• Anonym (solen)

Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?

Hej

Kan inte gå in på detaljer för då blir inlägget för långt men kortfattat så har jag som Barnbarn precis fått en sommarstuga av min morfar som jag inte haft kontakt med på flera år pga av konflikt inom familjen. Han har som mål att göra min mamma arvslös så gott det går. Mycket av hans grejer har gått till hans "nya" då mormor är död sedan många år.

Nu försöker han få en relation med mig och mina barn då han aldrig träffat dom pga dessa omständigheter. Han vill att jag ska få sommarstugan då barnbarns barnen kommer få en fin uppväxt där och då min mamma enl han aldrig skulle vilja ha den utan bara sälja den och ta pengarna,vilket är sant. Hon har inget intresse i en sommarstuga. Men detta är ju en del av hennes arv, och han har betalat en jurist och skrivit över allt på mig.

Den är kanske värd mellan 3-500000 jag vet inte, den ligger precis vid vattnen och är i väldigt fint skick.

Jag är absolut inte rik och inte min mamma heller men jag har det mycket mycket sämre ställt än henne. Dessutom småbarn och ingen hög inkomst.

Jag var från början (och är fortfarande) helt inne på att jag och mina barn kan njuta av denna gåva så länge morfar lever, och vara där på lediga stunder, sen när han dör så säljer jag den och ger alla pengarna till min mamma.

Men alla runt omkring mig tycker jag är galen som ska sälja den när han dör bara för att ge henne pengarna och att min mamma också är galen som säger till mig att det är hennes arv och att det är hennes så det finns ingen annan rimlig utväg än att hon ska få alla pengarna för den. För sen ärver jag ju henne!

Jag och min mamma har en jätte bra relation och jag skulle aldrig ta detta ifrån henne, men hur hade ni gjort? det är ju en gåva, och kunde lika gärna varit en "dyr" julklapp eller födelsedagspresent i en rik familjs värld? jag vet inte, vill bara inte att familjen ska splittras pga pengar, arv och gåvor!

• Svar på tråden Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?
  • Anonym (solen)
    Anonym (Stella) skrev 2019-07-08 08:00:00 följande:

Jag tycker att du ska njuta av stugan nu för stunden och när din mamma frågar så säger du att det där får ni ta ställning till när gubben dör. Det är smaklöst att kräva arv från någon som lever.

Det kanske löser sig ändå, får din mamma sin laglott som hon har rätt till så har hon verkligen inte rätt att kräva stugan från dig. Risken är ju att gubben skänker stugan till någon välgörenhet eller granne eller vad som. Den är ju hans att göra vad han vill med.

ja så får det bli, helt sant, det vore ju ännu mer bedrövligt, tack för din input :)
  • Anonym (solen)
    Anonym (Arv) skrev 2019-07-08 11:19:45 följande:

Du har alltså inte drabbats genom att din mamma genom att bryta med gubben skyddat er från att drabbas. Vore faktiskt i det läget helt fruktansvärt att du i egenskap av barn till din mor skulle hjälpa gubben att ännu en gång göra henne illa. Det är en kränkning att göras arvlös. Ett sätt för en elak förälder att utöva makt, över det barn som försökt göra sig fri.

Du kan inte med gott samvete medverka till det om du och din mor har en god relation det vite illojalt och hemskt.

Hjälp din mor att ta makten från gubben istället. Ta emot gåvan, mem se till att den eller pengarna den generar går till din mamma under tiden gubben lever.

Jag tycker det är rätt frånstötande att så många tycket att du ska tänka på dig själv och ta din mots rättmätiga arv. I vissa situationer är relationer viktigare. Så småningom kommer du att ärva din mor ändå.

du är den enda som beskriver så som min mamma upplever det, och som jag tänkte göra, jag kommer ju som du säger ärva henne och jag vill absolut inte stå på morfars sida även om jag gärna vill behålla sommarstugan. Men min mamma har ställt upp för mig hela livet och alltid stöttat mig med pengar m.m så känns fel roffa åt mig något som hon normalt skulle ärvt!
  • Anonym (Helena)
    Anonym (solen) skrev 2019-07-08 21:47:49 följande:
    oj ska försöka svara på allt, saken är den att min mamma är sjuk och skulle behöva gå i pension omgående, men hon skulle aldrig klara det ekonomiskt så hon tvingar sig att jobba även om hon egentligen borde sluta, orkar inte gå in på sjukskrivning m.m för det blir för svårförklarat. Hon älskar sina barnbarn och ville vi skulle njuta av detta tills morfar dör, sen skulle jag sälja och ge henne pengarna ( och såklart skulle jag få något för det som tack) men det kanske är girighet och ilska som du skriver, det är vel därför jag är kluven. Dock vet jag att jag i nästa led kanske vill ärva hennes hus m.m och då kanske jag inte bör roffa åt mig hennes arv ? jätte svår fråga och jag tror inte jag kommer veta ändå hur allt kommer sluta förens morfar dör, tack för ditt svar!
    Men du roffar ju inte åt dig din mammas arv? Sommarstugan är din morfars egendom, och är inte en del av något arv just nu för att han fortfarande lever. Det finns ju inget arv att roffa åt sig av? Tror att ni båda riktigt måste inse det. Det skulle väl kännas lite sådär om dina egna barn i framtiden kommer och säger åt dig att "inte vara så ovarsam med finporslinet, för det är ju deras arv och de vill ha ett komplett set". Eller ber dig att "sluta resa så mycket, för du reser ju upp arvet". Det skulle väl inte vara okej för dig?

Om jag var du skulle jag faktiskt sätta mig ner med din mamma och prata ordentligt. Att ni båda vet att morfar gör så här för att sabotera er relation, men det ska ni inte låta honom göra. Du ska ta emot stugan, och du, dina barn och din mamma (om hon vill) kan spendera många härliga dagar i stugan både nu och efter att morfar har dött. Det är ju ingen poäng i att sälja stugan när den är något åtminstone du och barnen kan njuta väldigt av. Att din mamma vill tvinga dig att sälja stugan och ge henne pengarna är inte bara girigt men väldigt orättvist av henne. Hon utövar ju nog så mycket känslomässig utpressning som din morfar i det fallet.
  • MammaKajsa

Kan du inte både ha kakan kvar och äta den istället?

Ha kvar stugan men hyr ut den större delen av året, vilket ger pengar som du kan ge din mamma. Men då kan du och dina barn vara där vissa veckor per år. 

• Anonym (S)

Jag tycker såhär. Rent juridiskt är stugan din. Du behöver inte ge något till din mamma. Det är en gåva från din morfar medans han lever, alltså inget arv. Kan ändå förstå att din mamma känner sig lite kränkt eftersom din morfars mål är att göra henne arvslös. Jag hade kanske känt så också för en stund men sen hade jag nog mest känt mig glad att mitt barn fick en sommarstuga där hon och barnbarnen kan ha det bra. Det är ju ändå till sina barn man vill ge allt man har till i slutändan. Då har ju skitstöveln ändå delat med sig till hennes barn. Hoppas din mamma kommer över sin kränkthet. Förstår också att det är känsligt. Du vill ju inte förstöra din relation med din mamma. Jag tycker du ska behålla stugan och inte sälja den. Låt din mamma vara där så mycket hon vill så blir hon ändå delaktig och kan njuta av den medans du har ekonomiskt ansvar för den. Ha fina stunder där tillsammans. Säljer du den blir det genast en moralisk fråga kring pengarna som sticker i ögonen på din mamma. Sätt dig ned och prata med henne. Vill hon hellre ha stugan och pengarna själv istället för att njuta av den tillsammans med er så har hon ingen vidare trevlig inställning.

• Anonym (Zzzz)

Hade du o din mamma haft en bra relation, hade hon aldrig ens nämnt att du skulle sälja stugan o ge henne pengarna.
    Skulle aldrig ge en girig o självisk person min o mina barns gåva.
    Självklart ska du respektera din morfars vilja o njuta av stugan.
    Något annat är ju fel.
    Jag kommer själv bli arvlös då mina sk föräldrar alltid sett mig som ett misstag, o det är helt ok, varför skulle jag vilja ha deras pengar när allt jag ville ha var deras tid o ett vänligt ord.

• Anonym (Zzzz)

Hade du o din mamma haft en bra relation, hade hon aldrig ens nämnt att du skulle sälja stugan o ge henne pengarna.
    Något annat är ju fel.
    Jag kommer själv bli arvlös då mina sk föräldrar alltid sett mig som ett misstag, o det är helt ok, varför skulle jag vilja ha deras pengar när allt jag ville ha var deras tid o ett vänligt ord.

• Anonym (Zzzz)

Något annat är ju fel.

• Anonym (Zzzz)

Något annat är ju fel.

• Tom Araya
    Anonym (solen) skrev 2019-07-07 23:18:34 följande:

Hej

Kan inte gå in på detaljer för då blir inlägget för långt men kortfattat så har jag som Barnbarn precis fått en sommarstuga av min morfar som jag inte haft kontakt med på flera år pga av konflikt inom familjen. Han har som mål att göra min mamma arvslös så gott det går. Mycket av hans grejer har gått till hans "nya" då mormor är död sedan många år.

Nu försöker han få en relation med mig och mina barn då han aldrig träffat dom pga dessa omständigheter. Han vill att jag ska få sommarstugan då barnbarns barnen kommer få en fin uppväxt där och då min mamma enl han aldrig skulle vilja ha den utan bara sälja den och ta pengarna,vilket är sant. Hon har inget intresse i en sommarstuga. Men detta är ju en del av hennes arv, och han har betalat en jurist och skrivit över allt på mig.

Den är kanske värd mellan 3-500000 jag vet inte, den ligger precis vid vattnen och är i väldigt fint skick.

Jag är absolut inte rik och inte min mamma heller men jag har det mycket mycket sämre ställt än henne. Dessutom småbarn och ingen hög inkomst.

Jag var från början (och är fortfarande) helt inne på att jag och mina barn kan njuta av denna gåva så länge morfar lever, och vara där på lediga stunder, sen när han dör så säljer jag den och ger alla pengarna till min mamma.

Men alla runt omkring mig tycker jag är galen som ska sälja den när han dör bara för att ge henne pengarna och att min mamma också är galen som säger till mig att det är hennes arv och att det är hennes så det finns ingen annan rimlig utväg än att hon ska få alla pengarna för den. För sen ärver jag ju henne!

Jag och min mamma har en jätte bra relation och jag skulle aldrig ta detta ifrån henne, men hur hade ni gjort? det är ju en gåva, och kunde lika gärna varit en "dyr" julklapp eller födelsedagspresent i en rik familjs värld? jag vet inte, vill bara inte att familjen ska splittras pga pengar, arv och gåvor!

Till att börja med tycker jag du ska ta chansen till en god relation med din morfar, inte minst för dina barns skull.

Vad det gäller sommarstugan så tycker jag din morfars vilja står över din mammas vilja. Det är ju hans stuga, inte din mammas.

Det är ju mycket mer värt om du och dina barn kan ha glädje av stugan än att din mamma ska få pengar att sätta sprätt på.
    Det är nog så din morfar ser saken.

Om jag uppfattar dig rätt, så säger din mamma att hon har rätt till arvet efter din morfar och att du ska sälja stugan och ge henne pengarna?!

Om det är rätt uppfattat så hade jag i ditt läge inte kunnat se min mamma i ögonen. Så fruktansvärt missunnsamt mot sin dotter och barnbarn.

Dessutom har hon inte rätt till något arv förrän hennes pappa är död, fram tills dess gör han precis vad han vill med sin egendom.

• sextiotalist
    Anonym (solen) skrev 2019-07-07 23:18:34 följande:

Hej

Funderar lite mer på vad du skriver.
    Har du och din mamma verkligen en bra relation, för hade ni haft det, så hade hon inte krävt att du säljer stugan och ger pengarna till henne.
    Om familjens splittras för detta, så är det för att den som är missunnsam (din mamma alltså) som splittrar familjen.

Jag tycker du ska fundera ordentligt på vad din mamma kräver av dig
  • Tom Araya
    Anonym (solen) skrev 2019-07-07 23:41:12 följande:
    Ja det är precis detta alla andra nära mig säger också och jag blir så förtvivlad när min mor tycker det är hemskt att jag ens "skulle kunna tänka så" känner mig jätte kluven för det sists jag vill är att såra henne, men det sista jag vill är också att sälja den. Tack för ditt svar.
    Hon försöker att manipulera dig för sin vilja genom att skuldbelägga dig. Oerhört fult att göra mot sin egen dotter i det sammanhanget.

Blir hon sårad över att du behåller vad din morfar vill ge dig, så låt det vara hennes problem. Din mamma vill ju göra detsamma mot dig, så hon är inte bättre.

Låt morfar få göra sitt val i detta istället och ge dina barn den glädjen det medför.
  • Tom Araya
    Anonym (solen) skrev 2019-07-08 03:21:33 följande:
    mamma har mer än väldigt goda skäl till varför dom inte umgåtts, det är min morfar som är "ond" och det vet jag, dock har allt drabbat ( gått ut över min mamma ) så jag har bara blivit drabbad genom hennes sorg och förtvivlan till sin fars beteende som är helt oacceptabelt.
    Har du fått någon annan version än din mammas i detta?

• Tom Araya
    Anonym (solen) skrev 2019-07-08 21:55:32 följande:
    det är som du skriver i slutet, även om morfar jist nu säger att det är för barnbarnsbarnens "skull" så är hans sista mål i livet att sätta en kil mellan mig och min mamma, han vill bara försöra ännu mer för henne och gör allt i sin makt för att såra henne och såklart är det uträknat att detta skulle bli jobbigt för mig och min mamma, min mamma är ensambarn inga syskon, relatione skar sig i tonåren och morfar har sett svart sen dess, han vägrar förstå att man gör misstag i livet och att allt är annorlunda idag. Så han tar en risk, för jag kan ju bara sälja och ge allt till morsan. Så jag sitter redan i denna kånslomässiga utpressningen och det är väldigt jobbigt, just nu så har jag bestämt mig för att vänta tills han dör. Sen får vi se vad som händer :) tack för ditt långa svar :)
    Men om detta vore hans huvudsakliga skäl så skulle han ju kunna skänka allt, även sommarstugan till sin nya partner.

Att han väljer att ge stugan till dig måste ju rimligen ha dina barn som främsta motiv.
  • Tom Araya
    Anonym (solen) skrev 2019-07-08 22:03:10 följande:
    du är den enda som beskriver så som min mamma upplever det, och som jag tänkte göra, jag kommer ju som du säger ärva henne och jag vill absolut inte stå på morfars sida även om jag gärna vill behålla sommarstugan. Men min mamma har ställt upp för mig hela livet och alltid stöttat mig med pengar m.m så känns fel roffa åt mig något som hon normalt skulle ärvt!
    Men du ärver bara vad som finns kvar när hon går bort och det kan vara ingenting. Hon har kanske under tiden sålt både sommarstugan och sitt hus och levt upp pengarna.
  • Tom Araya
    Anonym (Arv) skrev 2019-07-07 23:45:12 följande:

Jag skulle ha väldigt svårt för att medverka till att gubben snuvade min mor på sitt arv, om hon inte mig veterligen uppfört sig hemskt illa.

Som sagt, mamma kanske har väldigt goda skäl till att ha klippt kontakten. Gubben kanske var helt hemsk. Och att då dessutom råka ut för att ens eget barn gick hans ärenden för att snuva en på arvet skulle vara oerhört sårande.

Det finns inget arv att bli snuvad på, så länge gubben lever.

Att "gå någons ärenden" är en aktiv handling, inte att vara passiv och följa sin morfars vilja om vem som ska ha stugan.
  • Tom Araya
    Anonym (Arv) skrev 2019-07-08 12:37:49 följande:
    Pratar främst om alla de i tråden som tycker det är helt rimligt att TS ska sätta sina egna intressen främst och bli ett verktyg för en ond förälder att en sista gång utöva makt över sitt barn genom att beröva henne hennes födslorätt och ställa mor och dotter mot varandra.
    Det är väl morfars, TS och hennes barns intressen på ena sidan och enbart TS mammas intresse på andra sidan!?

Jag ifrågasätter varför TS mamma inte har intresse för att TS och hennes barn ska ha glädje av stugan, utan bara tänker på att få ut pengar för sig själv.
    Ett sådant tankesätt anser jag inte anstår en god mor och mormor.
  • Anonym (Johan)

Känner igen läget - min fru och hennes bror skulle kunna hamna i samma läge.

Min svärfar är läkemedelsmissbrukare med psykopatisk läggning. Har dessutom plågat sin fru psykiskt under många år. Har under alla år spridit elakheter och kritik omkring sig. I sina försök att hjälpa till med att få honom ur missbruket och försöka rädda dom situationer som uppstått med den numera döda hustrun har det spirat hundratals konflikter mellan barnen och deras pappa. Möjligheten finns att han får för sig att skänka en sommarstuga till ett av min svågers barn, dvs. hans barnbarn. Avsikten med det skulle mycket väl kunna vara att han köper deras lojalitet och samtidigt straffar sina egna barn genom att ta ett framtida arv ifrån dom. Han har gjort ett tidigare försök att skänka bort en husbil till min son - men efter övervägande och diskussioner inom släkten beslöt han att inte ta emot gåvan, det skull skapa total splittring av släkten om han började ge bort stora gåvor till vem han vill i syfte att köpa deras lojalitet, för det är just det det handlar om. 

Så jag ser nog faktiskt saken lite ur mammans perspektiv....

Men jag tror att det kanske går att hitta en annan väg där både TS och hennes mamma på något sätt kan "dela" på stugan - eller nåt liknande. Men jag tänker som TS - jag skulle inte utan vidare bara ta emot gåvan. Men det har också att göra med hur stort totala arvet blir - får mamman ändå ut det som kunde blivit laglotten kan jag tycka det är ok för TS att få stugan. 

Svar på tråden Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?