Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?
Känner igen läget - min fru och hennes bror skulle kunna hamna i samma läge.
Min svärfar är läkemedelsmissbrukare med psykopatisk läggning. Har dessutom plågat sin fru psykiskt under många år. Har under alla år spridit elakheter och kritik omkring sig. I sina försök att hjälpa till med att få honom ur missbruket och försöka rädda dom situationer som uppstått med den numera döda hustrun har det spirat hundratals konflikter mellan barnen och deras pappa. Möjligheten finns att han får för sig att skänka en sommarstuga till ett av min svågers barn, dvs. hans barnbarn. Avsikten med det skulle mycket väl kunna vara att han köper deras lojalitet och samtidigt straffar sina egna barn genom att ta ett framtida arv ifrån dom. Han har gjort ett tidigare försök att skänka bort en husbil till min son - men efter övervägande och diskussioner inom släkten beslöt han att inte ta emot gåvan, det skull skapa total splittring av släkten om han började ge bort stora gåvor till vem han vill i syfte att köpa deras lojalitet, för det är just det det handlar om.
Så jag ser nog faktiskt saken lite ur mammans perspektiv....
Men jag tror att det kanske går att hitta en annan väg där både TS och hennes mamma på något sätt kan "dela" på stugan - eller nåt liknande. Men jag tänker som TS - jag skulle inte utan vidare bara ta emot gåvan. Men det har också att göra med hur stort totala arvet blir - får mamman ändå ut det som kunde blivit laglotten kan jag tycka det är ok för TS att få stugan.