är väl lika viktiga ? Många gånger är det män som tar det största initiativet till aborter.

5) Man kan väl inte skämmas för något man inte gjort? Jag talar för grundläggande värderingar långt innan några aborter görs.Det är inte oempatiskt.

6) Jag tycker det är mer oempatiskt att abortera friska foster än att ifrågasätta en etik som säger att det är något bra.

7) Man kan arbeta för grundläggande värderingar som bidrar till färre aborter utan att ens nämna ordet abort-

8) Det var inte jag som startade tråden. Varför går du inte på trådstartaren, även om  vederbörande lämnat tråden ? Vem bestämmer vilka trådar och ämnen som får diskuteras ? Flera kan men de måste inte läa det jag skriver. 

0) Ge exempel på en fråga där man får skriva även om man tycker annorlunda än du.

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-29 09:59:44 följande:

Jo, du vill hantera kvinnor med skuld och skam så de inte gör abort.
    Hade abortmotståndare brytt sig om barnen när de är ute, så hade i alla fall en rödtråd av bry sig kunnat urskilja, men denna typen har inte det intresset.
    Utan det är liv till varje pris, och helt ointressant vem man stampar över.

Och jo, det är exakt vad du menar med det du säger.

Om du ska ändra detta, får du faktiskt dramatiskt ändra din retorik, men tror inte du klan det.
    Utan kommer falla tillbaka till skambelägga och sparka på den som är i en svår situation av en orsak du inte ens har med att göra.

Nu generaliserar du grovt. Vad är det som säger att man inte kan bry sig om födda barn om man är abortkritisk. Jag har själv gjort olika insatser. Vaddå denna typen ?

Skud och skam? Kan man över huvud taget argumentera i en etisk fråga utan att du använder det uttrycket ? Är det fel tex att jag står på djurens sida och argumenterar för liv och mot död, mot uppfödning och dödande av köttdjur ?

Hur ska man argumentera i en etisk fråga utan att du talar om skuld och skam ?

Vaddå sparka på någon i en svår situation ? För det första är det inte sant att alla aborter sker i så pressade situationer som det ibland framställs. I vissa fall är det mer eller mindre ett "bekvämlighetsval", inte i alla fall men i vissa specifika fall. Jag har själv sett och hört människor diskutera . Jag har själv hört människor berätta. Och i åtskilliga fall har män ett stort ansvar. Män tar som sagt inte sällan initiativ till att göra abort, och söker övertala elelr pressa kvinnan att göra det. Där kan man VERKLIGEN snacka om att kontrollera.

Jag tror för det andra inte att någon i en sådan pressad sits bryr sig om att läsa vad jag skriver här.

Sedan,vad gäller att verka för värderingar som bidrar till färre aborter, så föredrar jag att göra det utan att ens nämna aborterna. Det finns andra sätt. 

• Anonym (Bra fråga)
    Anonym (julia) skrev 2019-08-29 10:29:33 följande:
    Du är fri att tycka precis det du vill och göra som du vill. Men det är ingen som bryr sig om vad du tycker och gör.
    Jag tycker inte det jag "vill" tycka, snarare det jag är övertygad om, och vad mitt hjärta och samvete säger. Många bryr sig inte, men en fråga : Bryr sig någon om vad du själv tycker eller gör ? Varför  skriver du själv ett inlägg ?
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-08-29 12:06:55 följande:
    "Pro life" är inget annat än "anti women". Man bryr sig öht inte om barnen när de väl är födda och man bryr sig heller inte om mödrarna. Inte heller är man intresserad av att efterforska vilken man det är som bidragit till graviditeten och helt uppenbart inte tagit sitt ansvar.

Du generaliserar och förenklar. Jag är inte "anti woman".Jag har själv gjort insatser för barn, både sådana jag känt och sådana jag inte känt. Vaddå efterforska ? Oftast är det väl känt vem som är far, inte alltid men ofta ?

Exakt vad skulle jag efterforska ? Jag känner ingen som är gravid och inte vet vem pappan är. Självfallet är det jätteviktigt att männen tar sitt ansvar. I väldigt många fall är det mannen som tar huvudinitiativet till abort.

Grundläggande värderingar hos männen är väl därmed lika så viktiga att arbeta med som hos kvinnor `.

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-08-29 12:42:13 följande:

Det är därför det blir så satans jävla galet och det du tar upp.

Detta handlar inte om nått man bryr sig om, utan en religös agenda som politiken tagit upp.
    När väl barnet ploppat ut, så skiter man fullständigt om de inte klarar sig själva.
    Och detta kommer av religion, och högeragenda detta om nått de inte har ett skit med att göra.

1)  Man kan vara. abortkritisk utan någon tro alls. Alltså är det inte en specifikt religiös agenda Jag hade varit abortkritisk även om jag hade varit en ateist eller en agnostiker. På så sätt har det inte med tron att göra, även om jag i o för sig tror att Gud också  är för icke-våld mot såväl födda som emot ofödda..

2)Jag skriver inte alls om politik.

3) Jag har, till exempel, som skrivits förut i tråden gjort åtskilliga insatser vad gäller just barn eftersom du upprepat ett anat påstående vad gäller de där sakerna.

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-09-04 06:22:52 följande:

Läs dina inlägg, så ser du en mycket klar röd tråd i vad som är förkastligt och hybris.
    Men tror aldrig det kommer ske.

Ingen hybris. Jag har inte på något sätt påstått att jag själv är bra, men på exakt samma sätt som jag vill tala för sådana värderingar från tidig ålder att man ser djur som värdefulla, och inte efterfrågar deras dödande är jag för sådana värderingar  från tidig ålder att både män och kvinnor ser människofoster som någonting värdefullt, långt långt innan det skulle kunna bli tal om någon abort. Och sådana kan människor få utan att man ens nämnt ordet abort-

• Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-09-04 06:23:56 följande:

Intressant efter så många inlägg och berättat dina fel du gör och den hybris du har.
    Så låtsas du om att du inte har en aning, vem tror du går på nått sånt?

Nej. Ingen hybris. Vi har alla fel, både jag och du . En aning om vad ? Man kan väl delta i en diskussion även om man inte är perfekt ? Ingen av oss är perfekt, inte heller du.
  • Anonym (Bra fråga)
    klyban skrev 2019-09-04 06:26:25 följande:

Det är ingen generalisering, för här pratar man "free money".

Vad får en människa och inbilla sig äga kvinnor och deras kroppar?
    Och inbilla sig det är bra att förnedra och skämma de som vill göra en abort.
    Vem ger dig den rätten(svara inte, vi vet redan du gett dig den makten alldeles helt själv, det är där hybrisen kommer in).

Det är din åsikt, så stå för den, för den är förkastlig och ska lyftas så ofta det går och såna som tror de äger andra människor.

Vilka pengar ?

Jag har väl inte skrivit något om att äga någon.  Jag har inte nämnt någon person  som har genomgått en abort vid namn här i denna
    tråden. Du läser in en massa som jag aldrig skrivit.

Om jag t.ex är med och arbetar i min församling och om fler människor vinns för Kristus kommer de förmodligen att vara människor som inte kommer att efterfråga aborter senare, även om man aldrig ens nämnt ordet abort i verksamheten i församlingen. Tron förändrar nämligen prioriteringar + värderingar hos människor. 

Hur skulle det kunna vara förnedrande ?

Svar på tråden Varför ska staten finansiera aborter till stor del(borträknat våldtäkter och minderåriga) då sex inte är en rättighet?