• Mima93

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Sirest01 skrev 2019-10-11 21:55:37 följande:

Hur går det för er?

Jag och min sambo ska äntligen påbörja infertilitetsutredning. Fick hem papper i veckan, först ska vi lämna några prover och sedan boka läkarbesök om tre veckor. Känner en sån lättnad! Gladare än jag vart på länge.

Vad skönt att hjälpen rullar igång för er nu! Jag längtar efter den känslan men vi kämpar på på egen hand i några månader till. Vid årsskiftet har vi försökt i ett år men vi ska till Thailand o februari-mars så jag tror att vi väntar med att söka hjälp till efter det, om vi inte plussat till dess.

Jag har ändrat inställning lite. Från att typ vara besatt till att tänka på det lite ibland. Slutat med ägglossningstest och går bara på kroppens signaler, säger inget till mannen om ägglossning förrän efteråt så han slipper pressen. Hänger inte så mycket på familjeliv eller läser massa längre. Försöker helt enkelt vara lite avslappnad i frågan o tänka att det kommer när det kommer.
  • Mima93

Mensen kom igen igår, alltid lika stor besvikelse :( Det börjar bli dags för oss att söka hjälp och jag undrar vart ni andra har vänt er för hjälp? Till exempel mödrahälsovården, vårdcentralen, sjukhuset osv? Vi tänkte åtminstone börja med landstinget och inte privat.

• Mima93

Tack för att du delar med dig! Det är sådana här historier som gör att man orkar fortsätta kämpa och hålla uppe hoppet <3

Andreaaaa skrev 2019-10-25 07:44:05 följande:

Hej! 

Jag har ett barn med min man sedan tidigare, jag var under 30 men det tog ändå typ 9 månader (varav 7 med nitisk kontroll med ÄL-stickor) innan jag blev gravid. Normal graviditet och förlossning, frisk härlig unge.

Den här gången har det tagit betydligt längre tid, 2 år i jul, har tempat och kört stickor från start och haft vansinnigt mycket sex men helt utan resultat. I januari gjorde vi fertilitetsutredning och de hittade inget "fel" på någon av oss. Vi bestämde oss för att avvakta till efter sommaren med sedan köra IVF ifall inget hänt, innan åldersskillnaden mellan syskonen skulle bli för stor (+ att jag höll på att bli knäpp av väntan).

Vi tog upp kontakten med privat IVF-klinik igen, hämtade ut hormonsprutor etc, och bestämde att påbörja behandling vid nästa cykel. Men! Det blev ingen nästa cykel! I vecka 8 gjorde vi VUL och fick se ett litet hjärta. Vi inväntar nu KUB men allt pekar på att allt är som det ska, känner mig mkt gravid om man säger så...

Det är alltid bra att utreda sig men bara för att det tar tid betyder det ABSOLUT INTE att det inte kommer att gå! Kan tillägga att jag har en kollega med typ samma erfarenhet: 7 mån innan hon blev gravid med sitt första barn, nästan 2 år innan hon blev gravid med nästa. Liksom jag har hon haft helt problemfria graviditeter, har helt sluppit mf, och fått friska barn. Jag hoppas att vår historia kan trösta någon som väntar och väntar. 

• Mima93

Känner så med er! Så himla jobbigt när andra blir gravida o får bebisar hela tiden. Det är värsta babyboomen på mitt jobb (förskola) och det är så jobbigt att hantera varje dag :( Vi har nu berättat om situationen för min bror och hans tjej för de började fråga om barn. De har inga heller ännu. Min sambo gjorde ett hemma-spermatest som visade nästan på det sämsta... Själv har jag regelbunden mens och ägglossning. Det har gått precis ett år nu så vi har bestämt oss att söka hjälp. Men vart vänder man sig till en början? Vi tänkte börja med landstinget så får vi titta på privat längre fram om det behövs. Ska man ta kontakt med en mödrahälsovård till att börja med? Hur gjorde ni?

• Mima93
    Sirest01 skrev 2019-11-19 13:58:47 följande:

Vi skickade in en egenremiss och fick svar typ 2-3 veckor senare. Men gå in på 1177 för ditt landsting och kika på vad de har för riktlinjer. Annars kontakta gynekologimottagningen, eller vårdcentral så kan de lotsa er vidare.

Var skickade ni egenremissen? Har försökt kolla på 1177 men fattar ingenting...
  • Mima93
    KajsaMia skrev 2019-11-19 18:50:18 följande:

Kan man lita på sådana tester som man kan köpa på apoteket tror du? Jag har faktiskt aldrig funderat på att försöka övertala min sambo att göra ett sånt, men vore bra att veta om det är värt ansträngning, eftersom min partner är lite envis med att vara rädd för testa sig själv.... 

Jag tyckte det var värt att prova. Inte så dyrt, vi beställde från gravidkollen.se, tror det var två test för 249. Jag har ju lagt massor av pengar på ägglossningstester för att se så att allt funkar för mig. O eftersom vi ändå inte blivit gravida tyckte jag att det var nästa steg. Vi hade pratat om att vänta till våren med att söka hjälp. Men eftersom detta visade så dåligt känner jag att jag vill söka hjälp nu. Orkar inte vänta längre o gå runt o hoppas förgäves. Glad att vi gjorde det och fick veta.
  • Mima93
    Sirest01 skrev 2019-11-19 17:55:24 följande:

Jag hittade den via 1177 sedan under gynekologimottagningen, där stod det att man skulle skicka in en egenremiss. Kunde skickas både via papper/brev eller digitalt.

Men det är säkert olika beroende på vart man bor. Om du vill kan du skicka ett PM till dig och skriva vart du bor/ditt landsting så kanske jag kan hjälpa dig.

Jag vill jättegärna ha hjälp, hittar dock inte vart man skickar PM
  • Mima93
    Sirest01 skrev 2019-11-19 17:55:24 följande:

Jag hittade den via 1177 sedan under gynekologimottagningen, där stod det att man skulle skicka in en egenremiss. Kunde skickas både via papper/brev eller digitalt.

Men det är säkert olika beroende på vart man bor. Om du vill kan du skicka ett PM till dig och skriva vart du bor/ditt landsting så kanske jag kan hjälpa dig.

Jag vill jättegärna ha hjälp, hittar dock inte vart man skickar PM
  • Mima93

Stortstort grattis till Pepsin, så underbart för er!!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med vart jag ska söka hjälp. Är inte alls van vid sjukvården och känner mig helt lost på vad allt betyder när jag läser 1177... Vi bor i Kalmar län, det jag har läst mig till då är att det är Reproduktionscentrum i Linköping som vi tillhör. Stämmer det? Kan man ringa direkt till dem?

• Mima93
    soltroll skrev 2019-11-28 06:12:30 följande:

Till RMC i Linköping kan du anmäla direkt på 1177. Enkelt och smidigt,Sök bara reproduktionsmedicin centrum i Linköping bara sedan på utredning för ofrivillig barnlöshet för par och sedan anmälan eller nåt sånt stod det:) Vi fick vänta lite mer än en månad innan vi fick svar och en tid, tiden var knappt 3 mån efter anmälan. Eller kanske du kan ringa direkt dit, men det står telefonnummer på 117 i så fall:)

Tack snälla! Hittade det nu, ska skicka in i helgen.
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader