Inlägg från: Anonym (Helena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helena)

Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?

Helt ärligt tycker jag att det är rätt tacky att se andra människors ägodelar som sitt eget arv medan personen fortfarande lever, och att man därför har rätt till vad det nu handlar om.

Din morfar måste få bestämma själv hur han gör med sina ägodelar nu när han fortfarande kan. Han vill att du ska ha stugan och då ska du självklart ta emot den om det är något du vill ha. Sälj den inte när han sedan dör bara för att ge pengarna till din mamma. Stugan är DIN, pengarna från en eventuell försäljning är DINA. De har aldrig varit din mammas för stugan har aldrig varit del av hennes arv.

Jag tycker att du och barnen ska njuta av stugan så länge ni vill och kan, oavsett om din morfar är kvar i livet eller inte. Spendera tid med din morfar, skapa en egen relation med honom och stugan och behåll den som ett fint minne av honom.

• Anonym (Helena)
    Anonym (solen) skrev 2019-07-08 21:47:49 följande:
    oj ska försöka svara på allt, saken är den att min mamma är sjuk och skulle behöva gå i pension omgående, men hon skulle aldrig klara det ekonomiskt så hon tvingar sig att jobba även om hon egentligen borde sluta, orkar inte gå in på sjukskrivning m.m för det blir för svårförklarat. Hon älskar sina barnbarn och ville vi skulle njuta av detta tills morfar dör, sen skulle jag sälja och ge henne pengarna ( och såklart skulle jag få något för det som tack) men det kanske är girighet och ilska som du skriver, det är vel därför jag är kluven. Dock vet jag att jag i nästa led kanske vill ärva hennes hus m.m och då kanske jag inte bör roffa åt mig hennes arv ? jätte svår fråga och jag tror inte jag kommer veta ändå hur allt kommer sluta förens morfar dör, tack för ditt svar!
    Men du roffar ju inte åt dig din mammas arv? Sommarstugan är din morfars egendom, och är inte en del av något arv just nu för att han fortfarande lever. Det finns ju inget arv att roffa åt sig av? Tror att ni båda riktigt måste inse det. Det skulle väl kännas lite sådär om dina egna barn i framtiden kommer och säger åt dig att "inte vara så ovarsam med finporslinet, för det är ju deras arv och de vill ha ett komplett set". Eller ber dig att "sluta resa så mycket, för du reser ju upp arvet". Det skulle väl inte vara okej för dig?

Om jag var du skulle jag faktiskt sätta mig ner med din mamma och prata ordentligt. Att ni båda vet att morfar gör så här för att sabotera er relation, men det ska ni inte låta honom göra. Du ska ta emot stugan, och du, dina barn och din mamma (om hon vill) kan spendera många härliga dagar i stugan både nu och efter att morfar har dött. Det är ju ingen poäng i att sälja stugan när den är något åtminstone du och barnen kan njuta väldigt av. Att din mamma vill tvinga dig att sälja stugan och ge henne pengarna är inte bara girigt men väldigt orättvist av henne. Hon utövar ju nog så mycket känslomässig utpressning som din morfar i det fallet.
Svar på tråden Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?