• Pepsin

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Hur gick det?

Tessi1 skrev 2019-08-06 10:40:18 följande:

Tack Jag laddar för att ringa nu . Känns som man nästan är nervös.

• Pepsin

Förstår din känsla, skönt att veta att man kan bli gravid. Har du haft någon kontakt med sjukvården ang missfall? Eller måste man ha minst 3 för att få utreda det? Har inte så bra koll på missfall... men hoppas att du får behålla nästa foster! <3

yasmir skrev 2019-08-06 11:00:44 följande:

Hej,

Jag hoppas in i tråden :)

Är 34 och vi försöker med vårt första barn. Har PCOS men enligt gyn har jag det bara på en äggstock och mina värden är tillräckligt bra för att försöka på egen hand utan hjälp.

Jag har blivit gravid två gånger, fått missfall två gånger. En gång i april i v8 samt en gång i Juni bara dagarna efter plusset. Känns ju skönt att veta att man kan bli gravid, men inte så roligt med två missfall och dessutom så snabbt inpå.

Vi har försökt ett bra tag nu.. inte riktigt blivit ett år ännu men ändå, känns som en evighet. Ska ha ägglossning nu i dagarna och hoppas verkligen på denna gång och att det blir en lyckad graviditet som håller hela vägen.

• Pepsin

Skönt att du ringt! Nu är der bara åka med i karusellen så att säga... va dåligt av landstinget att inte ens kunna ta emot direkt... då förstår jag om ni hellre väljer privat! Själva utredningen brukar vara skattefinansierad :)

Tessi1 skrev 2019-08-06 21:05:46 följande:

Ringde både privat och landstinget. Den privata sa att de skulle skicka hem papper vi skulle fylla i och sedan skicka tillbaka och sedan skulle de gå igenom våra papper och återkomma till oss hur vi ska gå vidare. Så det känns bra att bollen har startat rulla. De borde ju komma denna veckan på posten.

På landstinget sa hon att det finns formulär vi ska fylla i på 1177s hemsida via en e-tjänst men att den öppnar inte förrän den 26 augusti. Och hon sa när jag ringde ja det kallas ju nu för ofrivilligt barnlösa när man är i er sits. Det kändes så läskigt när hon sa så för jag har inte tänkt dem orden än liksom..

• Pepsin

Okej! :/ vi har försökt 11 ägglossningar, varav 3 av dom har vi använt äl-tester och vet att vi träffat. På 3-4 st har vi missat pga resor med jobb. Inga missfall vad vi vet men denna månads mens var så konstig. Trodde först mf för jag blödde helt enorma mängder, aldrig sett så mycket blod. Men sen slutade det blöda dag 3, sen bara bruna flytningar. Konstigt..

yasmir skrev 2019-08-06 23:02:31 följande:

De utreder efter tredje missfallet. Två är tydligen inte så ovanligt som man tror. Jag hoppas dock att jag inte behöver uppleva det igen.

Hur är din situation? Tar du äl tester så att säga?

• Pepsin

Vi har sex typ en gång i veckan men under äl typ 4 gånger/vecka. :) Tycker inte det är jobbigt än, utan min man har ganska bra koll själv så han vill ju också ligga mer under äl haha :) jadu bra fråga! Jag borde ha runt 27 augusti! Tyvärr får vi besök under äl denna gång, vet inte om vi vågar ha sex haha..

yasmir skrev 2019-08-07 09:40:58 följande:

ja det låter ju konstigt! mitt andra missfall som jag fick så hade jag aldrig trott att det var ett missfall eftersom det kom precis då jag skulle ha fått min mens. av en slump testade jag mig 2 dagar innan bim och plussade. men fick missfall precis vid bim.. 

brukar ni se till att ha varannan dag mys eller endast kring ÄL. jag tycker att det har blivit så jobbigt nu.. det känns som att man bokar ett möte. ikv är det dags. imorn är det dags då måste vi mysa. romantiken försvinner lite.. spec nu när man försökt ett tag... mest jag som känner så. vill bara att det ska gå vägen!

När har du bim?? Jag har ingen aning egentligen när jag har bim men estimerar att det är mellan 22-24/8. kör ägglossningstestar som blinkat nu sen i söndags. hoppas verkligen på fast gubbe ikväll/imorgon. 

• Pepsin

Sådärja! Nu har vi varit på ett första möte. Vi tog blodprover (jag för hormon och virus), min man bara för virus. Massa info. Lämnade hälsodeklarationen, vi gick igenom den. Barnmorskan sa att allt pekar på oförklarad barnlöshet men att först ska man ju göra läkarbesök. Nästa besök är vaginalt ultraljud och spermaprov ska lämnas för mannen, tredje besöket är ultraljud av äggledare! Hon sa att mest tror blir behandlingen IVF så vi fick hem info om det med. Hon sa också att jag ska sluta med ägglossningstester samt att även mannen ska äta folsyra :)

• Pepsin

Ver inte alls hur lång tid der är till nästa besök med iaf ska hela utredningen vara klar inom 3 månader! Om en spontan graviditet skulle bli till (alltså utan hjälp) får man tidigt ultraljud inbokat:)

Ja jag äter också det. Det minskar risken för ryggmärgsbråck hos barnet men ökar även fertiliteten hos både man och kvinna :) man äter det hela tiden, en per dag! Även efter man blivit gravid :)

soltroll skrev 2019-08-08 18:02:07 följande:

Vad skönt att första mötet är avklarad och kul att du uppdaterar oss andra så vi får veta vad som händer<3

Får ni vänta länge på nästa besök?

Äter du också folsyra nu? Vet du vad det hjälper för? Äter man det hela månaden? :)

• Pepsin

Ja precis, att det egentligen inte är något fel typ utan ibland klickar det bara inte! :) men det var vad hon trodde, först ska det utredas båda spermier och mina äggledare!

yasmir skrev 2019-08-08 22:24:36 följande:

Åh vad skönt att ni varit hos barnmorskan nu. 3 månader går också väldigt snabbt och som du säger så kanske ni tom blir gravida spontant innan dess också! :))

Med oförklarade barnlöshet, vad innebär det exakt om jag får fråga? Att de inte har något svar på varför det var tid?

• Pepsin

Ja det skulle jag nog säga:) jag har bara använt clearblue så är inte hundra!

soltroll skrev 2019-08-13 15:52:34 följande:

Första gången jag använder äl tester. Det här räknas som positivt eller? :)

Exakt enligt kalender, har även börjat tempa igen och det stämmer oxå.

Men den här månaden känner jag ingenting vid äl...Jag brukar alltid ha massor fysiska tecken på äl, mer än vid mens. Det enda var igåe kväll fick jag vattniga bruna flytningar.Förstår mig verkligen inte på kroppen. Haha

• Pepsin

Hur går det för alla? Jag försöker koppla av så mycket som möjligt vad ägglossning och barn heter... fokuserar på annat men kan ju inte låta bli att gå in på familjeliv då och då (:

Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader